Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Luuk » wo 19 dec 2012, 12:52

Hallo, heeft iemand ervaring met koninginnen kopen uit Nieuw Zeeland? Ze hebben daar ook Carnica's. Voordeel zou zijn dat je ze vroeg in het NL bijenjaar in kan zetten. In 2012 heb ik ook koninginnen gekocht maar die waren pas in juni beschikbaar. Dat was veel te laat voor mij.

Graag hoor ik ervaringen... ik weet dat het gebeurt, want ik hoorde eens een imker vertellen dat hij dat gedaan had vandaar mijn vraag.

Groeten, Luuk

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door semar » vr 21 dec 2012, 08:54

ik heb vroeger een paar jaar gewerkt met de nieuwzeelandse bij (italiaan).
prima bij erg zachtaardig, en prachtig om te zien (bijna doorschijnend geel).

ik ben er mee gestopt omdat in mijn overdadig natte standplek (bijna ín de sloot)
ze niet zo best overwinterden.
op een meer droge plek doen ze het waarschijnlijk veel beter.

Als je daar intresse in hebt kun je ze ok via http://www.kemble-bees.com/
daar had ik ze ook vandaan
(gewoon in de broekzak in de touristen-bus) in een vacantie/koninginentripje :wink:
indertijd verkocht hij allen de `breede valey queens`, hij had toen nog geen carnica.
ik vond zijn materiaal prima behalve in het overwinteren (op mijn plek)

zover ik weet werkt men in australië voornamelijk met de italiaanse bij (ivm het hete droge klimaat)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Oude Essink » vr 21 dec 2012, 10:16

bij mijn weten is de export van moeren al jaren verboden door de Australische autoriteiten.
hennie oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 dec 2012, 11:09

Luuk schreef:Hallo, heeft iemand ervaring met koninginnen kopen uit Nieuw Zeeland? Ze hebben daar ook Carnica's. Voordeel zou zijn dat je ze vroeg in het NL bijenjaar in kan zetten. In 2012 heb ik ook koninginnen gekocht maar die waren pas in juni beschikbaar. Dat was veel te laat voor mij.

Graag hoor ik ervaringen... ik weet dat het gebeurt, want ik hoorde eens een imker vertellen dat hij dat gedaan had vandaar mijn vraag.

Groeten, Luuk
Zou het onverstanig vinden om dit plan uit te voeren. Er zijn heel veel niet verstanige "imkers" die ondoordacht bezig zijn!
Met moeren invoeren vanuit een geisoleerd ander wereld-deel voer je ook virusen en eigenschappen/gevoeligheid voor ziektes in waar "onze" bijen wel tegen kunnen maar die verre carnica's niet. Door vermenging (darren) krijg je deze -verre eigenschappen - ook hier!

Carnica moeren kun je toch zelf kweken?? Je woont vlabij het "mecca" van de carnicateelt.
!Hans.

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Huitema » vr 21 dec 2012, 12:22

Luuk,

Als je verlegen zit om carnica's heb ik liever dat je mij een PB stuurt, dan een moer importeert.
(De import is trouwens niet toegestaan. Zie http://edepot.wur.nl/45221 )
Ik heb mijn handen al vol aan de varroa. Het zou wel erg jammer zijn als het Rivierengebied als eerste de komst van de kleine bijenkastkever of tropilaelaps zou moeten melden.

Vriendelijke groet,

Piet

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door alfa vulgaris » vr 21 dec 2012, 15:04

Ik heb gehoord dat door de import van bijen uit Australië naar Amerika het AIP-virus ook is meegereisd.
Ik zou zoiets niet op m'n geweten willen hebben.

Hier in Friesland zitten we na meer dan een eeuw nog die waterkonijnen te vangen en we zullen wel moeten
anders krijgen we natte voeten.

En zou zo'n koningin niet een enoooorme Jet-lag krijgen?
Net lekker bezig geweest met die winterbijtjes en dan gelijk de wilgen in.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Ewout » vr 21 dec 2012, 16:29

semar schreef:(gewoon in de broekzak in de touristen-bus) in een vacantie/koninginentripje :wink:
Ben ik de enige waarbij hiervan de haren overeind gaan staan?

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Luuk » vr 21 dec 2012, 16:42

Bedankt voor de reacties, het is helder Huitema dat het verboden is. Dat wist ik nog niet, ik zie er met name daarom maar van af. Groeten, Luuk

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door jjmvaningen » vr 21 dec 2012, 17:39

Hans van der Post. schreef:
Luuk schreef:Hallo, heeft iemand ervaring met koninginnen kopen uit Nieuw Zeeland? Ze hebben daar ook Carnica's. Voordeel zou zijn dat je ze vroeg in het NL bijenjaar in kan zetten. In 2012 heb ik ook koninginnen gekocht maar die waren pas in juni beschikbaar. Dat was veel te laat voor mij.

Graag hoor ik ervaringen... ik weet dat het gebeurt, want ik hoorde eens een imker vertellen dat hij dat gedaan had vandaar mijn vraag.

Groeten, Luuk
Zou het onverstanig vinden om dit plan uit te voeren. Er zijn heel veel niet verstanige "imkers" die ondoordacht bezig zijn!
Met moeren invoeren vanuit een geisoleerd ander wereld-deel voer je ook virusen en eigenschappen/gevoeligheid voor ziektes in waar "onze" bijen wel tegen kunnen maar die verre carnica's niet. Door vermenging (darren) krijg je deze -verre eigenschappen - ook hier!

Carnica moeren kun je toch zelf kweken?? Je woont vlabij het "mecca" van de carnicateelt.
mijn probleem is dat ik het raar vindt dat de carnica gezien wordt als ""eigen"""en de nieuw zeelander niet.
terwijl beide (omder) soorten hier in holland/nederland absoluut niet voorkwamen/voorkomen.
wellicht is er sprake van discriminatie???????????????????????????????????????????????????????????????????
groet, en een goed 2013, jacques

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Ewout » vr 21 dec 2012, 18:09

Jacques, twee carnica's mogen dan weliswaar van hetzelfde 'ras' zijn, dat zegt niets over de daadwerkelijke kenmerken van die bij, en al helemaal niet over welke ziektes hij met zich mee draagt. Net zo goed als een zwarte bij uit Noorwegen een compleet andere bij is dan die uit de Ardennen. Dat ze dezelfde/vergelijkbare uiterlijke kenmerken en dezelfde voorouders hebben, zegt dan niets over de ziektegevoeligheid, ontwikkelingscurve etc. van de bijen.

Overigens ben ik het met je eens dat je ook je vraagtekens kunt hebben over het binnen europa of zelfs nederland verschepen van koninginnen. Maar wat mij betreft heeft dat meer te maken met de misplaatstheid (letterlijk) van bepaalde raskenmerken die er uit zouden mendelen wanneer je langer op dezelfde plek zou natelen zonder invoer van nieuw bloed. Ik vermoed dat zwart gekleurde bijen het in ons klimaat uiteindelijk beter doen, en dat 'onze' buckfast of carnica zonder nieuw bloed uiteindelijk (dan heb ik het over tientallen generaties) ook zwart zou worden. Bepaalde andere kenmerken (zuinige, kleine volkjes) passen ook wel goed, maar er zijn ongetwijfeld ook kenmerken van buckfast/carnica die hier op z'n plek zijn en zouden blijven.

Maar dat is gefilosofeer. Goed om te horen dat Luuk zich heeft bedacht!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten