Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Oude Essink » za 22 dec 2012, 19:28

Bijenteelt in Canada is niet te vergelijke met onze hobbyisten teelt; de relatie tussen canadese en Australische imkers is een geheel andere, dan die tussen Australië en Noordeuropa. De gang van zaken bij invoer van volken uit Australië naar de commerciële canadese gigantbedrijven kun je toch niet gaan aanvoeren als argument om bij ons de heilloze weg van deze invoer in te slaan. Australië verbiedt uitvoer, onze overheid verbiedt invoer; beide doen dat met recht en reden. een nadenkend imker met enig verantwoordelijkheisgevoel voor zijn eigen ecologische omgeving mag er niet over peinzen deze weg in te slaan.

Afbeelding

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door nhl_bit » za 22 dec 2012, 22:56

Huitema schreef:Luuk,
(De import is trouwens niet toegestaan. Zie http://edepot.wur.nl/45221 )
...
Piet
"Verder is Nieuw Zeeland de belangrijkste exporteur van honingbijen naar Nederland. Het is op dit moment niet bekend hoeveel bijen er jaarlijks naar Nederland worden verscheept. De aangemelde importen zijn bekend bij de douane en de voedsel en waren autoriteit (VWA). Mogelijk worden er ook bijen verscheept zonder medeweten van de VWA."

Vreemd, Nieuw-zeeland staat op de lijst van Tabel 1, maar het is wel toegestaan na aanmelding?

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door p.zwartepoorte » za 22 dec 2012, 23:09

Als ik zo kijk dan hebben veel buckfast telers van alle soorten bijen in Nederland ligustica anitoloca cepropica sinop athos
En marken heeft moeren van kangoeroe eiland er word meer moeren importeert dat je denk en vooral met de post
Volgend jaar komen bij mij ook paar ligustica moeren deze kant op
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door maartenkleijne » zo 23 dec 2012, 00:01

In het http://edepot.wur.nl/45221 verhaal komt ook naar voren dat one bijen beschermd worden tegen sommige parasieten door de winterse broedpauze. Voor varroa geldt deels ook.
gr,
m

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Bjorn » zo 23 dec 2012, 13:55

De "miserie " van de varoa mijt is begonnen met het importeren van koninginnen / volken van vreemde oorsprong. Hebben we hieruit dan niets geleerd ?

Althans mijn mening
grtz Bjorn

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 dec 2012, 20:49

Is er iemand op dit forum die mij kan vertellen wat op den lange duur de gevolgen voor de reguliere Bijenteelt zullen zijn ??

Ik bedoel , er zijn div groepen en individuelen bezig met het ( veredelen / aanpassen) van de rassen door middel van K.I.. Ik ben er van overtuigd dat er veel van het materiaal wat gebruikt wordt thuis hoort in andere werelddelen . De volken die hieruit voortkomen leveren allemaal darren in de vrijen natuur . Nu weet ik mij nog te herinneren dat de Varroa in twee jaar tijd over heel Nederland verspreid was . Dit betekend dat wij ALLEMAAL met darren van deze volken te maken hebben . Er zullen kruisingen kunnen ontstaan waar men het voordeel / de schade niet meer van kan overzien .

Wordt het niet een keer tijd om dit in ons kleine kikkerlandje aan banden te leggen dit om Bijenvolken in je tuin waar div kruisingen elkaar ontmoeten te kunnen blijven houden , waarvan de Koningin in de vrije natuur bevrucht wordt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 dec 2012, 23:38

Hoi Jaap,

ik begrijp je bijdrage zeer goed (en soortgelijke berichten van andere imkers hier ook). Lang heb ik er ook zo over gedacht. Ik heb op dit forum hierover ook eerder mijn mening over gegeven (bijv. Tusnami aan buckfast). Maar in zekere zin is het vechten tegen de bierkaai. De eenmaal ingeslagen weg zal niet meer worden verlaten.
Ik denk dat het goed is om heel kritisch te zijn als het gaat om bijenmateriaal in te voeren, maar dit is al een Europese aangelegeneheid. Als je kruisingen wilt vorokomen zul je zelf in actie moeten komen. Je zult een eiland moeten zien te bemachtige of een afgelegen landstation of een regio (denk aan xx) en vanuit daar raszuivere koninginnen kweken. Als het niet van boiven kan moet het maar van onderen komen.
Zelf denk ik: laat maar lekker gaan. Ik ga verder met mengelmoezen. Volken moeten productief en vruchtbaar zijn. En nadeel hiervan is dat die vuilnisbakkenrassen in de zomer erg steeklustig kunnen worden. Daarom ga ik de toekomst nu wel de meest steeklustige volken opruimen!

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Jaap v.Popering » ma 24 dec 2012, 09:34

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik denk dat het goed is om heel kritisch te zijn als het gaat om bijenmateriaal in te voeren, maar dit is al een Europese aangelegeneheid.

gr
Zolang er gesubsidieerde stichtingen zijn waarvan een persoon het vliegtuig en een retourvlucht pakt , met enkele Koninginnen in zijn binnenzak terugkomt , is het voor ons inderdaad dweilen met de kraan open , en zal niet in het belang van de Nederlandse Imkerij zijn .

Het is natuurlijk altijd aan te bevelen om volken die erg snel steken een andere Koningin in te voeren .

Jaap v P

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door jjmvaningen » ma 24 dec 2012, 17:41

Jaap v.Popering schreef:Het is natuurlijk altijd aan te bevelen om volken die erg snel steken een andere Koningin in te voeren . Jaap v P
jawel, maar is dit niet een goede eigenschap van de ooit hier voorkomende zwarte bij? groet jacques

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koninginnen uit Nieuw Zeeland

Bericht door Jaap v.Popering » ma 24 dec 2012, 22:06

jjmvaningen schreef: jawel, maar is dit niet een goede eigenschap van de ooit hier voorkomende zwarte bij? groet jacques
Je hebt waarschijnlijk nog nooit een volk meegemaakt met een verkeerde kruising dat je op 25 meter afstand al begroet bent met 25 steken . :think:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten