Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Erick » za 14 feb 2015, 17:49

flayed schreef:Wel Dylan,
Ik houd mij aanbevolen voor eventuele samenwerking, ik denk dan aan bevruchting in Chimay en andere zaken welke niet genoemd zijn.
Mvg John
Dylan Elen schreef:Dag John
Is prima, ik kijk ernaar uit ;)
Groeten,
Dylan
Ik zou ook graag mee willen, als jullie het niet erg vinden dat ik me zelf uitnodig, al is het voor nu om iets op te steken hoe zoiets werkt.
John jij zit in het zuiden van Limburg en Dylan is net een uur rijden van mij vandaan in Belgisch Limburg.
Misschien kunnen we een soort van netwerk opzetten met andere imkers die met de AMM imkeren.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » za 14 feb 2015, 20:33

Geen probleem Erick, er moet op de een of andere manier wel iets te regelen zijn als het zover is. Zowel jij als John starten dit jaar pas met zwarte bijen, dat impliceert dat jullie nood aan een bevruchtingsstand zoals Chimay pas voor 2016 is. Dat geeft ons nog wel even tijd ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Erick » za 14 feb 2015, 22:31

Nou Dylan, dit jaar ik ga nog niet beginnen maar zou wel graag "mee lopen" om ervaring op te doen
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door flayed » zo 15 feb 2015, 10:13

Dag samen,

Zoals ik in het begin aangaf, wilde ik een soort uitwisselingsprogramma om de diversiteit te behouden, maar ook om te zorgen dat ik niet elk of om de twee jaar nieuwe koninginnen moet kopen daar ze in dat opzicht te duur zijn, dus hoe meer zielen, Uhmm Bijtjes hoe meer,.... honing?

Mvg John

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door roelof1945 » zo 15 feb 2015, 12:17

Waarom gaan koninginnen maar 2 jaar mee?
Een paar koninginnen gaan bij mij het vierde seizoen in en de meesten het derde seizoen, waarom vervangen als ze het goed doen.
Slechts 3 volken hebben een 1 jarige koningin .
Als er een koningin dood gaat zorgen de bijen zelf voor een nieuwe daar komen geen mensenhanden aan te pas.

Gr. Roel

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » zo 15 feb 2015, 12:41

@ Roel

Helemaal met je eens, mijn koninginnen gaan mee tot ze er het loodje bij leggen. Ik vind zwarte koninginnen sowieso te kostbaar om na 2 jaar aan de deur te zetten dus mogen ze blijven, bovendien geeft dit meer mogelijkheden om bepaalde afstammingen te beoordelen en ervan verder te telen.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door nick » zo 15 feb 2015, 14:42

Zal u even in het kort uitleggen waarom ze er van uit gaan dat een moer maar 2 jaar mee gaat .
50 jaar terug legde een moer tot 700 a 900 eitjes per dag .Maar nu dat de mens hun kasten groter gemaakt hebben en van alles meer en meer willen .Legt een moer nu een 2000 tal eitjes per dag .Dus met andere woorden .Een moer gaat 2 jaar optimaal mee .Vroeger 4 jaar . Elk jaar dat er bij komt gaat de moer in kwaliteit 30 % achteruit .Krijg je meer hagelschot .En minder mooie volledig bebroede ramen, minder poetsdrift ......Een heel goede moer kan de 4 jaar wel halen . Maar echte beroeps imkers uit oostenrijk en die kanten vervangen hun moeren altijd op 2 jaar .Omdat die er moeten van leven .En de kwaliteit optimaal moet blijven .
Mvg

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » zo 15 feb 2015, 15:05

Heb nu een moer zitten die haar vierde jaar in gaat, dus zal er eens op letten; al was er van haar broednest vorig jaar niets af te keuren. Verder ken ik ook verscheidene telers uit Wallonië die zwarte koninginnen tot 6 à 7 jaar houden totdat ze echt uitgeput zijn (het gaat dan meestal wel om zeer goede teeltmoeren); de laatste 2 jaren is het broednest dan vaak wel niet meer wat het in het begin was, maar van hagelschot ofzo heb ik ze nooit horen klagen. Alleszins een geluk dat ik niet van mijn bijen moet leven ;) Mij werd altijd verteld dat de reden om om de 2 jaar de moer te vervangen is dat na 2 jaar de zwermdrift extreem snel de kop zou opsteken, tot nog toe heb ik daar niet veel van gemerkt.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door nick » zo 15 feb 2015, 15:24

Echt hagelschot zoals het bekende hagelschot is het ook niet .Maar je ziet wel duidelijk het verschil .Dat de teelt moeren zolang mee gaan is dat ze er zuinig op zijn .Laat een teeltmoer maar eens leggen zoals een andere moer van een productievolk .Op 3 jaar gewoonweg versleten .Ze zal nog wel werken . Maar het beste is er vanaf .Daarom dat de renson methode ook goed is voor je moer . Je geeft ze niet veel ruimte om te leggen .Dus gaan ze ook langer mee gaan .
Mvg

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Opnieuw begonnen met bijen uit Nordstandischmoor

Bericht door Dylan Elen » zo 15 feb 2015, 15:58

Nu is het zo dat ikzelf wel met broedbeperking werk (geen renson weliswaar), maar mijn Waalse collega's werken voornamelijk met Dadant en broedbeperking wordt daar niet toegepast. Een teeltmoer wordt er op praktisch dezelfde manier behandeld als een gewone productiemoer, zo kan ze ook op latere jaren immers het best beoordeeld worden. Enige doorslaggevende achtergrondsreden zou kunnen zijn dat de zwarte bij van nature een kleiner broednest onderhoudt dan de rest en dus vanzelf aan broedbeperking doet.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten