Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » zo 20 sep 2015, 11:35

@Henk

Hopelijk komen de jong opgezette volken van Neeltje Jans de winter door, ben benieuwd naar het resultaat :)

@John

Zijn uw carnica's dan afkomstig van Noordoost-Polen? De carnica zelf komt immers van het noordwestelijke deel van de Balkan. Om problemen bij het invoeren van een koningin van een ander ras te vermijden, kan er tijdens het bijenseizoen naar mijn ervaring best gewerkt worden met een broedaflegger (daar zitten immers vooral jonge bijen in die nog nooit een koningin geroken hebben en die dus de eerste de beste koningin als hun moeder gaan beschouwen).

@Joselito

Inderdaad, Ierland telt gelukkig ook gepassioneerde mellifera-collega's. Ik kijk er alvast naar uit om hen (en anderen) volgend jaar te ontmoeten op het congres van SICAMM, de internationale koepel voor mellifera-verenigingen en -imkers.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Tim123 » zo 20 sep 2015, 19:40

Beste John,

ik heb u een pb gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Tim.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: RE: Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door hansjochem » zo 20 sep 2015, 21:40

H.S. Kok schreef:Best John,

Dit jaar hebben op Neeljte Jans volken van Texel als darrenvolken gestaan. Twee deelnemers van de DDB hebben zwarte koninginnen geteeld.
Volgend jaar zal er weer een sessie met zwarte darren volken zijn. Als DDB zijn we in eerste instantie geinteresseerd in het varroa gedrag van deze volken. We zijn op dit moment de nieuw opgezette volken aan het testen. Imkers die van hun zwarte volken de mijtval willen bijhouden zijn welkom op Neeltje Jans. Het aantal plaatsen is beperkt.

Henk Kok
Henk,

Ik heb diverse zuiver zwarte bijenvolken uit Zweden Ierland België en NL. Ik heb interesse. Heb ook een mail gestuurd via jullie website maar nog geen bevestiging gehad.

Gr

Hans J

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Rene K » ma 21 sep 2015, 09:26

Op Colonsay (eiland voor de westkust van Schotland) worden ook zwarte bijen gehouden. De Schotse regering heeft besloten dat er geen andere bijen gehouden mogen worden.
Ook is het eiland varoa vrij.
Als je googled op beekeeping Colonsay vind je meer informatie.


René

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » zo 15 nov 2015, 00:44

Dag Samen,

Een beetje een pechjaar, mijn eerste eiland bevruchte zwarte koningin is helaas ingebald, grrr , op dat moment had ik geen originele moer meer, geluk help mij een andere bijen houder me aan een onbevruchte moer. Eind goed al goed.
Daar ik ook een stand bevruchte moer had besteld (zwart) heb ik meerdere malen gemaild wanneer meneer Basti van plan was deze moer te verzenden zodat ik voorbereidingen kon treffen, ook van wegen het in ballen van mijn eerste zwarte moer.
Helaas, geen antwoord,......
Tot slot maar eens gebeld, en ja hoor meneer Basti nam op, het verhaal vertelt en gevraagd voor een nieuwe moer, hij gaf aan dat ik dit op de mail moest zetten, oke zo gezegd zo gedaan.
Na lang wachten was het inmiddels oktober, na ja, niet echt meer een goede tijd om van ras over te stappen dus ik maar weer eens gebeld en gevraagd hoe het nu zat met die (wertschafts konigin) tot verbazing had hij mijn e-mail niet gekregen en is hij gestopt met het uitleveren van deze koniginen omdat het te veel werk was, maar omdat ik zo lang gewacht had en nu nog altijd geen zwarte bijen heb gaf hij mij de keus, of het geld terug of,..... Hij bood mij aan, een nieuwe eiland bevruchte koningin en drie onbevruchte koninginen aan!! ik heb hier geen nee op gezegd
En dat voor 0 eurotjes, nu maar hopen dat het volgend jaar een stuk beter gaat als dit jaar, toch wel weer veel geleerd.

Groeten John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » zo 15 nov 2015, 01:07

Dag Dylan,

Yep ze komen van het midden oosten van Poolen, achter Krakow. Ik ga er komen jaar weer heen, de volken zijn rustig vriendelijk en rennen niet over de raten en vliegen wat langer door dan de carnica die ik van hier heb.
Maar mijn interesse gaat vooral uit naar de git zwarte bij.

Groeten John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » zo 21 feb 2016, 21:52

Dag Samen,

Afgelopen week een e-mail gekregen van Basti, als alles voorspoedig verloopt dan worden de drie onbevruchten Moeren (Zwarte) in mei geleverd, dit worden de moeren om voor volgen jaar voor de nodige Darren te zorgen.
Die dan op hun beurt weer middels Moonlight begattung de nieuw gekweekte Koninginnen moet bevruchten, maar dat ligt nog heel ver weg.
Eerst maar eens zorgen dat de Moeren aangenomen worden zodra ik ze heb.

Mvg John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » zo 31 jul 2016, 12:53

Helaas,
In mijn vorige bericht aangegeven dat de moeren begin juni of eind mei geleverd werden, wel tot op heden nog niets gehoord.
Wel moet ik erbij vertellen dat ik in july 3 weken weg geweest ben en dit ook doorgegeven heb.

Welnu, in de tussen tijd heb ik wel contact gelegd met een prive imker, in midden duitsland welke ook zwarte bijen heeft, en wel van de lijn Noris.
Een kort overleg volgde en zie daar deze week mijn eerste zwarte moer aangekomen, zag er goed uit alleen wat weinig info over de lijn zelf.

Hoe in te voeren bij een Carnica volk?
Heb ik als volg gedaan, men neme een raampje met uitlopend broed, maakt deze bij vrij, geen oude tantes erbij, en men doet dit raam in arrest, hier in laat men de nieuwe moer inlopen MET de begeleidende bijen zodat ze gevoerd word door haar eigen hofstaat.
Na 7 dagen controleren op doppen en deze verwijderen, inmiddels is de moer met nieuwe bijen omgeven welke nog nooit een moer geroken hebben.
Voor de zekerheid laten we haar nog eens 7 dagen in arrest, je wilt niet dat er een oude tante alsnog de nieuwe moer doodsteekt.
Vergeet niet wat bij te voeren.
Over een paar dagen doe ik de eerste controlle, we zullen zien!!

Mvg John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » zo 14 aug 2016, 20:08

Wel nu,

Vandaag de nieuwe zwarte koningin gecontroleerd, en ik moet zeggen prima aangenomen zoals hierboven beschreven, geen inballen en ze word netjes gevoederd.
Ook heeft ze al 3 raampjes met broed, en dat zonder koninginen dopjes, daar was ik als laatste bang voor omdat het toch om een totaal ander ras gaat.

Kortom, operatie geslaagd!!!

Long live the black bee

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 aug 2016, 23:32

Even wachten met de hoera stemming.
Pas al er flink wat jonge bijen van de nieuwe moer op de raten lopen kun je hoera roepen.
kijk voorlopig elke zeven dagen het volkje na op vernieuwing cellen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten