Zwarte Koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door AndreasH » vr 20 mei 2011, 23:31

Nou jah....

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre de zwarte bij (duits of niet) 100% raszuiver is geweest. Daar zal toch ook variatie in gezeten moeten hebben anders had het zichzelf ondertussen al lang omgelegd aan de inteelt.... If you know what I mean. :-)

Ik ben blij met m'n zwarte koninginnen! Afstammelingen zijn mooi donker en lekker raatvast en rustig en halen als gekken. Maar jah, dat zegt ook niet alles natuurlijk. Toch maar eens de cubitaalindex gaan bestuderen. :-D

Weekend (en tijd om te gaan slapen!!).
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door Oude Essink » za 21 mei 2011, 15:05

De kwaliteit van een moer (en haar volk) wordt bepaald door haar eigenschappen en haar functioneren in een bepaalde omgeving; niet door haar cubitaalindex.

Afbeelding

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door AndreasH » za 21 mei 2011, 16:53

Was ook meer voor de leut hoor, die cubitaal index vind ik verre van interessant :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door willem » za 21 mei 2011, 17:22

AndreasH schreef:Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre de zwarte bij (duits of niet) 100% raszuiver is geweest. Daar zal toch ook variatie in gezeten moeten hebben anders had het zichzelf ondertussen al lang omgelegd aan de inteelt.... If you know what I mean.
Nee dat mean ik niet, leg eens uit s.v.p.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door AndreasH » za 21 mei 2011, 17:54

Mean -> bedoelen. M.a.w: Als je begrijpt wat ik bedoel :-D

Wat ik bedoel is dat er door de eeuwen heen toch zeker genetische kenmerken van ras naar ras zijn 'overgesprongen'. En in die zin, hoe zwart is zwart, heel erg zwart in vergelijking met buckfast maar misschien weer wat minder 'zwart' in vergelijking met carnica of misschien ook wel andere oude bijensoorten waar nog een geurtje van in de bastaarden van dit land rondhangt....

Dus, hoe 100% raszuiver is raszuiver?
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door willem » za 21 mei 2011, 19:36

AndreasH schreef:Mean -> bedoelen. M.a.w: Als je begrijpt wat ik bedoel :-D
Há een Rommeldammer :shock:
Sorry ik heb een verkeerd woord gebruikt.
Wat ik bedoel is dat er door de eeuwen heen toch zeker genetische kenmerken van ras naar ras zijn 'overgesprongen'. En in die zin, hoe zwart is zwart, heel erg zwart in vergelijking met buckfast maar misschien weer wat minder 'zwart' in vergelijking met carnica of misschien ook wel andere oude bijensoorten waar nog een geurtje van in de bastaarden van dit land rondhangt....
Dat zal allemaal misschien best waar kunnen zijn maar als we het hier in dit land over zwarte bijen hebben bedoelen we daarmee de Apis Mellifera Mellifera, in Denemarken noemen ze deze bijen bruine bijen en in sommige streken van Duitsland heidebij.
Het gaat dus niet om de kleur, maar ja ze zijn er van bruin tot zwart
Dus, hoe 100% raszuiver is raszuiver?
Een bij is raszuiver als zij voor 100% aan de raskenmerken voldoet.
Wat ik niet snapte is je opmerking :
Daar zal toch ook variatie in gezeten moeten hebben anders had het zichzelf ondertussen al lang omgelegd aan de inteelt....
Je beweerd dus dat je met een zuiver ras niet kunt telen, of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Groeten, Willem :violin:

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door beethere » za 21 mei 2011, 19:53

willem schreef:
AndreasH schreef: Wat ik niet snapte is je opmerking :
Daar zal toch ook variatie in gezeten moeten hebben anders had het zichzelf ondertussen al lang omgelegd aan de inteelt....
Je beweerd dus dat je met een zuiver ras niet kunt telen, of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Een ras 100% zonder variatie zal zich nooit kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden.
en als je bijen 100% hetzelfde zijn krijg je vanzelf inteelt.
Bij een hoop dieren krijg je binnen 2a3 generaties dat 80% van de nakomelingen gebreken vertoont.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door AndreasH » zo 22 mei 2011, 00:59

@willem,

Wat Beethere zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel! :-)

Thanks beethere :D
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door J.R. » zo 22 mei 2011, 21:13

Heren,

De verschillende bijenrassen zoals Apis Mellifera Mellifera en Apis Mellifera Carnica zijn op zich toch 100% raszuiver geweest.
Dat houd niet in dat er geen variatie inzit.
Voor bijna alle rassen geldt nu dat het voor een gedeelte andere soorten of kruisingen in zitten.
Bij sterke selectie op bepaalde kenmerken zoals bv zachtaardigheid verlies je wel veel variatie van het oorspronkelijke ras.
Bij de zwarte bijen, waarvan de ouderlijnen uit noordeuropa komen, is de raszuiverheid nagenoeg 100%.
Men is in Oostenrijk bezig met dna onderzoek naar de zwarte bijen en andere rassen.

Groet,

Jan Ritsma

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zwarte Koninginnen

Bericht door semar » ma 23 mei 2011, 11:30

de zwarte bij heeft als ras zoals jij dat bedoeld nooit bestaan.net zoals de nederlander als ras nooit heeft bestaan.
de zwarte bij was weer onder verdeeld in subrassen die geleidelijk in elkaar over gingen, of in aparte populaties van elkaar gescheiden waren.
De heide bij, de franse, de iberische, de scandinavische, de anatolia, elk met hun eigen eigenschappen
Oorsprokelijk waren deze rasen redelijk zuiver verervend maar vanaf beging 1900 wordt er met koninginen en rassen geleurd.
Een ras kan alleen zúiver´blijven als ze door geologische bariëres (bergen, zeeën, woestijenen etc)van de andere groepen wordt gescheiden.

sinds de laatste ijstijd zijn er 2 groepen subrassen in en rond europa.
de dondekere rassen die op het iberisch scheireiland overleefden en de gele rassen die zich in italië staande konden houden.
na de ijstijd kon de donkere bij zich via frankrijk weer over de rest van europa verspreiden. de italiaan zat min of meer opgesloten in italië de midelandse zee eilanden en noord afrika.
De terugtocht naar het noorden voor de gele bij werdt door de alpen en andere bergketens afgesneden.

in scandinavië wordt er ook met buckfast en zelf met iatliantjes gewerkt. dus zuiver in het noorden?

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten