Nog maar een keer over moeren invoeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door remolen » do 30 jun 2011, 09:36

Hallo allemaal,


Ik ben druk bezig met het leren van KI en moet zeggen dat het mij al aardig af gaat.
Ik wil graag een F1 koningin vervangen door een raszuivere die nog maar 3 weken aan de leg is.
De volgende methode was ik van plan toe te passen maar ik zou graag jullie mening/opmerkingen mee nemen en overdenken.

Jonge moer boven separator op het volk waar de f1 moer in zit. In deze bak een aantal ramen uitlopend broed van de f1 moer.
f1 moer opzoeken uit de onderbak en weghalen. (haar op reserve in drieramer zetten met 2 ramen bijen op andere stand)

Na 9 dagen onderbak checken op doppen en wegbreken indien aanwezig.
Daarna separator weghalen ?


(is dan een krant nog verstandig of hebben beide volken dezelfde geur?)

Zou deze methode een beetje veilig zijn?

Groet René

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 30 jun 2011, 09:59

Hoi Rene,

Krant kan nooit kwaad, tenzij beide volken klein zijn en geen behoefte hebben om de andere ruimte te betrekken. Dan kan het wel eens lang duren voor de krant gaan 'lezen'
Maar om nu een seperator en een krant te doen lijkt mij wat overdreven.
Het gaat er om dat de beide volken één geur krijgen.
Dat kan met een seperator. Het onderste volk krijgt de geur van de bovenste. Als het onderste volk het er niet mee eens is zullen ze doppen aanzetten die je inderdaad na 9 dagen moet breken.

Als je een krant gebruikt bereik je het zelfde. De inktgeur verdoezelt de geur van beide volken en als ze de krant hebben uitgelezen vermengen de bijen zich en hebben dezelfde geur. (Neem wel een krant met veel inkt = geur. bv. de Telegraaf. Is die toch nog ergens goed voor)

Ik acht de kans niet groot dat ze doppen aanzetten omdat je nieuwe koningin al drie weken aan de leg is. De eerste 'eigen' bijen lopen uit en zullen de regie van het andere volk overnemen.
Ik neem dan wel aan dat je het broed van je zuivere volk meeneemt bij het verenigen.

Maar hoe uitgedacht en voorzichtig je het ook doet. :think: 100% garantie heb je nooit. :pray:

suc6
Jaap van Assenbergh

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 01 jul 2011, 17:51

Hoi René,

Ik zou het zeker niet op de manier doen zo als jij omschrijft. In je stukje meng je twee methoden voor het invoeren van koninginnen door elkaar en het eindresultaat kan verkeerd aflopen. Ik heb zoiets nl. al eens meegemaakt.

Ik zou je aanraden één van de twee methoden te gebruiken:

Methode 1
Je verwijdert van het F1 volk de koningin. Vervolgens wacht je negen dagen, breekt alle redcellen en voert dan alleen de KI moer in met een kooitje onder suikerdeeg

Methode 2;
Je verwijdert de koningin uit het F1 volk en legt een krant en vervolgens plaats je direct een broedbak bovenop de krant. Nu hang je een nieuwe broedkamer het complete volkje met de raszuivere moer.

Wat kan er gebeuren wanneer je te werk gaat zoals jij hierboven beschrijft. Nadat je de moer uit het F1 volk verwijdert hebt zullen de bijen zich toch moerloos voelen, ondanks dat er zich een moer boven de seperator. Na 9 dagen haal je de redcellen die naar mijn idee zullen worden aangezet weg. Het F1 volk is hopeloos moerloos en verwacht eigenlijk een (onbevruchte) moer. Op het moment dat jij de separator weghaalt, is het F1 volk niet hopeloos moerloos meer. Er is immers brias beschikbaar van de KI moer. De bijen kunnen nu de KI moer verwijderen (lees doden) en nog een keer redcellen aanzetten op brias van de KI moer.

Dit is iets dat ik zelf al eens heb meegemaakt.

Groeten.....................

Gerard
Laatst gewijzigd door Gerard Boswinkel op za 02 jul 2011, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Oude Essink » vr 01 jul 2011, 20:00

Methode 1 toepassend, zou ik niet 9 dagen wachten maar een aantal (b.v. 2 uren) uren; vervolgens zet je het volk met de nieuwe moer bovenop b.v. met een krant met gaatjes; je kunt ook besprenkelen met een lavendelgeurtje o.i.d. Methode 1 is dan nagenoeg gelijk aan methode 2. Belangrijk is, dat de nieyuwe moer bovenop komt, zodat binnenkomende vliegbijen niet onmiddellijk met een nieuwe moer worden geconfronteerd.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door mechelen.hans » za 02 jul 2011, 12:09

In de komende week gaan wij ook een F0 invoeren in een Buckfastvolk en hebben voor de methode gekozen die beschreven staat op http://www.stichtingbijen.nl/teelt.htm
Het is de methode waarbij van een broedaflegger gebruik gemaakt wordt:

"In een broedaflegger gaat het voor 99,9% goed.

Deze methode bevalt mij het beste en adviseer dat ook aan de imkers die een koningin bestellen.
Men wacht tot men de koningin heeft ontvangen en gaat dan als volgt te werk.
Op twee of drie meter van een goed bijenvolk plaatst men een legekast.
Men plaatst uit het goede volk 3 ramen met openbroed. Hierop zitten veel jonge en verzorgende bijen.
Daarnaast plaatst men nog een voerraam en een kunstraat, Men klopt nog 1 of twee ramen bijen af in de
lege kast. Belangrijk is dat men direct na deze werkzaamheden het invoerkooitje met daarin de koningin
tussen de raten hangt .
In de tijd dat de bijen de koningin bevrijden zijn de oude bijen afgevlogen en houdt men alleen jonge bijen
over die niet agressie zijn tegenover de nieuwe koningin. Het beste is dit te doen op het moment dat
er door de bijen wordt gevlogen
Men is vaak verbaasd dat er open broed wordt gegeven. Ten eerste heeft men dan veel verzorgende bijen
ten tweede als men het invoer kooitje direct in de broedaflegger plaatst dan hebben de bijen nog geen
behoefte om doppen te zetten. Nogmaals dit blijft voormij de betrouwbaarste methode van invoeren
van een nieuwe koningin.
"

groeten en succes

Hans van Mechelen

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Freek » zo 17 jul 2011, 16:29

Hoi Allemaal,

Spannend, spannend, gisteren heb ik een Schier Carnica moer ingevoerd.
Ik heb de volgende methode gebruikt:

Red cedar Drie ramer met gaasbodem + invoerkooitje van gaas + merksetje van bijenhuis, nagelschaartje voor knippen koningin van Hema. Drie ramer voor in gebruikname van 2 lagen lak voorzien, darrenroostertje voor vlieggat verwijderd.
Vorige week zaterdag van een Carnica F1 volk welke ik dit voorjaar gekocht heb een aflegger gemaat in een 3 ramer (1 raam voer, 1 raam met veel uitlopend broed, 1 raam stuifmeel met ook wat broed alle drie de ramen met opzittende bijen, en 1 raam extra bijen erbijin geklopt dit af laten vliegen. volk had een gemerkte moer en deze zit er 100% zeker niet in).
Volkje af laten vliegen en meegenomen vanuit Friesland waar de bijtjes staan naar mijn woonhuis in Harderwijk hier staat ie op het terras tussen twee bloempotten in geklemd tegen omwaaien.
Volkje vliegt goed.
Het voer raam zat 1/2 vol voer, en ik heb vanwege de aanhoudende regen afgelopen donderdagavond hem 2 ons apifonda toegestopt, omdat ik bang was dat ie anders misschien toch wat krap zou komen te zitten.
Zaterdagochtend doppen uitgebroken, apifonda van donderdagavond was toen op volk had nog wel voer in het voerraam.
Zaterdagmiddag, oh wat spannend(!!!) kwam de koningin aan, ik stond met 2 andere imkers uit Zeewolde op het perron, mijn koningin zat in een kokertje met mijn naam / adres er op voor de Zeewolder imkers heelaas slechts 1 koningin (jongens mocht het fout gaan bij jullie met die koningin en bij mij wel lukken dan wil ik bij deze jullie volgend jaar mei wel raszuivere eitjes aanbieden voor het aankweken van koninginnen voor julie volken).
Snel naar huis met koningin terwijl zij twee besteld hadden, koningin voorzichtig binnen de woonkamer uitgepakt, en begeleidende bijen laten ontsnappen en koningin in het merk/knip glas laten lopen.
Koningin heel voorzichtig gemerkt d.m.v. lijm en merkje en geknipt.
Koningin voorzichtig uit het merkglas in het invoerkooitje laten lopen, invoerkooitje gesloten met elastiek en dubbele eromheen gevouwen krant, kleine gaatjes gemaakt in dubbele krant, krant een stukje over het invoerkooitje laten lopen zodat de koningin zich terug kan trekken achter de krant. (dit leek mij beter dan deeg vanwege de terugtrekmogelijkheid voor de koningin die de krant creert waardoor de koningin zich rustiger voelt en hopelijk makkelijker geaccepteerd wordt).
Gelukkig was het toen 10 minuten droog, ik heb voorzichtig de ramen van het volkje even geinspecteerd (de ramen niet afgeklopt maar heel zorgvuldig gekeken) of er niet nieuwe doppen aangezet zouden zijn op 7 dagen oude larven, erg onwaarschijnlijk maar to be sure, dit was niet het geval.
Stootje rook gegeven zodat de bijen wat naar beneden gingen, koningin ingehangen in kooitje, kooitje blijft hangen op de splitpen (ik ben een fervent aanhanger van de Hema haarkruller maar heb nu een echt koniginnekkooitje gebruikt).
Snel kastje dicht gedaan bijen kwamen redelijk snel tot rust.
Andere dag wezen kijken, volkje vliegt goed, komt qua gedrag rustiger op mij over dan voor het invoeren van de koningin, geen dode moer buiten de kast gevonden, echter ik durf het ding niet open te maken om het kooitje te verwijderen want je moet hem 14 dagen met rust laten volgens de handleidingen...
Ik laat over 2 weken weten hoe dit afgelopen is hopelijk blijft het kastje mooi rustig staan en krijgt het geen last van overmatige invloeden van buitenaf (omwaaien o.i.d.), ik verwacht geen problemen wat dit betreft kast zit dicht met sjorband en staat stevig tussen twee zware bloempotten.

Groet,

Freek

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 17 jul 2011, 18:21

Dan nu de methode die ik afgelopen week tweemaal heb toegepast, sommige ingredienten van voorgaande reacties zijn hierin terug te vinden.
Uit een moergoed volk drie ramen met brias gehaald. Op dit volk een rooster gelegd, daarop een lege broedkamer met daarin de drie ramen. Na een paar uur de drie ramen met opzittende bijen in een zesramer gehangen. Direct de in te voeren moer in een kooitje, met voederdeeg afgesloten, tussen de ramen gehangen. Zesramer aangevuld met kunstraat. Na een paar dagen controle of moer is bevrijd, daarna tijdje met rust laten.
Later volk versterken met uitlopende broedramen.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Bok » zo 17 jul 2011, 19:29

Mijn methode.

Maak een zesramer klaar. 3 vellen één voerraam en één uitgebouwd raam waarin je water doet en één kantraam.
Hierop leg je een plank met aflaat (zo'n ding om je honingkamer van bijen te ontdoen) Zorg wel dat de uitgang in de kast uitkomt.

Pak van je hoofdvolken 2 honingkamers (mag gerust van verschillende volken zijn) en zet deze op de aflaatplank.

De volgende ochtend zitten bijna alle bijen onderin de zesramer en ze zullen zich moerloos voelen.

Honingkamers weer op hetzelfde volk terugzetten. Door de aflaat iets rook geven en direct de moer invoeren in een kluisje met deeg.
2 dagen koel laten staan en op het eind van dag 2 kun je de kast open zetten. Voor de zekerheid kun je de kasten verplaatsen. (doe ik wel)
groet,

Peter

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 17 jul 2011, 22:18

Zo zie je maar weer dat er vele wegen naar Rome leiden. Het zijn allemaal methodes om op een gemakkelijke manier jonge bijen af te scheiden van het hoofdvolk. Deze jonge bijen zullen vervolgens, als ze zich moerloos voelen, zonder narigheid de in te voeren koningin accepteren.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Freek » ma 18 jul 2011, 18:07

Ja eddy,

Alhoewel ik moet toegeven dat sommige van de beschreven methodes de jonge bijen mogelijk nog wat beter van de oude scheiden dan hetgeen ik gedaan heb.
Enfin de moer is niet meer in het moerhuisje en gelukkig ook niet een doodgestoken moer in het moerhuisje, deze heb ik zojuist uit de drieramer verwijderd, verder er niet in zitten rommelen uiteraard maar direct weer het dak erop. Huisje zat wel vol met nieuwsgierige bijen maar geen koningin, mogelijk ruiken de bijen het fermoon van de koningin, als dat nog aan het huisje zit?...vond dit zelf niet een slecht teken.
Nou nog maar 12 dagen wachten voor ik de raampjes eruit kan tillen om te kijken of de zuivere koningin aan de leg is of niet meer is, laat ik hopen het eerste...

Groet,

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten