Moederlijnen en vaderlijnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door jossmits » wo 11 sep 2013, 07:49

Alfa,
Ik weet er ook niets van,maar jouw redenering kan ik goed volgen.
En dan nog te bedenken dat Thomas Seeley nog heeft gevonden, eerst experimenteel, later in werkelijkheid, dat de genetische diversiteit van het volk , dus van de afzonderlijke bijen, ook nog een rol speelt in het immuniteitssysteem van het volk. Hoe groter de genetische diversiteit van het volk, hoe minder vatbaar voor ziektes.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Ewout » wo 11 sep 2013, 10:02

Alex Mönch schreef:Een bastaard moer raszuiver bevruchten,zal niet ineens zachtaardige nakomelingen geven,maar nateelten van haar keer op keer raszuiver laten bevruchten,zal stap voor stap steeds zachtaardigere nakomelingen geven.De snelheid waarmee dat gebeurt zal afhangen van haar afstamming/de mate van verbastering.
Wanneer je de oorsprong weet van de bastaardlijn,kun je die natuurlijk sneller terugkruisen met de juiste vaderlijnen.
Om weer een stabiele lijn te krijgen,kan het wel een jaar of 7 duren.
Ik heb niet gezegd dat ik een stabiele of raszuivere lijn wil, maar volgens mij heb je bij de eerste kruising al F1. Het blijft een loterij natuurlijk, want als je een raszuivere moer thuis laat bevruchten (wordt F1) en er zit 1 agressieve dar tussen, dan behoort van je volk maar 8% tot die agressieve groep. Als je echter een nakomeling uit precies die groep hebt, en laat aanparen op een bevruchtingsstation ben je weliswaar 50% raszuiver, maar de andere 50% kwam van een agressieve moer.

Misschien is juist defensief gedrag een te complex kenmerk om op te hangen aan genetica van een enkele bij. Er zal ongetwijfeld een sociale component in zitten, en die wordt beïnvloed door communicatie tussen bijen onderling - daar kunnen verschillen (zoals ook Alfa filosofeert) ook een rol spelen. Om het nog ingewikkelder te maken, ik hoor soms verhalen over volken waar een moer door de imker wordt gewisseld en dat binnen een paar uur het volk van schoften naar schatjes omturnde. Dat heeft dan niet met de genetica van de nakomelingen te maken lijkt mij. Zou defensief gedrag ook voortvloeien uit tevredenheid over de moer, zoals ook moerloosheid een volk onrustig maakt?

In deze context een quote uit een interessant onderzoek:
Our results clearly demonstrate that insemination quantity alters queen physiology, queen pheromone profiles and queen-worker interactions
Richard F-J, Tarpy DR, Grozinger CM (2007) Effects of Insemination Quantity on Honey Bee Queen Physiology.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door jossmits » wo 11 sep 2013, 10:33

Ewout,
Aan het onderzoek waar ik boven naar verwees is ook door deze Tarpy aan meegewerkt:
Thomas Seeley en David R. Tarpy: "Queen promiscuity lowers disease within honey bee colonies". Dit artikel zal met behulp vaan Google nog wel ergens te vinden zijn.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Ewout » wo 11 sep 2013, 10:57

jossmits schreef:Ewout,
Aan het onderzoek waar ik boven naar verwees is ook door deze Tarpy aan meegewerkt:
Thomas Seeley en David R. Tarpy: "Queen promiscuity lowers disease within honey bee colonies". Dit artikel zal met behulp vaan Google nog wel ergens te vinden zijn.
Leuk! Een essentieel verschil tussen de twee onderzoeken is wel dat het onderzoek dat jij noemt zich richt op de genetische diversiteit van de werksters, terwijl het andere artikel laat zien dat het de koningin zelf is die onder invloed van haar bevruchting verandering ondergaat in onder andere haar gedrag en feromonenproductie en op die manier na nageslacht ook beïnvloedt. Dat staat dus voor een deel los van de genen van de individuele werksters.

Al met al zeer complexe maar ook interessante materie...

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Dylan Elen » do 19 dec 2013, 19:24

De eigenschappen waar vele imkers naar streven zoals hogere productie, zachtaardigheid, ... zijn het gevolg zijn van recessieve allelen. Teeltmoeren (waar je zelf dan F1's van gaat kweken) zouden dus voor die eigenschappen homozygoot moeten zijn: 2 keer het recessieve allel. Het probleem dat zich stelt bij standbevruchting van die F1's is dat die eigenschappen vaak polygeen zijn, dat wil zeggen dat er verschillende stukjes DNA zijn (verspreid over verschillende chromosomen) die samen instaan voor een eigenschap. Extreem zachte werksters moeten dan op al die stukjes DNA 2 keer het recessieve allel hebben wat zeer moeilijk is bij standbevruchting. Als imker merk je al eens op dat het ene volk toch steeklustiger is dan het andere ondanks dat de moeren dezelfde teeltmoer als moeder hebben, wel dan hangt het af van de verhouding dominante (= wilde type, defensief) / recessieve (zachte) allelen en dat hangt dan weer af van de dar waar je moer met gepaard heeft. Het polygeen zijn van eigenschappen maakt perfecte selectie op zich al vrij moeilijk, het is zo een complexe materie dat zelfs Beebreed het weert.

Groeten
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door agastache » vr 20 dec 2013, 00:09

Beste Dylan,

Zou je dit verhaal ook in gewone mensen taal kunnen vertellen ???

beste groeten Meindert

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » vr 20 dec 2013, 02:53

Wat zou het mooi zijn als zachtaardigheid zou worden bepaald door één enkel gen.

Ik zat me zonet af te vragen of dat mogelijk kon zijn.
Toen bedacht ik me dat steeklust vast een onderdeel van sociaal gedrag is en dat zoiets te complex zou zijn om door 1 gen zou kunnen worden bepaald. Daaruit concludeerde ik dat het heel moeilijk zou zijn om dit soort eigenschappen in te kruisen omdat er met meerdere genen deelnemende aan het proces het aantal mogelijkheden van genetische eigenschap enorm werd vergroot en dus de voorspelbaarheid hiervan niet erg accuraat zou zijn. Ik zag één troost en dat het had te maken met sociaal gedrag en dat kun je beïnvloeden volgenmij :D

Of iets leuks vinden en dat veredelen...ah ja recesieve alellen..

Ik kan natuurlijk wel proberen om de kans op gewenst effekt zo groot mogelijk te maken :D
Ik probeer waar m'n bevruchtingsvolkjes staan ook veel darren te hebben dan is er een kleiner kans dat ze wordt gesnipt door vreemden denk ik dan.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door willem » vr 20 dec 2013, 08:16

agastache schreef:Beste Dylan,

Zou je dit verhaal ook in gewone mensen taal kunnen vertellen ??? beste groeten Meindert
Wie moest er ook weer beter leren lezen ??
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 dec 2013, 09:45

De vererving bij een bijenvolk is nog wat "ingewikkelder".
40 Jaar geleden dacht men dat binnen een bijenvolk, van één vader uit kon gaan. Niets is minder waar!
Op de site van Piet Jager staat een duidelijke uitleg: http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/doc3.htm
Piet geeft een voorbeeld met acht darren dit om het wat duidelijker uit te leggen.
"Men" gaat er van uit dat een moer met 20 darren paart.

Overigens op imkerpedia staat ook het een en ander.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Ewout » vr 20 dec 2013, 10:55

Ik denk dat er bij sociale insecten veel meer komt kijken dan 'droge' vererving en statistiek. Het is toch fascinerend dat het gedrag van de koningin wordt bepaald door de kwaliteit van het zaad, dat de koningin zoveel invloed uitoefent op het volk (denk maar aan een moerloos volk).

Bart de Coo kan als leraar vast bevestigen dat je in een klas soms maar 1 klier hoeft te zitten die van de hele klas een terrorgroep kan maken. Of: geef een groep mensen een tijd slecht te eten of laat hun schoonmoeder elk weekend het hele huis controleren halen (de weekendimker), en ze gedragen zich ongetwijfeld anders. Nu zijn dergelijke antromofismes gevaarlijk, maar toch; ik denk niet dat vererving alles zegt.

Dat gezegd hebbende, de oorspronkelijke vraag ging over het onderscheid tussen vaderlijnen en moederlijnen, daar hebben de laatste berichten niet zoveel meer mee te maken (niet minder interessant daardoor overigens).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten