kleine moertjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
kleine moertjes

Bericht door Tieme » wo 24 jun 2015, 14:55

Hallo allemaal,

Bij de koninginnenteelt vind ik het altijd belangrijk dat het eindresultaat mooie grote moeren zijn met een breed borststuk. Toch zit er in een partij koninginnen altijd wel 1 of 2 die beduidend kleiner zijn. De oorzaak hiervan kan van alles zijn mindere verzorging door de bijen etc.

Wie heeft er wel eens zulke kleine koninginnetjes aangehouden om te zien wat er van terecht komt? Nu wil ik ze niet aanhouden. Al was het maar dat ze misschien door het rooster kunnen.

groeten,
Tieme

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: kleine moertjes

Bericht door Egbert » wo 24 jun 2015, 15:35

Dit jaar had ik 2 kleine moertjes omdat ik te grote larven heb gepakt. Momenteel heb ik er nog 1 en die staat nu bij mij thuis in een EWK.
Ik weet nog niet wat ik mee ga doen, maar denk wel dat ik er voorlopig een volkje van ga maken.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: kleine moertjes

Bericht door roelof1945 » wo 24 jun 2015, 21:22

Vorig jaar een zwermpje geschept met een zeer kleine koningin.
Het volkje heb ik in een korf de winter door gekregen maar wilde in het voorjaar niet groter worden.
Nu bij controle zag ik een dood volkje zonder zwermcellen de oorzaak is volgens mij en gebrekkige koningin.
In het vervolg geef ik de voorkeur aan forse koninginnen het liefst uit zwerfcellen.

Gr.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: kleine moertjes

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 jun 2015, 22:01

Ook ik heb vorig jaar zo´n kleine koningin gehad dat ik vreesde dat zij door het moerrooster heen zou glippen . Dit is deze lente niet gebeurt en dit volk stond op drie bakken , wat voor deze streek vrij normaal was . Wel deze zomer een opgave om haar weer te vinden om een kunstzwerm te kunnen maken .

Jaap v P

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: kleine moertjes

Bericht door Steve_Delannoye » do 25 jun 2015, 06:58

In mijn enige productievolk zit zo een slanke koningin (F2 carnica van 2014). Ik denk dat ze een normale lengte heeft maar borststuk en achterlijf zijn smal. Ik werk met simplex en beperkte broedruimte. Bij controle heb ik madam al 2 maal in de onderste broedbak betrapt en 1 maal in de honingzolder. Ik heb toen telkens de broedramen herschikt om de beperkte broedruimte te herstellen en daarbij heb ik telkens een aflegger gemaakt met 2 ramen broed. Want hoewel ze slanke is, legt ze zeer goed en zorgt ze voor zachtaardige bijen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine moertjes

Bericht door Tieme » do 25 jun 2015, 09:00

Hi Roelof,

Ik geef ook de voorkeur aan forse koninginnen. Meestal zijn ze dat ook, maar ongeveer 5% van de kweeksels zijn klein (deze ronde 4 van de 70). Ik knijp ze altijd dood en doe er verder niets meer mee. Maar misschien wil ik er dit jaar eens een klein proefje mee opzetten.

Koninginnen uit zwermcellen kan ik niet gebruiken. Ik teel niet na van volken met zwermneigingen.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten