Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » vr 06 feb 2015, 20:09

Nordstandischmoor??

Tja, waar ligt dat dan? zullen de meeste zich afvragen, wel dat is een gebied 135 km boven Hamburg in Duitsland welke gebruikt word voor de bevruchting van de zwarte Bij, verder is het een eiland.
Nu heb ik op dit moment een volk welke vrij klein is en waarschijnlijk het voorjaar niet zal halen, (gekregen volkje in de herfst en niet behandeld tegen varroa) deze heb ik wel met oxaalzuur behandeld begin januarie, maar mmm ik weet niet.
Om toch alles te laten doorgaan, heb ik een volk besteld (carnica) welke, als het beter weer is overgezet zal worden, zodoende kan de bestelling van deze 2 zwarte koninginnen door gaan in Nordstandischmoor.
Nu is het zo dat ik niet elk jaar ga bestellen, en dus ook op zoek ben naar mensen die eventueel een uitwisselings programma starten om de diversiteit te waarborgen.
Voor info over de koninginnen voor zover bekend steur me een bericht.
Waarom heb ik gekozen voor de zwarte bij?
Simpel, om dezelfde reden als waarom iemand een herdershond koopt ipv een labrador.
Zonder gekheid ik vind de zwarte bij gewoon een mooi diertje en het is mijn keuze in deze hobby.
En kan ik wel wat advies gebruiken bij het invoeren van een zwarte koningin in een carnica volk, alle tips zijn welkom, ik weet dat het niet zo eenvoudig is vandaar deze oproep.

Mvg John

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Hans van der Post. » vr 06 feb 2015, 21:10

Citaat John: En kan ik wel wat advies gebruiken bij het invoeren van een zwarte koningin in een carnica volk, alle tips zijn welkom, ik weet dat het niet zo eenvoudig is vandaar deze oproep.
Je ben er vroeg bij.
Je kunt natuurlijk even in de historie van de topic "Koninginnenteelt en bijenrassen" door zoeken.
Het meest gemakkelijke is een schudzwerm maken en die drie uur laten brommen.
Dan de nieuwe moer er bij - in een kluisje, afgesloten met suikerdeeg.
!Hans.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » za 07 feb 2015, 12:26

Dag John

Fijn dat je voor de zwarte bij kiest. Waarom zwarte bijen uit Nordstandischmoor? Dat is wel de eerste vraag die ik me stelde toen ik zag dat je van Zuid-Limburg bent. Kwestie van het behouden van diversiteit is het immers handiger om met de Belgische zwarte bij te beginnen omdat je dan een bevruchtingsstation binnen enigszins doenbaar bereik hebt. Dat heb je niet met de Duitse - eigenlijk Zweedse - zwarte bij uit Nordstandischmoor. De Zweedse zwarte bij is daarentegen natuurlijk wel nog volledig raszuiver. Ik kan niet direct zeggen welke Zweedse afstammingen ze op het bevruchtingseiland gebruiken, maar informatie over de verschillende afstammingen is te vinden op: http://olebruens.de/diverse/Schwedische ... linien.pdf

Wat het invoeren betreft, ik gebruik in zo'n geval altijd een broedaflegger: 1 stuifmeelraam, 3 ramen uitlopend broed (met opzittende jonge bijen), 1 waswafel en 1 honingraam. Verplaatsen naar andere standplaats en aldaar de koningin toevoegen via het (nicot) verzendkooitje (zonder begeleidbijen). Na 10 dagen controleren en een oxaalzuurbehandeling geven (waarbij je de koningin ontziet uiteraard). Welke invoermethode je ook gebruikt, veel succes ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door H.S. Kok » za 07 feb 2015, 12:53

Hoe en waarom zou je met zwarte bijen beginnen ?

Omdat dit het oorspronkelijke ras was in Nederland.
Er beweerd wordt dat dit ras beter bestand is tegen de klimatologische omstandigheden in Nederland.
De bijen op Texel die tot de zwartste bijen van Nederland behoren, kennen minder wintersterfte volgens het varroamonitor metingen van Romee van der Zee.
Er wordt verteld dat imkers op Texel weinig bestrijden.
Als je dan begint met zwarte bijen waarom ga je dan niet op zoek naar Nederlandse zwarte bijen ?
Als je iemand gevonden hebt die ze heeft, ga je daarvan overlarven en laat deze bevruchten in een gebied waar meer zwarte bijenvolken gehouden worden.
Desnoods ga je naar een Duits eiland. Op deze manier krijg je meer koninginnen tot je beschikking dan door kopen. Vervolgens ga je testen of de volken voldoende zwart zijn via de cubitaalindex en andere uiterlijke en gedragskenmerken. Maar daarnaast ga je testen op varroaresistentie zonder de volken te behandelen tegen varroa. Kortom je probeert een eigen populatie op te bouwen vanuit eigen teelt en selectie. Hierdoor weet je wat je hebt en kan je vergelijken met volken van andere imkers die op dezelfde manier te werk gaan.

In 2013 heb ik een zwerm geschept die opvallende zwart was. De waarde van de cubitaal index lag ruim binnen de marges van de zwarte bij. Hij gedroeg zich ook zoals een zwarte bij in de literatuur betaamt. In 2014 heb ik een kunstzwerm hiervan gemaakt en de nieuwe koningin in het oude volk is op stand bevrucht. Beide volken zijn niet behandeld en leven nog steeds. De groei van de mijtenval is laag in vergelijking tot het gemidddelde van al mijn volken. Ik ga met deze koninginnen door in 2015. Voor de bevruchting van deze koninginnen ga ik op zoek naar een geschikte plek in Nederland. Het liefst bij iemand die geisoleerd zit met zijn volken en in het geheel niet bestrijd. Als hij zijn volken steeds op stand heeft laten bevruchten en de cubitaal index van zijn volken is in orde en de volken hebben de kenmerken van zwarte bijen dan kan je daar je onbevruchte koninginnen daar volgens mij goed laten bevruchten.

Als ik zo'n plek gevonden heb laat ik van me horen.

Met vriendelijke groeten,

Henk Kok

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » za 07 feb 2015, 21:10

Dag samen,

Waarom Nordtandischmoor?
Wel ik was op zoek naar de zwarte bij en toen stuitte ik op Nordbiene, daar las ik op het forum dat ""Basti" imker deze kweekte zodus heb ik hem gemailt en het was geen probleem, daarnaast zijn ze "100%" zuiver en op het eiland bevrucht, zodus een goede start.
Waarom niet vanuit Belgien? simpel, in de voorgaande jaren geprobeerd contact op te nemen met die vereniging maar tot op heden zonder succes, Chimay was het plaatsje geloof ik, daar ik het in het Nederlands gedaan heb denk ik dat het daaraan gelegen heeft, kan helaas geen Frans.
Ik wil proberen om dit jaar enkele koninginnen te kweken, 1 Koningin is 100% de ander is stand bevrucht, dit heet dat de darren wel 100% zuiver zijn.
Welke stamlijn deze afstammen weet ik niet maar dat is wel te achterhalen, zal hem een bellen of e-mailen.
Hans, schudzwerm, ik neem aan dat de vlieg-bijen terug vliegen en dat er een honingraam en een stuifmeelraam bijkomt te hangen en deze dan drie uur laten brommen? Had zoiets al in de gedachte.

Mvg John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » za 07 feb 2015, 21:29

Heb even contact gezocht,

De koninginnen worden begin june tot aug. geleverd samen met een gezondheid verklaring, de stam-lijn die van Sweedse Hjoggböle en werden onderzocht met gebruik making van DNA test en Cubitaal-index, altans de volken waaruit de nieuwe koninginnen worden gekweekt.

Mvg. John

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Erick » za 07 feb 2015, 21:39

De Twentsche lmkersclub “ ’t Landras” heeft ook kweek programma voor de Mellifera en noemt deze 't Landras.
Kan helaas geen site vinden van deze club :(

hier op het forum is eerder ook geschreven over de zwarte bij:

Behoud van de zwarte bij!
imkeren met A. mellifera mellifera
Texelse bijen
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » za 07 feb 2015, 21:52

flayed schreef: Waarom niet vanuit België? Simpel, in de voorgaande jaren geprobeerd contact op te nemen met die vereniging maar tot op heden zonder succes, Chimay was het plaatsje geloof ik, daar ik het in het Nederlands gedaan heb denk ik dat het daaraan gelegen heeft, kan helaas geen Frans.
Wel John, jammer genoeg gaat dat inderdaad aan de taal gelegen hebben. Als ge geen Frans kent, krijgt ge er praktisch niets mee gedaan. Moest ge in de toekomst echter toch eens iets met de Belgische zwarte bij willen doen, neem dan gerust met mij contact op en ik help u met plezier verder ;) Dat geldt ook voor anderen uiteraard :D

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » za 14 feb 2015, 16:20

Wel Dylan,

Ik houd mij aanbevolen voor eventuele samenwerking, ik denk dan aan bevruchting in Chimay en andere zaken welke niet genoemd zijn.

Mvg John

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » za 14 feb 2015, 16:22

Dag John

Is prima, ik kijk ernaar uit ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten