Koningin legt eitjes buiten cel

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
vermail
Berichten:12
Lid geworden op:za 06 aug 2005, 11:23
Contacteer:
Koningin legt eitjes buiten cel

Bericht door vermail » zo 29 jun 2014, 18:31

Vanmiddag keek ik in mijn 3-raams demo kast. Met enige moeite vond ik de koningin, die aan de leg was, maar niet op de gewone manier. Ze zat met haar buikzijde naar het glas en legde de eitjes op het glas of ze liet ze vallen. Daarna werden de eitjes binnen enkele minuten door de werksters opgegeten.
Na een paar keer op het glas tikken verplaatste de moer zich en liep toen weer op de gewone manier op de raat. Omdat daar gesloten broed was, ging zij door met eitjes te laten vallen, die vervolgens ook opgegeten werden.
Op de 3 ramen was 1/2 raam voer en 2 ramen broed, dus er is nog wel 1/2 raam legruimte.
Heeft iemand dit verschijnsel al eerder gezien en is er een andere verklaring dan het gebrek aan legruimte?
Wie weet het antwoord.

Woud Verburg

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koningin legt eitjes buiten cel

Bericht door jjmvaningen » za 26 jul 2014, 21:54

Zelf denk ik dat het legruimte is. Je ziet het ook wel bij een voorzwerm, dat de koningin doorgaat met leggen.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Koningin legt eitjes buiten cel

Bericht door johan » di 29 jul 2014, 15:57

ik heb hier aansluitend ook een vraag over: 1 van mijn jonge koninginnen is na 3 weken nog steeds niet aan de leg. de andere zusters zijn inmiddels allen aan de leg en hebben gesloten broed. enkel deze doet wel een poging (loopt rond op zoek naar een onbelegde cel en probeert haar achterlijf te krommen), maar van een eitje leggen komt niets van in huis. Het volk zit inmiddels een maand zonder leggende koningin dus alle broed is al lang uitgelopen. komt deze jonge koningin nog wel aan de leg, of wissel ik ze best om?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin legt eitjes buiten cel

Bericht door Hans van der Post. » di 29 jul 2014, 23:02

Johan zou deze niet leggende koningin naar de eeuwige Drachtvelden sturen.
Dit komt niet meer goed.
Van dit probleem hoorde ik ook van prominente koninginnentelers.
Bij onderzoek bleek dat er een propje/vergroeiing in het "legapparaat" van de moer te zitten.

Het doorleggen van een moer maakte de korfimker gebruik om onder een net geschepte zwerm een zwarte doek te leggen.
Op die wijze wist hij of het een bevruchte moer was die in de zwerm zat.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten