Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door jossmits » ma 02 sep 2013, 15:32

Helemaal mee eens Jaap, maar misschien zijn wij van een andere generatie.
Ik hou het gewoon bij mijn "zwarte", dat is me goed genoeg.

Jos

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door maartenkleijne » ma 02 sep 2013, 16:27

Nog eens herhalen: we mogen toch aannemen dat alle bijen van vijftig jaar geleden -van welk ras ook- nu 'uitgestorven' zijn, de genenpool blijft evolueren afhankelijke van de steeds veranderende omstandigheden.
De discussie gaat vooral tussen raszuivere lijnen met optimale imker-eigenschappen aan de ene kant en locale bijen die steeds beter aan dracht en klimaat en imker worden/zijn aangepast.
De Texelse bijen zij misschien perfect voor Texel maar minder voor Zeeuws Vlaanderen.
gr,
m

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » ma 02 sep 2013, 16:40

Jaap v.Popering schreef:Volgens mijn bescheiden mening is dit miljoenen jaren goed gegaan . Is het tegenwoordige bijenhouden niet een beetje doorgeschoten ?? :think: :think:

Ik bedoel is het imkeren nu de hobby of het manipuleren ( spelen ) met levende insecten .??

Jaap v P
Jaap ik zeg niet dat ik dergelijke praktijken goedkeur. Ik beschrijf slechts wat gangbaar is in de lijn- en combinatieteelt. Hoe zuiverder het teeltmateriaal is, hoe eenvoudiger (voorspelbaarder) de taak van de koninginnenteler.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 sep 2013, 16:44

maartenkleijne schreef: De discussie gaat vooral tussen raszuivere lijnen met optimale imker-eigenschappen aan de ene kant en locale bijen die steeds beter aan dracht en klimaat en imker worden/zijn aangepast.
.
Hebben raszuivere bijen dan betere imker-eigenschappen dan welke in de vrije natuur gepaard hebben .??? Welke dan ??

Ook Texel en zeeuwsvlaanderen zijn niet vergelijkbaar . Wanneer je de kwaliteit van bijen wilt vergelijken zal je die naast elkaar moeten plaatsen . Ik heb wel eens een discussie gehad met een buckfastteler die beweerde haast dat deze op grasland honing konden verzamelen :naughty: :naughty: :naughty:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 sep 2013, 17:01

De discussie gaat vooral tussen raszuivere lijnen met optimale imker-eigenschappen aan de ene kant en locale bijen die steeds beter aan dracht en klimaat en imker worden/zijn aangepast.
Er lopen nu verschillende zaken door elkaar.
Enerzijds de varroaresistenie (bij Texelse bijen) en anderzijds de zuiverheid van het de zwarte bij in Nederland en dus ook Texel.
Dat was niet mijn bedoeling...maar een discussie gaat zo als het gaat.

Ook moet ik Maarten gelijk geven in zijn bovenstaande quote.
Maar als het om het (terug)selecteren van de zwarte bij gaat is dat mijn inziens wel fundamenteler dan het telen van raszuivere lijnen met optimale imker-eigenschappen (qoute Maarten) of lokale bijen die steeds beter aan dracht en klimaat en imker worden/zijn aangepast. Het een sluit het ander niet uit, maar wat mij betreft is het dus fundamenteler en gaat het om het behoud van een soort/ras en daarmee verbonden unieke eigenschappen. Die staan nu op de toch door de tsunami aan andere rassen, lees buckfast en Carnica, maar ook de ongegorganiseerdheid van imkers met de zwarte bij. Je kunt het vergelijken met de bescherming van de panda. We gaan daar ook niet allemaal discussies voeren over wenselijke optimale aanpassingen van deze soort of panda's die beter bij bepaalde ecotypes passen (want hoe bepaal je dat?). Dit is mss. een ietwat manke vergelijking aangezien de panda geen landbouwhuisdier is en er geen noodzaak om mee te werken, maar toch.
Veredeling van zwarte bijen heb ik niks op tegen (sterker nog dat lijkt me zelfs noodzakelijk), maar eerst moet dan wel worden vastgesteld in hoeverre het materiaal in Nederland of in Vlaanderen zuiver is of genoeg potentieel heeft om verder mee te telen. Indien dit niet zo is dan kan er beter materiaal worden betrokken in het buitenland met wel zuivere zwarte bijen. Ga je toch verder met onzuiver bestaanbaar materiaal, dan is het de vraag of je ooit nog bij zwarte bijen uitkomt en of de kosten en besteedbare energie opwegen tegen de voordelen.
Ik sluit me dan ook aan bij de visie van Martinus.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 sep 2013, 17:06

Hebben raszuivere bijen dan betere imker-eigenschappen dan welke in de vrije natuur gepaard hebben .??? Welke dan ??

Ook Texel en zeeuwsvlaanderen zijn niet vergelijkbaar . Wanneer je de kwaliteit van bijen wilt vergelijken zal je die naast elkaar moeten plaatsen . Ik heb wel eens een discussie gehad met een buckfastteler die beweerde haast dat deze op grasland honing konden verzamelen

Jaap v P
Jaap je speelt een spel (gelukkig mag dat hier allemaal :D ). Maar het is algemeen aanvaart dat telers werken met het homozygote lijnen en deze vervolgens inkruisen om hier stabiele en hoog productieve bijen mee te kweken. Zo zijn de uitkomsten van de kruizingen behoorlijk stabiel. Dat is maar de vraag bij jouw en mijn bastaardbijtjes. Daar zitten er ook zeker goeie tussen, maar de amplitude in veel eigenschappen is groter.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 sep 2013, 17:24

Misschien dat ik maar een koninginnetje bestel bij de goede man om het gewoon eens te proberen.
Hoe duur zijn die koninginnen en sturen ze per post op?

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 sep 2013, 18:54

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Hebben raszuivere bijen dan betere imker-eigenschappen dan welke in de vrije natuur gepaard hebben .??? Welke dan ??

Ook Texel en zeeuwsvlaanderen zijn niet vergelijkbaar . Wanneer je de kwaliteit van bijen wilt vergelijken zal je die naast elkaar moeten plaatsen . Ik heb wel eens een discussie gehad met een buckfastteler die beweerde haast dat deze op grasland honing konden verzamelen

Jaap v P
Jaap je speelt een spel (gelukkig mag dat hier allemaal . Maar het is algemeen aanvaart dat telers werken met het homozygote lijnen en deze vervolgens inkruisen om hier stabiele en hoog productieve bijen mee te kweken.
Ik zou niet weten wat voor spel ik speel . Ik ben enkel een wat oudere imker met een behoorlijke ervaring en met beide benen op de grond .

Hoog productieve Bijen ??? Productie ( een bak honing )is een samenspel tussen ; Imker ; dracht ; en volkssterkte . Ook een wat minder volk kan op een goede drachtbron een bak honing halen ; Hobby ????

En zoals ik elders schreef ; van een grasveld is geen enkel volk wat honing zal verzamelen .


Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 sep 2013, 19:24

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Misschien dat ik maar een koninginnetje bestel bij de goede man om het gewoon eens te proberen.
Hoe duur zijn die koninginnen en sturen ze per post op?

gr.
Nu zijn wij natuurlijk terug bij de begin vraag . :D en mijn antwoordt is ; Zeker doen en dan gelijk ook een buckfast ; Carnica ; met nog een vuilnisbakkenras naast elkaar plaatsen , op gelijke wijze behandelen en weet je welke dan resistent tegen de varroa blijkt te zijn ???? :think: :think: :snooty: Juist ja


Jaap v P

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Alex Mönch » ma 02 sep 2013, 19:28

Bijen die aangepast zijn aan hun streek/klimaat is meestal pure lariekoek.
Slechts een zeer gering aantal soorten heeft zulke unieke eigenschappen dat die klimaat gebonden zijn als ze tenminste raszuiver zijn.
Na kruising verdwijnen deze unieke klimaat gebonden eigenschappen snel.
Geen enkel voorjaar/zomer en herfst is het zelfde.
Bijna elk soort bij past zich aan,aan de omstandigheden op de locatie waar zij op dat moment zijn.
Niet voor niets bestaan ze al zo lang.....het zeer grote vermogen om zich aan te passen heeft gezorgd voor succes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten