Zoveel mannen!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door A.A. Staals » ma 02 jun 2014, 20:49

beethere schreef:Ik heb één volk met erg veel darren, was het kleinste volk van de stand, ontving erg veel darren van de andere volken. was van het weekend de darren aan het slachten; de grond bezaaid met darren.
Ga er dus vanuit dat die voorlopig niet gaan zwermen:-)
Of gaat dood van de honger?

ad staals

tupkomed
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie: goirle...
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door tupkomed » di 03 jun 2014, 06:43

Geen darren...geen honing..
Groeten...

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door Primus » di 03 jun 2014, 11:42

veel darren, geen honing in uw kasten.
MVG CP

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door roelof1945 » di 03 jun 2014, 18:13

In de broedkamers met natuurbouw zijn 4 ramen voor de helft met darrenraat uitgebouwd en bezet met darrenbroed
enkele volken tijdens het koude weer hebben de meeste darren uit de cellen getrokken en de rest afgeslacht.
De voedsel voorraad is wat minder geworden, alleen de volken met 1,5 honingkamer vol worden volgende week voor de
tweede keer honing geoogst.

Vr.groet,
Roel

tupkomed
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie: goirle...
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door tupkomed » di 03 jun 2014, 19:11

Primus schreef:veel darren, geen honing in uw kasten.
MVG CP
Klopt, als er geen vliegbijen in de kast zijn. In de goeie honingjaren waar bijen veel nectar halen zijn er altijd meer darren die rondvliegen.

Met vriendelijke groet,
tupkomed..

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door Cor Van Pelt » wo 04 jun 2014, 03:03

Imker vrienden,

Nu jullie het over darren hebben,heb ik een vraag.
Wat zijn goede manieren om wat darren te telen?
Ik heb van iemand een volk gekregen,omdat ik opmerkte hoe donker van kleur de bijen waren. De moer opgezocht en die is bijna zwart. Ik had zo'n donkere moer hier nog nooit gezien. Ze is een goed legster,mooi gesloten broed. Begon een beetje laat te leggen. Maar ze was ook goed door de winter gekomen met eeniets kleiner volk. En nog veel honing over!

Nu will ik proberen hier een paar moeren van te telen. Manier een: gewoon wat doppen laten maken van haar broed en op de stand,met vier aqndere volken laten bevruchte.
Manier 2: doppen laten maken en de kast een paar km.(mijlen) weg te zetten. Aan de andere kant van een kleine rivier. Dan dacht ik dat haar zoon's haar bevruchte zullen. Als ik de moer ras zuiver noem,dan zijn de jonge bijen F1?

Ik kan bevruchtings kastjes maken.Heb een voledig ingerichte hout bewerkings garage. Als ik die kastjes ook aan de overkant van de rivier plaatst,zouden die moertjes het water over gaan??

Ik hoop iets van jullie te horen.
Bij voorbaat dank.
Cor Van Pelt.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door Primus » zo 08 jun 2014, 11:18

Bij mij zijn er amper darren te zien, dat regel ik zelf wekelijks.[/quote]
Jelte-Pieter schreef,

Je wilt toch niet zeggen dat je elke dar wekelijks kopt, want dat is een ACHTERHAALDE methode :evil: :evil: :evil:[/quote]

Beste Jelte-Pieter,

Misschien wat laattijdig om uw van antwoord te dien, helaas weinig tijd :-)
Wat betreft dat wekelijks koppen van alle darren (achterhaalde methode) wil ik toch volgende kwijt. Nu zijn ze volop bezig onderzoek en testen naar varaotolerante bijen. Wat ik al jaren doe is eigenlijk niets anders dan de bijen een poetsgedrag aanleren door ze wekelijks een grote kuisbeurt te laten doen. En ik ga niet beweren dat dit de methode is maar mijn bijen doen het er wel goed mee en gelukkig (hout vasthouden) heb ik nog nooit echte wintersterfte gehad en steeds zeer hoge honingopbregsten per volk. Dus.... denk ik dat ik niet slecht bezig ben. Ik moet wel toegeven dat dit niet mogelijk is met 20 of meer kasten bijen om dit wekelijks te doen.
Maar alles kan natuurlijk beter ook bij mij zeker :-)

MVG CP

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door dree » di 10 jun 2014, 23:38

Primus schreef:
frank27 schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dit jaar puilen de volken uit van de darren. Zichtbaar veel meer dan vorig jaar. Opmerkelijk is ook dat ik al veel darrenraat heb weggesneden! Ik heb bouwramen in de volken en honingkamerraampjes waar de bijen onderaan darrenraat uitbouwen. Zodra het verzegeld is snij ik het weg en gaat het (wekelijks) de smelter in.

Heeft u dit jaar ook zoveel darren in de volken?

gr.
Jelte Pieter, gooi jij de uitgesneden darrenraat gewoon in zijn geheel in de wassmelter?
Bij mij zijn er amper darren te zien, dat regel ik zelf wekelijks.
Dag Primus, ik ben benieuwd hoe je dat regelt want de darren in de kast kunnen overal vandaan komen.
Groet,
Andreas

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoveel mannen!

Bericht door Primus » wo 11 jun 2014, 10:01

Maar de meeste darren komen van de kasten die er vlak naast staan, dus als je alle kasten zoveel mogelijk darrenvrij houdt dan zul je er niet veel zien. De darren die van een andere stand komen zijn er echt niet zoveel hoor.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten