Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jul 2008, 12:21

Beste,

het onderwerp is wel vaker behandeld. Maar nog maar een keer, aangezien deze methode ideaal is voor veel beginnende imkers. En ook altijd werkt.

Ik had dit voorjaar iets van 8 Kirchainers opgezet. De helft van de bevruchte moeren heb ik ingevoerd in moerloze drie-ramers. Vervolgens heb ik de raatjes met broed van de moerloze kirchainers in de 'moeraanwezige' kirchainers gehangen. Bijen van deze raatjes had ik afgeveegd (niet kloppen anders breken de raatjes) voor de moergoede kirchainers.
De moergoede kirhchainers heb ik vorige week vereneigd met moerloze 6 ramers; 2 ramen voer, 1 leeg raam, twee ramen uitlopen broed (niet teveel broed ivm afvliegen), nog wat extra bijen erbij en een voerraam met losse suiker! Schuimrubbertje erin met de stand op: 2 bijen! Als ze nat worden zetten ze uit en er kan een dar in verstopt raken.
Vervolgens krantje erop en een lege broedkamer (6-ramer) en daar de volle Kicrainer met moer in/op. Rooster er onder uit (wel de nieuwe type kirhainers gebruiken!, anders moet je de Kirchainer omdraaien en de raampjes eerst vastmaken). En klaar is Kees. Dit wel 's-avond doen, zodat het volk 's-nachts en volgende dag is verenigd. Er zullen dan weinig bijen terugvliegen. Succes verzekerd! Een elegante manier van invoeren.
Je laat het hele gebeuren een paar dagen tot een week staan en haalt de kirchainer er af. Je kunt dan weer verschillende dingen doen. Nog een keer doppen laten trekken in de kirhainer of de raatjes afslaan voor de 6-ramer. Wel ervoor zorgen dat de moer in de 6-ramer is.

Ik ga vandaag de kirchainers eraf halen en ze nog een keer doppen laten trekken. Dit worden hele late moeren die ik in 6- or 3-ramers ga inwinteren. Kan allemaal net lijtk me. Ze gaan ongeveer eerste week van augutus op bruidsvlucht en eind augustus loopt eerste generatie bijen uit. Dan midden september tweede en begin oktober derde. Die kleine volkjes ga ik overwinteren zodat ik volgend jaar voldoende reserve moeren heb, mocht mijn bijen iets overkomen door ccd.

JP

PS, ben begonnen met twee volken dit voorjaar en stand is nu 13. Zeer productieve vitale volken dus. Voor de inwintering ga ik afstand doen van 8 volken. Ik houd er vijf over plus drie kleine volkjes.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jul 2008, 17:50

Ik wil een klein (carnica) volkje dat in een Kirchhainer bevruchtingskastje zit omzetten naar een 3-ramer, om vervolgens een volwaardig volk van te maken. Om dit realiseren wil ik de belegde raat uit de Kirchainer snijden en vervolgens op de een of andere manier in 1 (spaarkast)raam bevestigen. Heeft iemand ervaring / tips voor het omzetten van een volk van Kirchhainer naar 3-ramer.

Hubertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jul 2008, 18:08

Beste Hubertus!

Niet uitsnijden!! Wat het gemakkelijkste (max. half uurtje) gaat is de latjes van de kirchainer met van dat geplastificeerd ijzerdraad in een leeg raam (evnt. in het midden bedraad) hangen. Het beste is om de raatjes naast elkaar te hangen. Ik heb ook wel eens twee raatjes aan een toplat gehangen. Kan wel maar dan heb je in het midden een gat wat de bijen moeten opvullen. Doe de vier of vijf raampjes in een 6-ramer. Zorg dat de kirchainer echt propvol met bijen zit (anders andere kirchainer laten afvliegen of bijen 'bijtappen'). Begin er anders niet aan. En voeren met een jampot op zijn kop precies boven het broednestje en het komt helemaal goed. Succes.

Hubertus
Berichten:2
Lid geworden op:vr 18 jul 2008, 17:07
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Hubertus » vr 18 jul 2008, 19:11

Jelte Pieter,
Bedankt voor je reactie; heb ik toch nog wat vragen:
- waarom raam in midden bedraad ? Eventueel opvullen met kunstraat oid ?
- dat gat tussen de raten (wat de bijen moeten opvullen) heb je toch altijd of je nu een raam neemt of een losse toplat. Raam geeft volgens mij meer stevigheid dan een losse toplat.
- waarom 6-ramer ipv 3-ramer ?
- ik heb 2 kirchainers die allebei erg vol zitten (oa bouw in voergedeelte) afvliegen of aftappen wil ik niet omdat de andere volken geen zuiver Carnica is.

Hubertus
groeten

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door ainanc » vr 18 jul 2008, 19:36

Ik heb het zelf ook met deze methode gedaan met de Apidea raampjes, 3 naast elkaar in vastgebonden met ijzerdraad aan een broedkamerraam toplat in een 3-raams kast. Tot nu toe gaat het goed. Het is wel een prutswerk om dit alleen te doen. Wel zou het handiger zijn als iemand het zou kunnen vastbinden terwijl jij het vasthoudt.


Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Albert Stoter » za 19 jul 2008, 10:33

Wel zou het handiger zijn als iemand het zou kunnen vastbinden terwijl jij het vasthoudt.
Ik prepareer de grote ramen van te voren met stukjes postelastiek (vastgemaakt met punaises).
Op het moment van daadwerkelijk overzetten hoef je alleen nog maar de oortjes van de kleine raampjes onder de postelastieken te schuiven.
Uit ervaring weet ik nu dat in was geconserveerde postelastiek niet achteruit gaat in kwaliteit. [:)]

Hubertus
Berichten:2
Lid geworden op:vr 18 jul 2008, 17:07
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Hubertus » za 19 jul 2008, 19:35

De 2 volken zitten nu in een 3-ramer; ik heb een aantal uitgebouwde ramen genomen en daar een strook van 11 cm breed uitgesneden; hierna heb ik op de de vrijgekomen plek met ijzerdraad 2 kleine raampjes uit de Kirchainer ingehangen; hierdoor ontstaat er maar een beperkt gat(helaas passen ze net niet naast mekaar; dan maar 1 iets over de ander!). Dus per 3-ramer 2 ramen en nog een extra raam met voer erin. Natuurlijk de koninginnen in de gaten gehouden dat er niets met ze gebeurd. Alles op de juiste plek teruggezet en de potjes met suikerwater staan al klaar om vanavond te beginnen met voeren.
Op deze manier hoop ik ze snel over te kunnen zetten op een grotere kast en ervoor te zorgen dat ik deze volken nog voldoende sterk kan inwinteren (minimaal 6 ramen) Eventueel in een later stadium een raam uitlopend broed toevoegen (in ieder geval als de eigen carnica-bijen de overhand hebben)

groetjes Hubertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 20 jul 2008, 02:41

Bedankt voor je reactie; heb ik toch nog wat vragen:
- waarom raam in midden bedraad ? Eventueel opvullen met kunstraat oid ?
- dat gat tussen de raten (wat de bijen moeten opvullen) heb je toch altijd of je nu een raam neemt of een losse toplat. Raam geeft volgens mij meer stevigheid dan een losse toplat.
- waarom 6-ramer ipv 3-ramer ?
- ik heb 2 kirchainers die allebei erg vol zitten (oa bouw in voergedeelte) afvliegen of aftappen wil ik niet omdat de andere volken geen zuiver Carnica is.

Hubertus
groeten
Lijkt mij dat je het prima hebt gedaan!! Op die manier kan er maar weinig mis gaan. De kleine volkjes zijn altijd heel zachtaardig. Er valt prima in te werken (zonder enkele bescherming). Volkjes die nu al veel steken: opruimen.
Toch ga ik ook nog even in op je vragen.
Idd passen er net geen twee latjes in een raam. Vandaar dat ik ook alleen de toplat heb genoemd. Ik kwam dat probeem ook al tegen. Een beetje over elkaar is ook niet erg. Volgend jaar smelt je het raam weer uit. Rangschik het de komende weken zoveel mogelijk naar de kant.

Op zich is het misschien wel handiger om de raatjes in een uitgebouwde (maar op maat uitgesneden) raat te hangen. Zelf hang ik ze altijd in een leeg raam. Wanneer in het midden bedraad kunnen de bijen de raat meteen aan de draad vast maken. De bijen zullen de raatjes helemaal uitbouwen.

Aangezien de raatje in V vorm uit de Kirchainer komen heb je idd altijd een gat. Er onstaat een nieuwe V om zomaar te zeggen als je twee V vormige raatjes naast elkaar hangt. Dat gat zullen de bijen snel dichten als het volkje maar genoeg bijen herbergt.

Ik heb betere voerstellen op een 6-ramer. Vandaar mijn keus. Bovendien kunnen de raatjes dan naast elkaar blijven. D.w.z een betere bolvorm: en dat schilt ietwat in de warmte huishouding voor het kleine volkje.

JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door A.A. Staals » zo 20 jul 2008, 10:28

Waarom dat gedoe met inbinden om over te zetten?
Er zijn opzet randjes in de handel voor de nieuwe Kirchainers. Deze passen ook op de oude kastjes. Wanneer men een moer uitneemt kan men het resterende broed met bijen in zo'n bakje zonder meer boven op een moergoed volkje zetten. Als men voldoende voer geeft kan dat volkje ook prima overwinteren. In het voorjaar als het kasje te vol komt plaats dan het volkje op een zesramer (dekplank met groot gat),als de koningin beneden is, rooster leggen en wachten tot het broed is uitgelopen en de zaak afkloppen. Zo heb je ook in het voorjaar reserve koningin. Heb je zo meerdere volkjes en je gebruikt een koningin kun je ook weer zonder verdere maatregelen het resterende op een moergoed volkje zetten. Als het volkje sterk genoeg is kun je het ook doppen laten trekken en heb je weer reserve. RESERVE DAAR DRAAIT ALLES OM!

Afbeelding
Afbeelding


ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren van de K. vanuit een kirchainer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 20 jul 2008, 23:50

Waarom dat gedoe met inbinden om over te zetten?
Er zijn opzet randjes in de handel voor de nieuwe Kirchainers. Deze passen ook op de oude kastjes. Wanneer men een moer uitneemt kan men het resterende broed met bijen in zo'n bakje zonder meer boven op een moergoed volkje zetten. Als men voldoende voer geeft kan dat volkje ook prima overwinteren. In het voorjaar als het kasje te vol komt plaats dan het volkje op een zesramer (dekplank met groot gat),als de koningin beneden is, rooster leggen en wachten tot het broed is uitgelopen en de zaak afkloppen. Zo heb je ook in het voorjaar reserve koningin. Heb je zo meerdere volkjes en je gebruikt een koningin kun je ook weer zonder verdere maatregelen het resterende op een moergoed volkje zetten. Als het volkje sterk genoeg is kun je het ook doppen laten trekken en heb je weer reserve. RESERVE DAAR DRAAIT ALLES OM!
Het is idd wel een beerje gedoe....
Je kunt idd ook het broed laten uitlopen en vervolgens de raatjes in de wassmelter...

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten