Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 31 aug 2013, 22:37

Wat denkt u ervan. Zijn deze bijen resistent?

Texelse zwarte bijenvolken te koop op marktplaats
texel-mellifera-marktplaats.png
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 31 aug 2013, 22:41

Overigens als je de eerste foto uitvergroot dan zie je dat deze bijen eerder iets grijzig zijn dan pikzwart. Ze hebben behoorlijk brede viltbanden. Mijn bastaardbijen die ook al iets van 10 jaar in mijn bezit zijn, zien er ook zo uit. Echter vertonen zij niet meer het typische raatlopen (een paar jaar terug nog wel). Dat zal door de invloed van Carnica zijn.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » za 31 aug 2013, 22:47

Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat het een relatief geisoleerde populatie is dan met de bijen zelf. Misschien geldt dat ook voor de imkers.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 31 aug 2013, 23:53

Ewout, ik snap niks van je verhaal. Please explain.
JP

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » za 31 aug 2013, 23:54

Ik denk dat deze bijen niet resistent zijn tegen de varroa. So wie so zijn er zover ik weet nog geen stammen van de honingbij die al volledig resistent zijn. Wel zijn er al volken die meer bestand zijn tegen de mijt. Maar dan de onderbouwing voor mijn veronderstelling. De bijen van Texel zijn veel minder in contact gekomen met de mijt (dan de bijen op het vaste land van Nederland), daarom is er ook geen selectiedruk geweest op eigenschappen die kunnen leiden tot resistentie.

Bij de positieve verhalen die er zijn over bijen die beter met varroa om kunnen gaan (gele bijen op een eiland voor de kust van Brazilie, de primorsky bijen in de VS, Zweden (experiment in Gottland) en Duitsland valt op dat die bijen echt wel besmet waren. Maar echt resistent zijn deze bijen nog niet.

Denk trouwens ook dat de bijen van Texel niet zuiver zijn, het zijn geen zuivere zwarte bijen, zal toch wel wat carnica door zitten. In Nederland kun je de zuiverste bij imkersclub 't Landras krijgen. Zij werken planmatig.

Vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Tieme » zo 01 sep 2013, 08:32

Bijen zuiver houden kan op een eiland heel goed. Analyse van de uiterlijke kenmerken van de Texelse bij heeft aangetoond dat ze overwegend eigenschappen van de zwarte bij hebben. Dit was uitgezocht door Romee van der Zee. Het is bekend dat er op Texel vroeger ook andere rassen hebben gestaan voor lamsoor of zeeaster. De texelse bij is daardoor helemaal zuiver meer, maar misschien wel het zuiverste wat er nog is in Nederland.
Het landras werkt met een onzeker landbevruchtingsstation, en gezien het feit dat er in die regio heel veel Carnica imkers zitten zal ook daar de Carnica-invloed vrij groot zijn. Zuivere zwarte bijen zijn moeilijk te vinden.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » zo 01 sep 2013, 08:58

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ewout, ik snap niks van je verhaal. Please explain.
Sorry JP, ik snap dat vooral het tweede deel wellicht meer vragen oproept dan beantwoordt.

Wat ik bedoel is dat een geïsoleerde bijenpopulatie veel makkelijker is te beschermen tegen varroa. Als je gericht bestrijdt met een groep imkers, dan is varroa vrij eenvoudig tot een minimum terug te dringen, en kunnen een paar imkers wellicht ook zonder behandeling toe. Ik weet dat Jaap Jager die hier op het forum actief is en wel gewoon bestrijdt. Waarom zouden zijn bijen minder resistent zijn dan de bijen van deze man op marktplaats?
Wat betreft de isolatie van de imkerpopulatie, daarmee bedoelde ik te zeggen dat op een eiland als Texel de gemeenschap veel hechter is dan op het land. Het is een vermoeden, maar ik denk dat alle imkers van het eiland elkaar kennen. Ook dat is een voordeel als je gaat bestrijden, want dat kun je dan gezamenlijk doen.

Maar eigenlijk is het schandalig dat iemand poogt om zogenaamd resistente bijen te verkopen, ik geloof er niets van.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2013, 10:08

Bijen zuiver houden kan op een eiland heel goed. Analyse van de uiterlijke kenmerken van de Texelse bij heeft aangetoond dat ze overwegend eigenschappen van de zwarte bij hebben. Dit was uitgezocht door Romee van der Zee. Het is bekend dat er op Texel vroeger ook andere rassen hebben gestaan voor lamsoor of zeeaster. De texelse bij is daardoor helemaal zuiver meer, maar misschien wel het zuiverste wat er nog is in Nederland.
Het landras werkt met een onzeker landbevruchtingsstation, en gezien het feit dat er in die regio heel veel Carnica imkers zitten zal ook daar de Carnica-invloed vrij groot zijn. Zuivere zwarte bijen zijn moeilijk te vinden.
Helemaal mee eens. Ik meende ook dat er een (gemeentelijk) verbod is op andere rassen op Texel maar ik kan er naast zitten (kan ook Schiermonnikoog? zijn). Ik heb eigenlijk nog nooit gesnapt waarom het Landras niet met Texel in zee gaat of laat ik het zo zeggen: hier liggen enorme kansen of hadden gelegen. Je kunt dan vertouwen op raszuivere paringen. Dit geldt ook voor al de andere eilanden (wat een unieke positie is voor imkers!). Alleen Vlieland was nog vrij, maar daar was twee of drie jaar terug een (tijdelijk?) paringstation opgericht van Carnica. We moeten ook niet vergeten dat een en ander enorm veel kost: vrijwilligers, mankracht, tijd en geld. Zeker als het wat op grote schaal gaat, is het logistiek en organisatorisch een hele klus. Bovendien zit het Landras aan de andere kant van het land. Ondanks verschillende bezwaren, zou het voor de het Landras denk ik erg waardevol zijn om er bijv. een bevruchtingsstation te open. We hebben nu eenmaal die nederlandse eilanden en laten we ze dan ook zo goed mogelijk benutten. Als de Texelse imkers er zelf op toezien dat bij de bevruchtingsvolkjes darrenroostertjes zijn geplaatst dan hoeft uitwisseling geen probleem te zijn. Je zou zelf in de toekomst genetisch materiaal kunnen uitwisselen om de Texelse bij nog zuiverder te krijgen.

Het is jammer dat we zo weinig horen (hier) van het Landras. Wel is er er hier een forumer die in het Noorden van het land met een station voor de zwarte bij wil beginnen. Weet iemand hoe het daar mee staat?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2013, 10:15

Wat ik bedoel is dat een geïsoleerde bijenpopulatie veel makkelijker is te beschermen tegen varroa. Als je gericht bestrijdt met een groep imkers, dan is varroa vrij eenvoudig tot een minimum terug te dringen, en kunnen een paar imkers wellicht ook zonder behandeling toe. Ik weet dat Jaap Jager die hier op het forum actief is en wel gewoon bestrijdt. Waarom zouden zijn bijen minder resistent zijn dan de bijen van deze man op marktplaats?
Wat betreft de isolatie van de imkerpopulatie, daarmee bedoelde ik te zeggen dat op een eiland als Texel de gemeenschap veel hechter is dan op het land. Het is een vermoeden, maar ik denk dat alle imkers van het eiland elkaar kennen. Ook dat is een voordeel als je gaat bestrijden, want dat kun je dan gezamenlijk doen.
Het is evident dat je op een eiland minder besmetting hebt van varroa. Ook de opstelling en de verspreiding van de standen zal zo zijn dat je weinig nabesmetting kunt verwachten. Ook werken ze veel met zwermen (zo te zien) en over het algemeen bevatten die ook weinig varroa (want het meren grote deel van de varroa blijft achter in het broed).
Ik ben het met je eens dat het heel effectief kan zijn om als eilandimkers zoveel mogelijk gelijktijdig te bestrijden. Dit zal ook worden gedaan denk ik.

Maar eigenlijk is het schandalig dat iemand poogt om zogenaamd resistente bijen te verkopen, ik geloof er niets van.
Dit wordt natuurlijk volop gedaan! Kijk maar naar mijn bericht van Beelab.
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » zo 01 sep 2013, 10:28

jp schreef:
Maar eigenlijk is het schandalig dat iemand poogt om zogenaamd resistente bijen te verkopen, ik geloof er niets van.
Dit wordt natuurlijk volop gedaan! Kijk maar naar mijn bericht van Beelab.
En ik heb daar sterke bedenkingen bij. De prijzen zijn niet gering en daarmee de belangen van de betreffende telers ook niet helemaal zuiver. Je zou verwachten dat er dan bijvoorbeeld binnen Beebreed of bij De Duurzame Bij ook al lang grote successen waren geboekt, maar om de een of andere reden blijft dat uit. Ik wil niet zeggen dat die resistente volken niet bestaan, maar stabiele vererving is iets anders natuurlijk. Misschien ben ik te pessimistisch.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten