kernvolkjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:
kernvolkjes

Bericht door gijsmondria » do 07 mei 2015, 20:09

Ik heb vanavond kernvolkjes gemaakt, onze imkervereniging heeft een doppenproject en daar krijg ik de 16e 4 aangeblazen dopjes van.
Nou heb ik twee zesramers gebruikt die ik verkleind heb met sluitblokken naar 4 ramers. Daarin heb ik een raam water, voer, stuifmeel en broed zitten. Ook hier twee ramen extra in afgeslagen met jonge bijen er op. Nou begreep ik dat ik die zesramers even koel en donker weg moet zetten? Laat je de vliegbijen afvliegen, of laat je de kast gesloten. De zesramers staan wel op de zelfde stand maar er een 20meter vanaf in het koel donker.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: kernvolkjes

Bericht door rostohar » do 07 mei 2015, 21:21

Gijsmondria, als je deelneemt aan een doppenproject moet je de richtlijnen die in dat project worden gegeven volgen. Als je niet meer weet wat besproken is klim je in de telefoon om het na te vragen. Heb je vragen? Stel ze bij het doppenproject. Zij volgen een programma met een bepaalde methodiek. Hier krijg je misschien 3 verschillende antwoorden en je hebt dan grote kans dat het mis gaat.
Succes met het doppenproject.
Laatst gewijzigd door rostohar op do 07 mei 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kernvolkjes

Bericht door Hans van der Post. » do 07 mei 2015, 21:27

Een goed antwoordt Henk :clap:
!Hans.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: kernvolkjes

Bericht door gijsmondria » do 07 mei 2015, 21:49

Dank, wijze heren.

Jullie hebben gelijk, te veel methodieken om een klip en klaar antwoord te hebben. In ruste nog even nagedacht over mijn handelen. Bijen hadden afgeslagen kunnen worden in een emmer, was ik van de vliegbijen afgeweest. Nu zitten ze er bij in. Morgen maar eens bellen of het verstandig is om de klep te openen.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: kernvolkjes

Bericht door gijsmondria » zo 10 mei 2015, 23:16

Vanavond na drie dagen koel en donker wegzetten de kastjes op de stand geplaatst, en bekeken natuurlijk. De dames waren erg ontevreden, Ruizen, knagen en zoemen. mooi aangezette koninginnedoppen, dus goed moerloos. Hopen dat ze aankomende zaterdag de Oostenrijkse Sisi's aannemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten