Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 dec 2012, 20:10

Hoe moet ik nu helder maken dat gebieden in europa die niet door berg, grote wateroppervlakte worden gescheiden, bijenvolken die daar aanwezig zijn genetische verwantschap tonen.
Het is nadat de varroa zich over europa verspreide duidelijk geworden dat darren in de drie maanden dat ze leven wel 50 km kunnen "hoppen" = van kast naar kast vliegen en dit de "vliegtuigen" zijn van verspreiding van allerhande "plaaggeesten".

Verder zou ik de buckfast nauwelijks nog een euopesche bij willen noemen.
Er zit zoveel bloed van buiten europa in dat het niet ondenkbaar is dat ongemerkt virussen europa binnen zijn gekomen of gevoeligheden. (genetische kenmerken)
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door buzzer » vr 21 dec 2012, 20:35

Nu dit hier op deze site gemeld wordt hebben we een heel klein beetje zicht op wat er in mensen omgaat. Wie weet wat ik of anderen meenemen aan infecties door op vakantie bij collega-imkers te kijken en te helpen. Door honing uit Hakkietakkieland te importeren en de potjes leeg te laten lebberen door onze carnicaatjes en bukkies....... De wereld is inmiddels een notendop maar laten we niet meedoen aan die flauwekul door van over de hele wereld zaken te importeren waarvan we de (on)veiligheid niet kennen! Ik wens jullie een carnica-kerst en een buckfast-nieuwjaar!!! Afz. De Sallandse Boerenbij :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door marc » vr 21 dec 2012, 21:48

Ik weet niet of een Anatolische bij zoveel verschil maakt met een Griekse of Sloveense Carnica voor Ndl. of B.
In Nederland is men toch al jaren bezig met Primorsky's. Vladivostoc, toch niet bij de deur (ligt even links van Nieuw-Zeeland :D) .
2012 wordt klein, een vredevol Buca- (of Cabu-) jaar 2013.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 dec 2012, 22:02

Inderdaad Marc dit is ook niet goed die Primorsky's zijn eerst naar de VS gehaald en vervolgens weer naar Duitsland.
Wat een gesleep met bijen!
En zich dan afvragen waarom er zoveel ellende in de bijenpopulatie geslopen is!

Laat ik nu een ieder geen goed bijenjaar wensen en een weldoordachte overweging maken. :be2:
!Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 21 dec 2012, 23:40

. . . . . . . . geen goed bijenjaar wensen . . . . . . ?????????

Hans, laten we hopen dat 2013 weer eens een echt goed bijenjaar wordt. Lijkt mij in ieder geval heerlijk.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Van Pelt » za 22 dec 2012, 02:47

In Canada worden duizende pakjes met bijen ingevoerd uit New Zealand and Hawai.
Ik zal de volgende dagen zo'n doos fotograveren en plaatsen. Dit zijn kartonnen doosjes van =/- 30cm.X 30cmX 20cm. Met gaas aan de voor en achterkant. Daarin hangt een blikke bus met honing voor onderweg. Ik ken een imker die dit jaar 5000 dozen(Pakages) in voerde uit New Zealand,maar z'n moeren uit Hawai kreeg. Zo'n dood bevat 2 pond bijen.
Als de moer met de bijen,van de zelfde imker,komt ,hangt de moer in een kluisje naast de voerbus.
Dit zijn allemaal Carniolans!

Het wordt hier de komende dagen ongeveer -15 tot -18C.

Ik wens U allen een gezegend kerstfeest!
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door HeHo » za 22 dec 2012, 08:39

2 pond bijen = 10000 bijen
dus vervoer van complete volkjes.
en wij ons druk maken over een koningin.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Ewout » za 22 dec 2012, 10:12

Hans van der Post. schreef:Hoe moet ik nu helder maken dat gebieden in europa die niet door berg, grote wateroppervlakte worden gescheiden, bijenvolken die daar aanwezig zijn genetische verwantschap tonen.

Het is nadat de varroa zich over europa verspreide duidelijk geworden dat darren in de drie maanden dat ze leven wel 50 km kunnen "hoppen" = van kast naar kast vliegen en dit de "vliegtuigen" zijn van verspreiding van allerhande "plaaggeesten".

Verder zou ik de buckfast nauwelijks nog een euopesche bij willen noemen.
Er zit zoveel bloed van buiten europa in dat het niet ondenkbaar is dat ongemerkt virussen europa binnen zijn gekomen of gevoeligheden. (genetische kenmerken)
Genetische verwantschap is ook niet veelzeggend (wij vertonen 98% genetische verwantschap met chimpansees). Maar als jij je bijen in een nat, bosrijk gebied houdt waar voornamelijk voorjaarsdracht is (ik noem maar wat), dan hou je na een aantal jaar (hopelijk) een bij over die daar goed mee om kan gaan. Anders zou ook niet te verklaren zijn waarom een zwarte bij zo anders gebouwd is dan een carnica (veel kortere tong, grotere opslag, grotere darmen), terwijl ze niet door grote wateroppervlakte of berg gescheiden waren? Zelfs als er dan darren van 50km verderop langs komen hoppen (wat prettig is om te verkomen dat er te weinig variatie in het DNA zit met alle gevolgen van dien), zullen eigenschappen die niet in jouw natte bos passen het uiteindelijk niet halen.

In tegenstelling tot wat jij stelt denk ik dus dat er wel degelijk heel lokale ondersoorten waren voordat we koninginnen van elders haalden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door semar » za 22 dec 2012, 12:11

Ewout schreef:
semar schreef:(gewoon in de broekzak in de touristen-bus) in een vacantie/koninginentripje :wink:
Ben ik de enige waarbij hiervan de haren overeind gaan staan?

het gaat om een tripje naar engeland in de jaren 80.

je haren hoeven niet te rijzen.
krijg nu keurig moeren per post uit denemarken,
met de benodigde ziekte vrij verklaringen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door jjmvaningen » za 22 dec 2012, 15:20

Ewout schreef:In tegenstelling tot wat jij stelt denk ik dus dat er wel degelijk heel lokale ondersoorten waren voordat we koninginnen van elders haalden.
dat denk ik ook, dit is een voorbeeld van evolutiebiologie in een note(n)dop.
groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten