Apideakastjes in de winter

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
kkreulen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 16 nov 2002, 14:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Apideakastjes in de winter

Bericht door kkreulen » za 08 dec 2007, 14:01

Op het eind van het seizoen had ik nog twee apideakastjes met jonge bevruchte carnicamoeren over; moeren die na de langste dag zijn geboren. Nu is het mooie dat bij deze apideakastjes hoogsels te verkrijgen zijn. In het onderste kastje gaat het voerbakje eruit en daarvoor in de plaats komen 2 raampjes. In het hoogsel kunnen eveneens 5 raampjes geplaatst worden.(los verkrijgbaar). Daarboven op zit een voerbakje voor suikertoediening. Op 10 kleine apidearaampjes gaan deze volkjes de winter in. Het is de bedoeling, als de volkjes tenminste goed door de winter komen, de moeren ingevoerd worden in een overwinterd hoofdvolk. De volkjes stonden opgesteld op het platte dak van mijn achterhuis. Ultimo oktober heb ik de kastjes in de kelder geplaatst om ze daar te laten overwinteren; vlieggaatje dicht en de ventilatie wijd open. Temperatuur in de kelder 7 graden. Kwam ik in de kelder dan hoorde ik ze bruisen. Ook hoorde ik een "knagerig" geluid alsof de bijen een uitweg zochten. "Laat ons eruit", schenen ze te zeggen. Zo gebruiken ze wel veel voer. Ik heb ze daarom na een week weer schielijk teruggezet op het platte dak met het vlieggaatje weer open. Zullen ze het warm genoeg kunnen houden in zo'n klein kastje als het vriest, zo vraag ik me af. De kastjes zijn gemaakt van styropor.
Nu mijn vraag aan de forumleden:
Heeft er iemand ervaring met apideakastjes overwinteren in de buitenlucht of anderszins in een koele ruimte binnenshuis?

vrijdag 8 februari: apideakastjes vliegen!
zaterdag 15 maart: apideakastjes vliegen nog!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Apideakastjes in de winter

Bericht door Bart de Coo » za 08 dec 2007, 15:47

Heb vanmorgen zitten korfvlechten met een paar mensen. Vaste prik op zaterdagochtend. Een van de medevlechters had zijn boekenkast leeggeruimd en we mochten meenemen wat we hebben wilden. Ik pikte uit de stapel:

Michael van der Zee: Bevruchtingskastjes en hun gebruik, Karl Kehrle Stichting, 1993

Daaruit de volgende paragraaf:

'OVERWINTEREN VAN BEVRUCHTINGSKASTJES



Met uitzondering van de hierboven beschreven Mini-Plus, zijn bevruchtingskastjes onder normale omstandigheden niet goed te overwinteren. In geval van zachte winters wil het wel lukken om koninginnen in een enkele Mini-Pluseenheid te overwinteren. Zelf geef ik de voorkeur aan drie eenheden op elkaar. We kunnen uiteraard minder koninginnen met het beschikbare materiaal overwinteren, maar de kans dat ze levend door de winter komen is groter. U kent het spreekwoord: beter een half ei, dan een lege dop... In het verleden poogde ik wel eens om twee Kirchhainer kastjes op elkaar te plaatsen, de een ondersteboven op de andere. In een zachte winter lukte het dan wel een paar volkjes erdoor te slepen. Echter, de verliezen waren te groot. (...) De Ambrosiushoeve te Hilvarenbeek heeft een soortgelijk project uitgevoerd. Kirchhainers werden dan in een koelcel overwinterd bij een temperatuur van 5 graden Celsius. Het lukte zo de kastjes 16 tot 20 weken te overwinteren. Vanaf de 16e week begint het sterftecijfer echter op te lopen.
Het overwinteren van bijvoorbeeld drieramers boven grotere volkjes schijnt niet bevredigend te werken volgens ditzelfde rapport. Dit leerzame rapport van de heer J. van der Steen is bij de Ambrosiushoeve te verkrijgen.'



Zie ook mijn onderwerp 'Julimoeren inwinteren', met leerzame bijdragen van onder anderen LWPisa, bij de rubriek 'Koninginnenteelt'.


Om u te dienen,


Bart de Coo

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Apideakastjes in de winter

Bericht door A.A. Staals » za 08 dec 2007, 16:49

Apideakastjes overwinteren daar heb ik geen ervaring mee. Wel met kirchainerkastjes. Ook voor deze kastjes zijn er opzet bakjes. Overwinteren op alleen het onderbakje gaat niet vanwege te weinig voer, omstreeks begin januari is het voer op. Overwinteren op minstens twee bakjes gaat goed als er voldoende bijen en voer in zit. Kou is geen probleem. Bijen in deze kastjes opsluiten gaat niet vanwege te weinig ventilatie.

ad staals


LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Apideakastjes in de winter

Bericht door LWPisa » zo 09 dec 2007, 10:40

L.S.,
Ook dit jaar overwinter ik weer 2 Kirchhainers zonder hoogsel, buiten uit de wind. De kastjes zijn zoveel mogelijk dicht, naar mijn mening moeten mini volken niet zozeer ventileren als wel warmte conserveren...als ze in Apidea's zaten zou ik alleen het vlieggat open laten. Ik doe zoals ik het eerder deed en zoals Piet het beschrijft: voortdurend met kleine porties honing bijvoeren als de temperatuur dat toelaat. Op een dag boven de 10 graden 200-300 gm honing in de voerbak en dicht maar weer. 1 x per maand of per 6 weken. Tot nu toe zien ze er goed uit maar het is nog geen April 2008. Het overwinteren van minivolkjes is een beetje een gok maar tot nu toe is het eigenlijk altijd gelukt.

L

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apideakastjes in de winter

Bericht door Dirk Blanken » wo 09 jan 2008, 21:08

Volgens mijn inzicht moet je volkjes niet kleiner overwinteren als mini-plus tenminste 2 BK's.
Gewoon niet doen want het klopt gewoon niet.
Bart gaf dit ook al aan.
En Pisa geeft ook aan dat het niet normaal is door te zeggen dat hij meerdere keren bij moet voeren.
Hoe kleiner het volkje hoe meer voer ze nodig hebben per bij om zich warm te houden.
Hoe meer voer ze op moeten nemen hoe meer de bijen belast worden en hoe minder goed ze broed kunnen verzorgen in het voorjaar.
Koninginnen die je in juli nog laat bevruchten in apidea's moet je op je volken zetten in aug/sept.
Ze zullen dan nog zwermtrager zijn het volgend jaar.
Heb je dan nog koninginnen uit apidea's over schenk ze dan aan de buurtimkers ook een goede manier om verkeerde darren te voorkomen bij standbevruchting.

Dirk





dertiende

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Apideakastjes in de winter

Bericht door LWPisa » do 10 jan 2008, 00:54

Tsja...wat is normaal...een apensoort die een insect in doosjes laat wonen en kunstmatig bevrucht...de natuur is toch wonderlijk...

de Kirchhainers leven nog en zien er goed uit, 3 kleine raatjes vol met bijen. Tot nu toe 1 x bijgevoerd en een beetje vernevelde oxaalzuuroplossing. Ik hoef minder bij te voeren dan gedacht. Ik zal eens zien hoe ze in Juni eruit zien wat betreft 2009, met een beetje geluk zijn die 2 units dan 4 volken...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten