imkeren met A. mellifera mellifera

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Ewout » zo 09 jun 2013, 15:36

Mee eens Bert. Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de vraag of je raszuiver of niet wilt werken dan met het ras zelf. Binnen de selectie van zowel Buckfast als Carnica is altijd een zekere mate van inteelt, je wilt als teler immers het liefst werken met een homozygoot ouderpaar om te kunnen garanderen dat je stabiele vererving krijgt. Datzelfde zou gelden voor het zuiver houden van de AMM, je moet immers je best doen om haar telkens weer terug te krijgen. Je blijft dan altijd afhankelijk van teelt-/bevruchtingsstations. Als je je eigen nateelt wilt houden en jouw buur-imker zo zuiver mogelijk wil werken, zal er vermoedelijk steeds meer genetisch materiaal van hem in jouw volken komen te zitten (hoewel de ervaring van Ludo de Clercq dat dus weerlegt). Lastig, want jouw verhaal lijkt vooral een sterk argument om juist aan eigen nateelt te doen. Misschien dat eigen nateelt icm af en toe wat zwarte injectie (van een ecotype waarvan je vast hebt gesteld dat die het goed bij jou doet) die natuurlijke selectie nog het dichtst benaderd. Maar dan ga je er dus al vanuit dat die zwarte bij het beste uitgangsmateriaal is voor onze huidige klimaat & dracht.

corbij
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 22:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door corbij » zo 23 jun 2013, 23:11

Ergens in 1982 ben ik begonnen met Imkeren, heb toen 3 zwarte bijenvolken overgenomen van mijn neef die stopte met imkeren.
Van die 3 volkjes ben ik doorgegroeid naar uiteindelijk 12 volken, ik heb nooit volken gekocht en al die jaren door natuurlijk zwermen mijn volken vernieuwd. Zo ook dit jaar. 4 volken ingewinterd, 4 volken uitgewinterd. 4 grote voorzwermen gepakt en 3 nazwermen. Heb nu dus weer 11 volken. Heb daarnaast ook nog behoorlijk honing geoogst. De nieuwe volken zitten al weer op 2 broedkamers, de nazwermen hebben hun 10 ramen in bezit genomen en krijgen eerdaags hun tweede broedkamer aangeboden. Ik reis niet met mijn volken, ze staan achter het huis op 10 meter afstand van de achterdeur in Finsterwolde. Als wij de tuin in lopen lopen we op 5 meter voor de kasten langs. Er staan Frambozen tussen en een rand Bamboe. De Paarden lopen in de weide op ca. 30 meter van de stal.
In al die jaren ben ik zelden gestoken, ook op het terras op ca. 7 meter van de bijenstal valt zelden of nooit een steek. Waar ik eerder in Assen en Bovensmilde mijn bijen had staan, heb ik ze nu al een jaar of 6 in Finsterwolde. Ik imker dus nog steeds uit mijn volken die ik in 1982 heb aangeschaft.
Wel zie ik dat mijn "zwarten" hier in Finsterwolde steeds geler worden. Mogelijk niet zo verwonderlijk met al die koolzaadvelden hier in Noord-Groningen. Daar staan nu een keer in het voorjaar vele volken die van verre komen en daar zitten veel Buckfast volken bij.
En heb ik nu zwermgrage volken? Ik dacht het niet. Zijn ze agressief, Nee, eerder zeer zachtaardig. Ik moet er wel bijvertellen dat ik zelden of nooit in mijn kasten rommel. Doppen breken doe ik niet, op de vliegplank lees ik wel hoe het volk er voorstaat. De zwermen maak ik Varoa vrij met oxaalzuur, de volken zonder broed behandel ik met mierenzuur en in de winter druppel ik. Wel heb ik door het zwermen mooie schone raten!
Een paar jaar terug kregen wij nieuwe buren, en wat bleek, hij was ook Imker. En imkerde met Zwarte bijen!
Daar herken ik veel in van mij eigen Bijen, mooi en sterk.
Samen hebben we nu besloten voor de Zwarte Bij te gaan, de eerste vegers komen van Asbruch uit Losser, evenals een paar broedafleggers. Daarnaast kijken we naar een bevruchte moer uit Duitsland.
Op dit moment beschikken we over 2 vegers en 6 broedafleggers. We zijn bezig met de oprichting van "Noordbij" een vereniging die de Zwarte Bij wil promoten en terug wil brengen. Als nieuwe vereniging hebben we inmiddels 4 leden en twee aspirant-leden.
Op dit moment zijn we naarstig op zoek naar een Noordelijke locatie als bevruchtingstation. Dit zou dan in 2014 voor de eerste keer in werking treden.
Ik hou u graag op de hoogte.

Cor
een knipoog naar de vrolijke kant van het leven

Johannes Hellenthal
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Johannes Hellenthal » ma 24 jun 2013, 14:11

Mooi bericht

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Biodlarn » di 25 jun 2013, 17:45

corbij schreef:Op dit moment zijn we naarstig op zoek naar een Noordelijke locatie als bevruchtingstation. Dit zou dan in 2014 voor de eerste keer in werking treden.
Ik hou u graag op de hoogte.

Cor
Een Noordelijke locatie is een ruim begrip....In Denemarken ligt een eiland met een paringsstation voor zwarte bijen :D Is maar een paar uurtjes met de auto vanuit Groningen.
Succes met de vereniging. Als je in contact mocht willen komen met het Zweedse Nordbi dan geef maar een gil. Een deel Duitse koninginnen (Nordbiene) komen hier ook vandaan, en uit Noorwegen.

//Han

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Thijs Corporaal » di 25 jun 2013, 23:26

Hoi Corbij.
Het verhaal dat je schrijft komt mij bekend voor,Is je buurman Johannes dan ken ik hem en mis hem als imker bij ons in het dorp, kwam geregeld bij hem op de tuin,doe hem de groeten :clap: trouwens hij weet ook veel van bloemen en vermeerdering daar van. :hive:

Groeten Thijs

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 25 jun 2013, 23:47

Beste Corbij,

ik vind het echt een geweldig initiatief van jullie!! Chapeau! Mijn inziens moet er ruimte zijn voor een zwarte bij, een derde ras!
Ik heb altijd een zwak gehad voor de zwarte inlandse bij. De zwarte bij 'leeft' vooral nog onder de wat minder fanatieke en oudere imker zal ik maar zeggen. Het is jammer dat dit ras volledig overwoekert is door Buckfast en Carnica en daardoor ook zo aggressief is geworden. Ik had enkele jaren terug toch nog volken die veel van de zwarte bij hadden (met name het raatrennen en het in klonten van de raat vallen).
Heb inmiddels ook Buckfast en Carnica maar houdt mijn bastaardbijen met 'zwarte bijen invloed' op een andere stand.
Ik weet niet of ik het goed heb gelezen maar julie gaan zwarte bijen elders importeren? Asbruch uit Losser?
Alvast veel succes!!

Gr.
JP

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Embraced » wo 26 jun 2013, 00:02

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Beste Corbij,

ik vind het echt een geweldig initiatief van jullie!! Chapeau! Mijn inziens moet er ruimte zijn voor een zwarte bij, een derde ras!
Ik heb altijd een zwak gehad voor de zwarte inlandse bij. De zwarte bij 'leeft' vooral nog onder de wat minder fanatieke en oudere imker zal ik maar zeggen. Het is jammer dat dit ras volledig overwoekert is door Buckfast en Carnica en daardoor ook zo aggressief is geworden. Ik had enkele jaren terug toch nog volken die veel van de zwarte bij hadden (met name het raatrennen en het in klonten van de raat vallen).
Heb inmiddels ook Buckfast en Carnica maar houdt mijn bastaardbijen met 'zwarte bijen invloed' op een andere stand.
Ik weet niet of ik het goed heb gelezen maar julie gaan zwarte bijen elders importeren? Asbruch uit Losser?
Alvast veel succes!!

Gr.
Beste Jelte,

Kijk eens op http://www.nordbiene.de, deze meneer heeft echt hele mooie filmpjes gemaakt over zijn zwarte bijen. En deze zijn juist helemaal niet agressief.
Hij heeft ook heel veel informatie en informatie bronnen op zijn website staan. Allemaal erg interessant om na te lezen. Wat betreft overspoelt zijn door carnica en buckfast.. sjah het is maar net hoe je je bijen laat bevruchten. Ook voor de zwarte bijen zijn er bevruchtingsstations te vinden, net zoals voor de buckfast en de carnica. Het is dus ieder zijn keuze om voor een bastaard te gaan of de soort zo zuiver mogelijk te houden. Naar ik vernomen heb doen carnica en buckfast mixjes het qua agressie ook niet altijd goed. Maar soorten kruisen is niet garantie voor steekgrage bijen.. het is maar net welke eigenschappen er doorgegeven worden hè?
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2013, 22:25

Samen hebben we nu besloten voor de Zwarte Bij te gaan, de eerste vegers komen van Asbruch uit Losser, evenals een paar broedafleggers. Daarnaast kijken we naar een bevruchte moer uit Duitsland.
Op dit moment beschikken we over 2 vegers en 6 broedafleggers. We zijn bezig met de oprichting van "Noordbij" een vereniging die de Zwarte Bij wil promoten en terug wil brengen. Als nieuwe vereniging hebben we inmiddels 4 leden en twee aspirant-leden.
Op dit moment zijn we naarstig op zoek naar een Noordelijke locatie als bevruchtingstation. Dit zou dan in 2014 voor de eerste keer in werking treden.
Ik hou u graag op de hoogte.
Heren,

u bent hier niet vergeten!
Hoe staat het met de vereniging? En nog belangrijker hoe staat het met de volken?
Is het gelukt om een volken met zwarte bijen op te zetten?
Etc.

gr.
JP

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Dylan Elen » za 21 dec 2013, 20:28

Daar het hier gaat om imkeren met de zwarte bij in het algemeen, misschien een goede plek om wat foto's mee te delen. Hieronder zie je een van mijn zelfgeteelde zwarte moeren van dit jaar, jammer genoeg heeft ze nat weer gehad in Chimay en dan is ze achteraf hier thuis maar op bevruchting geweest. F1 mellifera x carnica is best fijn om aan te werken, andersom zou die kruising minder aangenaam zijn zegt men. Om haar te laten poseren is ze eerst licht in slaap gedaan met ether, een trucje uit het labo. Zoals ge zelf ziet ben ik soms nogal gul met de nagellak :D

Groeten
Bijlagen
zwarte moer zijlings.JPG
zwarte moer zijlings
zwarte moer bovenaf.JPG
zwarte moer bovenaf
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door alfa vulgaris » di 24 dec 2013, 12:26

corbij schreef:Op dit moment zijn we naarstig op zoek naar een Noordelijke locatie als bevruchtingstation. Dit zou dan in 2014 voor de eerste keer in werking treden.
Ik hou u graag op de hoogte.

Cor
Als ik eerlijk ben hoop ik niet dat jullie hier in de buurt komt met die steekgenen.
Kan je nu al vertellen...ik ga proberen om hier zoveel mogelijk Buckfastdarren in de lucht te krijgen.

Is er op Texel ook niet een bevruchtingsstation voor zwarte bijen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten