zwerm traag

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » zo 25 mei 2008, 09:29

Een volk is naar mijn mening zwerm traag als na het verdwijnen van de oude koningin (bv veger of zwerm met geknipte moer), na het uitlopen van een jonge koningin, de doppen worden afgebeten. Dit onafhankelijk van de groote van het volk. Je hebt dan ook geen last van bruidszwermen. Dit is een van de redenen waarom ik al zeer lang met carnica's werk. Graag reactie's.

ad staals

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » zo 25 mei 2008, 09:44

Zware volken (Buckfast, enkele met een bijna 3-jaar oude moer) die ondanks de beperkte ruimte (2 BK+HK) al die jaren niet gezwermd hebben, en nog steeds géén aanstalte maken om te gaan zwermen, dat vind ik zwerm-traag.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door LWPisa » zo 25 mei 2008, 10:24

Hmmmm...zouden volken die aan Ad's definitie voldoen ook aan Gerard's definitie voldoen?

Bijten volken die nooit zwermplannen hebben ook hun weinige doppen af als je ze mooerloos maakt? Is de ene eigenschap verbonden met de andere?

L

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » zo 25 mei 2008, 19:01

Gerard volken die geen aanstalte maken om te zwermen lijkt me ook niet goed, of moet je geregeld doppen breken.

ad staals

leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: zwerm traag

Bericht door leendert » zo 25 mei 2008, 23:15

A.A. Staals schreef:
Een volk is naar mijn mening zwerm traag als na het verdwijnen van de oude koningin (bv veger of zwerm met geknipte moer), na het uitlopen van een jonge koningin, de doppen worden afgebeten. Graag reactie's.

ad staals
Ad,

Dus iets voor luie imkers...... Een veger maken en verder gewoon maar afwachten, dat bedoel je toch, of niet? En als je nu nog doppen wil gebruiken voor b.v. een aflegger? Vlg. jou blijven er bij een Carnica-volk geen doppen over... dus dan maar weer terug naar het vuilnisbakkenras en dus achteruitgang en ook geen "steek-trage" bijen!

Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Oude Essink » ma 26 mei 2008, 11:53

Zware volken .. die .. al ..jaren niet gezwermd hebben, en nog steeds géén aanstalte maken om te gaan zwermen, ..
gaan vanzelf te gronde [^]

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 26 mei 2008, 12:24

Zwermen betekent: vernieuwing, vitaliteit, reproductie, ratenbouw, de boel de boel laten.

Er is een herwaardering van zwermen gaande mbt ziekte-preventie. Overigens bij mij staat het maken van aflegger/veger gelijk aan het zwermen. Gecontroleerd kunstmatig zwermen noem ik het maar. Niet eerder dan dat het volk op zwermhoogte is.

JP

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » ma 26 mei 2008, 13:52

Hennie,
waarom die smilie achter jouw opmerking? Vind je het leuk als volken ten gronde gaan?
Jelte vind het maken van aflegger/veger gelijk aan het zwermen.
Ik heb van die volken ook wel broedafleggers gemaakt, dus dat 'ten gronde gaan' valt wel mee. Maar onder 'zwermen' versta ik toch het spontaan vertrekken, en niet een aflegger of veger maken.
Ik kan me ook zo voorstellen dat een volk dat meerdere jaren niet zwermt het prima naar z'n zin heeft!
En dat zwermen betekent: vernieuwing etc, etc, dat vind ik ook wel, maar dat wil nog niet zeggen dat dat per sé jaarlijks of zelfs meerdere keren per jaar zou moeten zijn.
Op een goeie dag zullen die moertjes toch stoppen met leggen en zal het volk zelf wel tijdig ingrijpen, niks mis mee volgens mij.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » ma 26 mei 2008, 14:56

Gerard
Door het maken van broedafleggers belet je het spontaan vertrekken, het is een manier om de zwermstemming uit een volk te halen.

ad staals

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » ma 26 mei 2008, 15:17

Helemaal mee eens Ad, om verwarring te voorkomen: ik zeg ook niet dat ik er helemaal níets aan doe. Ik hoor vaak die verhalen van: doppen breken, en nog eens doppen breken en vervolgens gaan ze toch nog zwermen.
Ik zorg natuurlijk ook voor voldoende bouwmogelijkheden,
voedsel indien nodig, en ik maak minimaal 1 broedafleggertje per jaar. Het is niet zo dat ik ze aan hun lot overlaat. Als je zo moertjes 3 jaar op dezelfde kast/volk kunt houden (misschien ook wel 4jaar?) zonder dat ze zwermneigingen hebben en je iedere 10 dagen doppen moet breken is dat toch prima?. Het is ook niet zo dat ik dat helemaal kan regelen, maar bij een aantal koninginnen loopt het gewoon zo, en dan hebben die volgens mij de eigenschap: "zwermtraag".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten