Moeren Omwisselen Augustus en September

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Moeren Omwisselen Augustus en September

Bericht door Kroese »

Moeren Omwisselen Augustus en September

Deze info kun je uitgebreider vinden op mijn Buckfast website onder de knop "Moeren invoeren"
http://home.kpn.nl/buckfast/MoerInvoeren.htm


Je oude moeren niet dood maken, maar in ieder geval in leven te houden tot je de leggende JK beschikbaar hebt.

1. De makkelijkste manier is de oude moer opsluiten in een dicht NICOT kooitje met plaatje of tape, vol met suikerdeeg met een paar eigen bijen er bij in. Dat kooitje hang je dan tussen de ramen in het broednest. De bijen gaan mogelijk wel een paar redcellen maken. Bij aanvang van het opsluiten moet er natuurlijk ook gecontroleerd worden op evt Zwermcellen.

2. Na 8-10 dagen moeten evt toch aangezette redcellen gebroken worden om het broed in ieder geval hopeloos te hebben. Nooit langer wachten, omdat op de 11e dag er al redcel moeren geboren kunnen zijn.
Het kan zijn dat ze helemaal geen redcellen aanzetten, omdat de moer er is, opgesloten in het kooitje welliswaar.
Maar voor de zekerheid wel de ramen licht afslaan, omdat je die kleine redcellen anders over het hoofd kunt zien........

3. De kooi met de moer blijft hangen, tot de nieuwe moer er is. Oude moer eruit, en dan moet de nieuwe moer op de zelfde plaats in gehangen worden, met alleen suikerdeeg, zonder blokkering. Tot dan kun je natuurlijk ook flink de varoa bestrijden.

4. Evt kun je de oude moer nog in een klein kastje met wat bijen bewaren, voor de zekerheid. Ik doe dat alleen in de zomer met hele goede 1 jarige moeren die een groot pleegvolk hebben weten te bouwen. Later verenig ik die volkjes weer.
Maar in dit tijdstip van het jaar doe ik dat niet meer, omdat het te laat wordt, en ik toch wel genoeg reserve jonge koninginnen in voorraad heb.
Heb je geen reserve, zou je dat misschien nog wel een paar weken kunnen doen, totdat je zeker weet dat de nieuwe JK goed aan de leg is.

Ik heb nu nog pas aan de leg zijnde jonge B44 X stand in voorraad,
voor wie nog wil vervangen.

Groet,
Hennie..
buckfast(apenstaart)hetnet.nl
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moeren Omwisselen Augustus en September

Bericht door jawi »

En dit zou je dus zelfs nog in september kunnen doen?
Het lijkt me wel dat deze volken dan van hetzelfde ras dienen te zijn. Of is dit ook een methode om om te bouwen?
Jan-Willem
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moeren Omwisselen Augustus en September

Bericht door Kroese »

jawi schreef:En dit zou je dus zelfs nog in september kunnen doen?
Het lijkt me wel dat deze volken dan van hetzelfde ras dienen te zijn. Of is dit ook een methode om om te bouwen?
Als er rasverschil is, dan kun je beter niet te lang wachten met wisselen.
Het kan altijd zijn dat de bijen wissel cellen gaan aanzetten, die je dan nog wekelijk moet breken.
Het kan zijn dat ze die neiging in het najaar minder hebben, maar als ze het toch doen, in Oktober, zit je mogelijk in het voorjaar met een darrenbroedige moer, omdat de F2 niet meer bevrucht is.
Dus in dit geval nu beginnen met de oude moer op te sluiten, dan heb je nog wat weken om de eventuele wisselcellen te breken.
Hennie.....
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Moeren Omwisselen Augustus en September

Bericht door Freek »

Hennie,

Is het niet zo, dat die bijen in een niet buckfastvolk heel lang die wisselcellen kunnen aanzetten, in een bastaardvolk bijv. net zo lang totdat er zoveel nakomelingen van de nieuwe koninigin zijn, dat het bastaardvolk nagenoeg buckfastvolk is geworden?

Groetende,

Freek
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moeren Omwisselen Augustus en September

Bericht door Kroese »

Freek schreef:Hennie,

Is het niet zo, dat die bijen in een niet buckfastvolk heel lang die wisselcellen kunnen aanzetten, in een bastaardvolk bijv. net zo lang totdat er zoveel nakomelingen van de nieuwe koninigin zijn, dat het bastaardvolk nagenoeg buckfastvolk is geworden?
Groetende,
Freek
In een enkel geval kan het hardnekkig zijn, maar in de meeste gevallen (als het zich voordoet)is het wel over nadat de moer tussen 1 a 2 weken uitgelopen eigen jonge bijen zit.
Ik beveel altijd aan, om pas 14 dagen, nadat de moer is ingevoerd te gaan kijken.
De moer heeft dan gesloten broed. Vanaf dat moment wekelijks de randen van de raat controleren op wisselcellen.
In de praktijk is het niet moeilijk, maar je moet het wel even controleren.
Als de moer flink en mooi regelmatig inlegt, gebeurt het naar verhouding nauwelijks.
Als een moer niet goed is bevrucht, dan trekt ieder volk wisselcellen. Dat moeten we niet verwarren met rasverschillen.

Groet,
Hennie...
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moeren Omwisselen Augustus en September

Bericht door Kroese »

Kroese schreef:Moeren Omwisselen Augustus en September

2. Na 8-10 dagen moeten evt toch aangezette redcellen gebroken worden om het broed in ieder geval hopeloos te hebben. Nooit langer wachten, omdat op de 11e dag er al redcel moeren geboren kunnen zijn.
Opmerking: Vergeet dat evt maar, ik heb zelf op deze manier gisteren en vandaag een aantal moeren omgeruild, en overal REDCELLEN weggebroken.
De opgesloten oude moeren leefden allemaal nog, en waren met de paar bijen erin flink kwiek.
Het suikerdeeg in de kooi was voor de helft op.

Je kunt die periode vooral ook gebruiken voor bestrijding met Mierenzuur, omdat dit ook werkt in het gesloten broed.


Ik heb nu nog pas aan de leg zijnde jonge B44 X stand in voorraad,
voor wie nog wil vervangen.


Groet,
Hennie..
buckfast(apenstaart)hetnet.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten