Op zoek naar Varroa!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Op zoek naar Varroa!

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Dit jaar ben ik met Arista Bee Research begonnen aan een proef om te kijken of de VSH eigenschap in mij Carnica volken aanwezig is. VSH (varroa sensitueve hygiene) is een eigenschap waarbij de werksters in staat zijn varroamijten in het broed te herkennen die zich vermenigvuldigen. De bijen sporen deze mijten op, openen de cel en verwijderen de pop uit de besmette cel. Een volk dat deze eigenschap heeft kan zonder bestrijding overleven. Meer informatie is te vinden op http://www.aristabeeresearch.org

Voor de proef heb ik 30 miniplus volkjes opgezet. De koninginnen die er in zitten worden geïnsemineerd met 1 dar. Om nu goed te kunnen testen, moet ik extra varroamijten toevoegen. Zelf heb ik er niet genoeg. Ik ben daarom op zoek naar mensen die een volk hebben dat veel mijten heeft. Ik zou uit dat volk graag de mijten willen oogsten. Voor diegenen die me hiermee kunnen helpen heb ik een mooie Carnicakoningin, eventueel in een afleggertje.

Ik hoop dat er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen.

Groeten,
Tieme
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Op zoek naar Varroa!

Bericht door Matts Vos »

Aan varroa kan ik je niet helpen, maar ik vraag me af, hoe wil je varroa levend van de bijen halen? Enigste wat ik kan bedenken is broed open maken en de daarin zijnde varroa vangen, maar dan ben je wel heeel lang bezig en het broed gaat verloren..
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Tieme, heb je niet eerst een VSH test met vloeibare stikstof uitgevoerd om daarna die volken te selecteren met een VSH waarde boven 95% en daar koninginnen van te telen? Of zijn de koninginnen in die miniplus kastjes uit geselekteerde volken? Is niet helemaal duidelijk in je verhaal.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Henk,

Ik volg al jaren het Beebreed protocol. Wij werken met hygiënetesten door middel van de pintest. En we doen een begin en eind schatting van de varroa om te zien hoe de varroapopulatie zich ontwikkelt. Ik heb koninginnen geteeld van de volken die het beste scoorden voor deze kenmerken.

Voor de echte VSH test heb je mijten nodig in de volkjes om later in het jaar de verhouding tussen reproducerende en niet reproducerende mijten te kunnen schatten. Dit is de VSH test.

Wat jullie hebben gedaan met de vloeibare stickstof is geen VSH-test maar een andere techniek (betere) om hygiënisch gedrag te schatten.
Ook jullie groep heeft straks mijten nodig om de VSH-test te kunnen doen.

Groeten,
Tieme
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Hallo Tieme,
Nu is het voor mij duidelijk. Koninginnen geteeld van volken die het beste uit de hygiëne test kwamen.
Klopt, wij hebben straks ook mijten nodig om de volkjes te besmetten. Is de varroamijt toch ergens goed voor. :-)
Goede zaak dat er op meerdere fronten actie wordt ondernomen om varroaresistentie te verkrijgen.
We zullen nog wel van elkaar horen.
Groet,
Henk
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Matts,

De mijten worden er met poedersuiker af geschud.

Groeten,
Tieme
Plaats reactie