Dierveredeling in de bijenteelt.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door Piet Jager » zo 06 apr 2008, 23:20

Wie mag ik uitnodigen of voelt zich geroepen om een eerste aanzet te geven of een stuk(je) te schrijven over dit onderwerp?

Dierveredeling in de bijenteelt
1.- Hoe zit dat in elkaar?
2.- Hoever kan men hier in gaan?
3.- Wat zijn de voor- en nadelen?
4.- Zijn we op de goede weg?
5.- Hoe is het daarmee gesteld in Nederland?
6.- Zijn we voldoende op de hoogte?
7.- Zijn we tevreden over hoe het nu gaat?
8.- Is er voldoende wetenschappelijk inzicht en begeleiding?
9.- Hoe werken de mensen met een breedercode in de praktijk?
10. Hoe lees je een pedigree?
11. Hoe haal je daar de gewenste voorouder uit?
12. Waarom moet die voorouder liefst voorkomen, zowel in de vrouwelijk als in de mannelijke lijn?
13. Waarom moet een moer nog bevrucht worden door 25 darren, als de darrenlijn een stabiele vererving geeft zonder ongewenste uitsplitsingen?
14. Hoe bepaal je de inteelt-coefficient?
15. Hoe bepaal je de relatie-coefficient?
16. Waarom staat deze procentuele informatie nooit bij de pedegree?
17. Hoe kan de relatie-coefficient t.o.v. de gewenste voorouder toch hoog zijn, terwijl de inteelt-coefficient laag is?
18. Is het allemaal abacadabra of gesneden koek?
19. Zijn deze dingen veelal geheim of ook transparant?

Zomaar wat vragen!
Wie bijt de spits af?
Maakt niet uit bij welke vraag je begint.
Je hoeft ook niet alle vragen beantwoorden!
Met elkaar weten we soms best veel.
Wie pikt er eens eentje uit?

!Piet

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door willem » ma 07 apr 2008, 16:45

Piet Jager schreef: 9.- Hoe werken de mensen met een breedercode in de praktijk?
!Piet
Wat is een BREEDERCODE ?
Groeten,
Willem

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door Piet Jager » ma 07 apr 2008, 18:04

Wim,

Dat is een code, waaraaan je een gecertificeerde koninginneteler kunt herkennen. (dus geen vermeerderaar, want dat zijn we in feite allemaal een beetje). In jouw geval zou dat worden: WW0841 (Wim v.d Wolk moer 2008 nr.41) Jouw breeder code (telers-code) is dan WW of WWK.

!Piet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door Dirk Blanken » ma 07 apr 2008, 20:37

Piet,
Ik ben hard aan het studeren om er achter te komen hoe het precies zit met veel van jouw te beantwoordde vragen.
Ik ben nu bezig met het boekje van Friedrich Ruttler: Zuchttechniek und zuchtauslese bei der biene.
In boeken van dit caliber staat een heleboel kennis maar veel van jouw vragen gaan net iets verder daarvoor moet je veel verband zien.
Er zijn onder ons een aantal mensen die al aan teelt(primorsky) en aan K.I. doen.
Die mensen moeten toch op de hoogte zijn van de meeste van je vragen, maar het is een materie waarvoor je echt even voor moet gaan zitten.
Alleen al het feit dat darren komen uit onbevruchte eitjes en hoe dat zich genetisch uitwerkt is vaak het begin van verwarring.
Wat in volks familie verband ZUSTER - BROER is is genetisch gezien DOCHTER -MOEDER.
In familie verband zou je kunnen zeggen dat darren en werkbijen zuster en broer zijn(zoogdieren)
Dat is dus onzin bij bijen.
In werkelijkheid:
Werkbijen en jonge koninginnen zijn DOCHTERS van de oorspronkelijke koningin
Darren komen uit onbevruchte eitjes dus zijn ze genetisch gezien identiek aan de MOEDER.
De de te verwachte prestatie van de darren is af te lezen uit het volk van de grootmoeder van de darren en de vaders van de darren zijn de darren waarmee de grootmoeder gepaard heeft.
Ik denk dat 99 % van de imkers nu al afhaken maar als je bijen verantwoord wilt telen zal je verder moeten gaan en alles moeten begrijpen.
Het vereist dus een andere manier van denken alleen al omdat darren voortkomen uit onbevruchte eitjes.
Ik moet met mijn eenvoudige geest dat op papier zetten en het konstant kontroleren vanuit uit m'n kop geleerde oneliners anders kom ik er niet uit.
Misschien wordt er daarom zo weinig over gepraat omdat er meer mensen zijn die met oneliners moeten werken om alles op een rijtje te krijgen.
Door er veel mee te werken zal het overzichtelijker worden denk ik dan maar.
Als je echt max. inteelt wilt doen moet je een jonge koningin van een volk aanlaten paren met de darren van het zelfde volk dat is genetisch gezien DOCHTER-MOEDER, waarbij de moeder de darren weergeven.
Voor de darren moet je een generatie terug gaan.
Men zegt dat je dan per keer een inteelt hebt van 25 %.en dat moet je dus geen tweede keer doen want dan komen er problemen.
Alleen die 25 % kan ik al niet volledig bevatten.
Dan moet je weer terug naar de echte theorie denk ik.
Maar ik ga liever eerst maar gewoon uit van die 25% en zoek dat later wel uit.
Ik zou zeggen dan heb je 100 % inteelt.
Etc etc Als er iemand mij in eenvoudige taal deze materie duidelijk zou kunnen maken en de te beantwoordde vragen van Piet ook dan is hij voor mij SUPERMAN.
Maar ik denk dat het wel een aantal A4 tjes zal beslaan.
Dirk





dertiende

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door Piet Jager » ma 07 apr 2008, 21:06

Darren komen uit onbevruchte eitjes dus zijn ze genetisch gezien identiek aan de MOEDER.
Dirk, ga zo door!

De eitjes van de moer, waar dus ook de darren uit voortkomen, hebben gemiddeld voor tenminste 50% dezelfde erffactoren gemeen. Alle darren van dezelfde moer zijn dus gemiddeld voor 50% identiek aan elkaar en voor 100% aan de halve moer. De moer heeft 32 chromosomen en de dar heeft er 16 chromosomen. De dar geeft echter 100% gelijke zaadcellen door (de halve moer dus).

!Piet

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door labrador » ma 07 apr 2008, 22:03

Piet Jager schreef:
Wie mag ik uitnodigen of voelt zich geroepen om een eerste aanzet te geven of een stuk(je) te schrijven over dit onderwerp?

Dierveredeling in de bijenteelt
11. Hoe haal je daar de gewenste voorouder uit?
12. Waarom moet die voorouder liefst voorkomen, zowel in de vrouwelijk als in de mannelijke lijn?
13. Waarom moet een moer nog bevrucht worden door 25 darren, als de darrenlijn een stabiele vererving geeft zonder ongewenste uitsplitsingen?
14. Hoe bepaal je de inteelt-coefficient?
15. Hoe bepaal je de relatie-coefficient?
16. Waarom staat deze procentuele informatie nooit bij de pedegree?
17. Hoe kan de relatie-coefficient t.o.v. de gewenste voorouder toch hoog zijn, terwijl de inteelt-coefficient laag is?
!Piet
Het moet toch mogelijk zijn hiervoor een computerprogramma te schrijven? Binnen de 'fokkerij' van verschillende zoogdiersoorten zijn er gemakkelijke programma's te krijgen waarin je de gegevens van de dieren invoert en uiteindelijk weet je precies wat er uit moet komen. Natuurlijk gaat dit proces bij bijen anders en ingewikkelder. Maar juist daarom zou het handig zijn als de computer vast uitrekend wat waarschijnlijk de resultaten zullen zijn. Of bestaat er al zoiets?

Jaap

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door maartenkleijne » ma 07 apr 2008, 22:30

Wel Piet, de eitjes van de moer hebben niet altijd 50% genen gemeen: maximaal 100% (bij 1/40ste deel), vaak 50% en vaak ook 0%.

De moer heeft 2 setjes chromosomen A en B.
50% van de eitjes bevat een setje A en 50% en setjes B (afgezien van de crosing over die het nog wat ingewikkelder maakt).
De moer is gepaard met 20 darren met elk een setje D1t/m20.
een veertisgte deel van de dochters heeft dus een setje A gepaard met een setje D1/20, en de andere helft een setje B gepaard met D1t/m20.
De werkbijen bestaan dus voor de 20/40ste uit zusters, waarvan 1/40 volle zusters en de rest stiefzusters.
De andere 20/40ste is genetisch niet verwant met de eerste 20/40ste en dus geen zusters te noemen, maar onderling wel weer (stief)zusters.
Maar de met de moer zijn ze allemaal 50% verwant.

De darren van de moer zijn elk voor 50% genetisch hetzelfde (een replica van de ene opa), maar de andere 50% is genetisch geheel verschillend (een replica van de andere opa).

Bij darrenselectie kan crossing over een kleine maar doorslaggevende rol spelen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door Piet Jager » ma 07 apr 2008, 22:46

de eitjes van de moer hebben niet altijd 50% genen gemeen
Maarten,

Daarom schreef ik ook voor gemiddeld 50% van de genen.
De moer heeft 2 setjes chromosomen A en B.
50% van de eitjes bevat een setje A en 50% en setjes B (afgezien van de crosing over die het nog wat ingewikkelder maakt).

De koningin heeft 2 reeksen erffactoren van elk 16 chromosomen. Bij de reductiedeling (halvering v/h aantal chromosomen) t.b.v. de eicelvorming vindt er een willekeurige ontmenging plaats van de 32 chromosomen en zijn er in principe 2 tot de 16e macht verheven = 65.536 variaties aan eicellen mogelijk.

De chromosomen van setje A blijven, evenals setje B dus niet netjes bij elkaar, maar na een willekeurige ontmenging opnieuw samengesteld tot 2 nieuwe setjes C en D van elk 16 chromosomen, waarvan elk setje haar eigen weg gaat in de eicel.

Soms gaan bij crossing over ook nog eens 2 chromosomen van een chromosomenpaar kruiselings over elkaar heenliggen. Breken allebei doormidden en hechten zich aan de andere helft, zodat je 2 nieuwe chromosomen krijgt met ieder een geheel andere genetische inhoud.

!Piet

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door A.Rodenburg » ma 07 apr 2008, 23:21

Het begint bij mij een beetje te duizelen! Hoort deze discussie
niet thuis in de rubriek"wetenschappelijk en bijen"[?]
Met vr. gr.
Arie

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dierveredeling in de bijenteelt.

Bericht door Dirk Blanken » di 08 apr 2008, 00:34

Laten we eerst nu eens hebben over kruisen met verschillende stammen/rassen, gevolgen voor en nadelen.
Daarna lijnenteelt binnen een bepaalde stam van een ras
En dan gewoon alles alleen X en Y noemen en de verwandschap ev. met tekeningen/schema's.

Dus eerst zuiver de praktijk.

Daarna de rest(theorie) erbij halen ter verklaring waarom je dit zo doet in de praktijk, want anders wordt het een Babylonische spraakverwarring.
als iedereen maar wat roept.

Als je iets zegt moet je het ook uitleggen.

Maarten schrijft:
De darren van de moer zijn elk voor 50 % genetisch hetzelfde( een replica van de ene Opa)maar de andere 50% is genetisch geheel verschillend(een replica van de andere Opa).
Als je dit zo leest hebben de darren genetisch alleen 2 Opa's???
Zo snapt niemand die er niet inzit er meer wat van.
Ik zou zeggen wat je schrijft moet jij maar ook een ander kunnen begrijpen dus nalezen wat je schrijft als je dan twijfelt of de ander het kan begrijpen moet je vollediger zijn.
Dat probeer ik altijd te doen waarschijnlijk worden mijn bijdragen daarom vaak lang.
Maarten wil jij mij dat van die twee Opa's uitleggen?
Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten