Zelf een broedstoof maken.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
testudo
Berichten:48
Lid geworden op:do 14 jun 2007, 18:43
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door testudo » za 05 jan 2008, 20:21

Als er één lamp van de 2 die in serie staat toch kapot gaat,gaan ze alle 2 niet meer! Ik gebruik een vaste verwarmingsweerstand van 100w en dat gaat nooit stuk. 4 lampen van 60w in zo'n kleine ruimte is echt wel te veel hoor. 4 van 25w zou ik nog kunnen aannemen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » za 05 jan 2008, 23:50

testudo schreef:
Als er één lamp van de 2 die in serie staat toch kapot gaat,gaan ze alle 2 niet meer! Ik gebruik een vaste verwarmingsweerstand van 100w en dat gaat nooit stuk. 4 lampen van 60w in zo'n kleine ruimte is echt wel te veel hoor. 4 van 25w zou ik nog kunnen aannemen.
4 lampen van 60W zoals beschreven leveren 60W, 4 van 25W leveren 25W en dat is in mijn geval te weinig.
Als er een lamp kapot gaat branden inderdaad maar twee lampen meer en dat is voldoende om de machine op temperatuur te houden.

ad staals

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » zo 06 jan 2008, 09:11

Graag had ik nog vernomen hoe je "comfortabel"de doppen in de broedkast kunt plaatsen of hangen.Ik moet nog mijn "binnenwerk"daarvoor maken,dus een paar goede ideeën daarvoor zouden welkom zijn.Ik zie daar bij Ad.zijn kastje een soort lade met zijn kooitjes erin,maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » zo 06 jan 2008, 09:34

Hennie
Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de correctie.

Roger
Je kunt afzonderlijke houders maken voor een aantal kluisjes.

ad staals

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door ROEL » zo 06 jan 2008, 10:51

waarom al die moeite en gespioneer terwijl wij een Bijenhuis hebben waar je een broedstoof voor een redelijke prijs kan kopen.:D
de vos roger schreef:
Ik zit al een paar jaar met het idee om zelf een broedstoof te maken.
Uiteindelijk ben ik zover dat ik eraan begonnen ben.In het Bijenhof te Bissegem ff weest spioneren en de prijs gevraagd,de kleinste 600 euro.
Voor die prijs kon ik er een aantal maken dacht ik.
Thuis gekomen ben ik dan onmiddellijk aan de slag gegaan.
Ik had nog een plaat betonplex van 12mm staan,dus deze kwam goed van pas.Een bakske gemaakt van 60x60 en 40cm diepte.Binnenkant met een raamwerkje met tussenin isomoplaatje van drie dik met daarboven nog een dun inoxplaatje voor de afwerking.De voorkant een deurtje voorzien van dubbel glas.De ruwbouw was gedaan,ik fier als een pauw het kastje in de keuken te pronken gezet tegen dat mijn kids kwamen nieuwjaren.
Ik had het nog niet neergezet in de keuken of ik kreeg al de eerste opmerking van mijn vrouw te horen.Véél te groot dat ding!!!
De dag nadien de kids met hun ega en kroost,wat is dat? Moet dat echt zoooooo groot zijn?Een koninginnecel is toch klein,er kunnen er zeker meer dan honderd in.Wat zijt ge van plan ???
Daar sta je dan en probeert je enigzins te verdedigen door te zeggen ja maar....ik kan er ook kippeneieren in uitbroeden hoor.
Een nachtje over geslapen(lees wakker gelegen)en de dag nadien alles terug uit elkaar geschroefd(was gelukkig geschroefd!)en het de helft verkleind.Terug binnen gebracht en.......de eerste goedkeuring heb ik al binnen.Nu nog mooi afwerken aan de buitenkant.
Daarna nog het elektrisch gedeelte,temperatuurregelaar,gloeilamp en ventilator.
Ik weet dat er hier op het forum nog van die knutselaars zijn,graag had ik nog wat tips gekregen over temperatuur ,vochtgehalte en luchttoevoer.
Binnen een paar dagen laat ik de eerste foto's zien.
groetjes vanuit het knutselatelier in de Vlaamse Ardennen.






roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » zo 06 jan 2008, 11:07

Roel bij ons in de Vlaanderen bestaat een gezegde,wat jezelf doet is toch zovéél beter.[;)]
En niet te onderschatten de arbeidsvreugde die je beleeft aan het "zelf" maken.
Afbeelding




roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 jan 2008, 11:14

Een waar woord Roger! In de zelfde lijn: "Je kunt honing beter in de winkel kopen ..... al die moeite."
Hoewel.... ik moet eerlijk zijn mijn broedstoof komt uit het bijenhuis![:)] Wel heb ik er een andere temperatuur regeling en ventilator in toegepast.

Hans

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Minne Bonnema. » zo 06 jan 2008, 13:54

Tussen al het nieuwe, glimmende en met lampen getooide broedstoven, dit oudje van meer dan twintig jaar. Geen lamp komt er aan te pas voor de verwarming, maar wel een verwarming's element. Zeer waarschijnlijk gebruikt door de elektriciteit centrales in stoppen kasten. Een kamerthermostaat voor de warmte regulering en een natte spons voor de vochtigheidsgraad. In de bodem en regelbare schuif voor de frisse lucht. Het model zesramer, goed geïsoleerd en met dubbele ramen, werkt naar alle tevredenheid elk jaar weer wanneer hij nodig is.
Vgr, Minne.

Afbeelding

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Dirk Blanken » ma 07 jan 2008, 20:03

Minne,
IK denk dat jij ook wel 1 of 2 geeikte controle thermometers in je oude broedstoof hebt liggen.
Ik zou me het meeste zorgen maken over de gelijkmatige temperatuur omdat er geen ventilator in de broedstoof aangebracht is.
Maar als het werkt en de resultaten dat weergeven kan je ermee tevreeden zijn.
Dirk

dertiende

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Minne Bonnema. » wo 09 jan 2008, 09:33

Dirk,
Dat heb je goed gezien Dirk. Er hangt een geijkte thermometer gekocht bij Blokker achter het raam. Voor het verwarming's element hangt een plaatje boord, zoals je kunt zien zodat de warmte straling niet direct op geplaatste objecten komt. Inderdaad zal door het ontbreken van een ventilator de warmte graad niet overal gelijk zijn. Het mag geen bezwaar zijn, in een bijenkast is de temperatuur ook niet overal optimaal. De doppen zitten meestal overal verspreid in de kast. Wat telt is dat de temperatuur niet onder of boven het minimum of maximum gaat wat nodig is. Om dat de broedstoof maat 6ramer is, heb ik er ook wel eens een raam met wat voer, gesloten broed en doppen ingehangen.Als dan de doppen rijp zijn en er loopt een jonge moer tussen de grijsjes in om, is het getuut en gekwaak niet van de lucht. Na het uitvangen van de JM, begint een volgende hoorbaar het deksel van haar dop te zagen. Mooi werk zulk werk.
Vgr. Minne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten