bijen soort

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

bijen soort

Bericht door Thijs Corporaal » zo 03 mei 2015, 17:22

Welke bijen ontwikkelen zich sneller in het voorjaar.
Carnica's of Buckfast.
Vriendelijke imkersgroet Thijs :hive:

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door insektenjack » zo 03 mei 2015, 17:39

Hoi Thijs,

de Buckfast staat daarvoor bekend om bij goed weer heel productief te zijn. Carnica vliegt meer bij slecht weer en koudere temperaturen. Dus zou ik zeggen Carnica.
Als je echt eentje wil hebben die vroeg begint en laat eindigt neem dan de zwarte bij. Echter kan dat alleen als je geen andere imkers bij jouw in de buurt hebt.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door Ewout » zo 03 mei 2015, 18:34

insektenjack schreef:Als je echt eentje wil hebben die vroeg begint en laat eindigt neem dan de zwarte bij.
Voor zover ik weet ontwikkelt de zwarte bij zich juist langzamer in het voorjaar, maar vliegt wel bij koudere temperaturen. Algemeen genomen houdt de zwarte kleinere broednesten aan met (daardoor) langer levende bijen, is wat spaarzamer en heeft een minder heftige broedaanzet.

Oud plaatje:
broedcurve.jpg
insektenjack schreef:Echter kan dat alleen als je geen andere imkers bij jouw in de buurt hebt.
Nee hoor... In elk geval geldt dat even goed voor Carnica en Buckfast, en om die reden werken de meeste imkers met nateelt (F1) van raszuivere koninginnen van een eiland of geïsoleerd landbevruchtingsstation.

Waarom stel je deze vraag Thijs? Wil je grote volken voor de bestuiving, of wil je veel voorjaarshoning?
Van carnica wordt gezegd dat deze 'explosiever' is in het voorjaar dan BF, maar ik denk dat dracht de meest bepalende factor is. Als er veel vroeg stuifmeel aanbod is (wilg bijvoorbeeld), zullen de volken vroeg gaan groeien. Je kunt ook zoals bij het klassieke Aalsteren (bedacht voor de zwarte bij) de volken in het voorjaar verenigen.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door Erick » zo 03 mei 2015, 21:01

insektenjack schreef:....... neem dan de zwarte bij. Echter kan dat alleen als je geen andere imkers bij jouw in de buurt hebt.
En hoezo niet? Waarom zou de Zwarte bij [Apis mellifera mellifera] niet naast de Buckfast en Carnica kunnen gehouden worden? zijn jullie soms bang dat de oorspronkelijke bij van Noord Europa weer terug komt? schei toch uit, als je buren allemaal de zelfde auto, koffiemachine of vaatwasser hebben en jij vind het niet mooi ga je dan tegen je zin ook de zelfde kopen? nee dat dacht ik van niet, ik koop of hou wat ik mooi vind.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door insektenjack » zo 03 mei 2015, 22:21

Bedankt Ewout voor de correcties. Toen ik de antwoord schreef heb ik alleen maar op activiteit gefocust.

En ten opzichte van Erik moet ik zeggen dat ik geen tegenstander van de zwarte bij ben - ik vind ze zelf heel interessant. Maar er ontstaan dan wel hybride wat ruzie en discussies tussen de imkers kan veroorzaken. En dan is het een kwestie van respect en samenwerking.
Laatst gewijzigd door insektenjack op ma 04 mei 2015, 07:20, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door Ewout » zo 03 mei 2015, 22:25

Of je nu met bastaardbijen, ligustica, mellifera, carnica of buckfast imkert... het maakt voor de 'last' die buurimkers met ongelijke raskeuze van elkaar hebben natuurlijk weinig uit. In die zin is mellifera niet anders dan de anderen, iedereen ziet het liefst dat imkers in de omgeving met hetzelfde ras werkt ivm de darren. Op Texel hebben ze het wat dat betreft makkelijk: daar is in de wet voorgeschreven dat je enkel met de lokale bij mag imkeren: een volk mag wel het eiland af maar niet terug!

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door Dylan Elen » di 05 mei 2015, 13:47

De ene buckfast is natuurlijk ook de andere niet: van buckfast wordt vaak gezegd dat het zomerbijen zijn, maar dat hangt van lijn tot lijn af, zo heb je vroege lijnen en late lijnen (allemaal afhankelijk van welke ondersoort het meest is ingekruist in de lijn). De zwarte bij heeft wel algemeen een tragere voorjaarsontwikkeling.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door Thijs Corporaal » di 05 mei 2015, 14:48

Hoi Allemaal.
Ik wilde graag een reactie,omdat mij altijd verteld is dat de carnica een snellere voorjaars ontwikkeling heeft als de BF
en die de BF langer doorgaat met broeden
Nu lees ik in bijenhouden 2 iets heel anders van een bestuivings imker,
ik wilde het als bijlage er bij doen maar het lukte niet,lees maar op blz 23.
vandaar de vraag, wat is waar.

Vriendelijke groet Thijs :hive: :be3:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: bijen soort

Bericht door Tieme » di 05 mei 2015, 16:08

HI Thijs,

Ik heb allebei op de stand op dit moment, en ik zie niet echt een verschil. Wat ik wel zie is dat de Buckfast weinig stuifmeelreserve hebben in verhouding met de Carnica.
Hoe is het met je KI moer?

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten