Chinese omlarfnaald

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Chinese omlarfnaald

Bericht door joselito » ma 08 feb 2016, 09:36

Dit is een chinese omlarfnaald. Na de top even in warm water te zetten wordt het plastic soepel. Dan zoek je een cel waar een larve in ligt van de juiste leeftijd en je schuift de top van de naald langs de wand naar beneden. Als je de naald terug opheft ligt de larve op de top van de naald. Het plastic van de top schuift automatisch onder de larve omdat de larve op een beetje koninginnenbrij ligt. Dus zonder enige schade aan de larve heb je haar uit de cel.
En dit kun je ook doen met minder goede ogen. Ik ken een man van 84 die nog altijd overlarft op deze manier :)
Hij gebruikt wel een vergrootglas om ze er terug af te schuiven.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door ErikS » ma 08 feb 2016, 10:31

Bij mijn cursus overlarven is erop gewezen dat je het beste vanaf de rugkant kunt naderen met de naald om de minste kans te hebben op "beschadigen" van de larve.

Kun je een foto bijvoegen van een larve van de juiste leeftijd?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door joselito » ma 08 feb 2016, 13:40

ErikS schreef:Bij mijn cursus overlarven is erop gewezen dat je het beste vanaf de rugkant kunt naderen met de naald om de minste kans te hebben op "beschadigen" van de larve.
Dat is zo met een traditionele naald. Hier neem je de larve langs de rugkant. De uiteinde van de larve steekt een beetje uit waardoor je contact maakt met de bodem van de koninginnencel en doordat ze min of meer plakt op de bodem van de cel glijdt ze het gemakkelijk van het lepeltje af.
Bij de Chinese naald is dat niet nodig.
De grootte van de larve; als je een raam hebt met open broed, aan de buitenkant heb je de eitjes, aan de binnenkant de grote larven. Daar tussenin is er een ring van cellen waar op het eerste zicht niets ligt. De pas geboren larven zijn bijna doorzichtig. Dat zijn de larven die je nodig hebt.

http://waywardspark.com/wp-content/uplo ... C_0878.jpg
https://basicbeekeeping.files.wordpress ... part24.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=T-7yKdrh0fU

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door Dirk Blanken » ma 08 feb 2016, 20:02

Ik zal hem ook eens gebruiken al kan ik het met een metalen omlarfnaald vrij snel.
Ik snij gewoon alle cellen weg dan heb je beter zicht en controle en dus minder kans dat je de larve aanprikt.

Het moeilijkste zijn de larven te zien in hele jonge raat dan moet je met lichtinval werken en het raam draaien totdat je de larven ziet zitten.
Als je de verhoogde cellen wegsnijd dan kan het licht geweldig meewerken en kan je snel werken.
Als iemand anders je dan de dopjes aanreikt en weer opbergt kan je razend snel werken.

Direct zonlicht is slecht voor de larven en ook een droge winderige dag dus altijd je raam met larven in een vochtige theedoek wikkelen als je raam bij een bevriende imker ophaalt.
Soms heb ik 100% opbrengst maar dat heeft met meerdere factoren te maken.

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door joselito » di 09 feb 2016, 07:11

Dirk Blanken schreef:Het moeilijkste zijn de larven te zien in hele jonge raat dan moet je met lichtinval werken en het raam draaien totdat je de larven ziet zitten.
Ideaal zijn ramen die een paar maal bebroed zijn geweest. Bij nieuwe kijk je na een tijdje scheel omdat je de rib aan de andere kant ook ziet en de larven te weinig opvallen tegen de lichte achtergrond. Zwarte cellen daarentegen blinken te hard waardoor het ook moeilijker is om het larfje te zien.
Een led lampje is handig om bij te lichten en het geeft geen warmte.
Met de Chinese omlarfnaald is het eenvoudig om het larfje op te pikken uit de cel zelfs zonder kijken, de kunst is om het er terug af te krijgen in het koninginnendopje.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 09 feb 2016, 10:30

Met de Chinese omlarfnaald is het eenvoudig om het larfje op te pikken uit de cel zelfs zonder kijken, de kunst is om het er terug af te krijgen in het koninginnendopje.
Ik vind dit echt 'brol'. Twee keer gebruiken en de veren springen spontaan. Ik heb nu een goede metalen naald en die voldoet me heel goed!
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door joselito » di 09 feb 2016, 11:35

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Twee keer gebruiken en de veren springen spontaan.
Welke veren? Ik geef het hier enkel als alternatief maar weet dat de Chinese vrouwen die omlarven voor koninginnenbrij er vliegensvlug mee zijn. :be7:

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door johan » di 09 feb 2016, 11:52

op internet (ebay) koop je er 10 voor 3 euro + verzending vanuit china. Als er dan eens een minder goede tussenzit neem je gewoon een andere :wink:
belangrijk is wel dat je het 'pluimje' vooraf even in water onderdompelt. Zo wordt het wat soepeler en gaat het overlarven super gemakkelijk.
maar een rietje dat je schuin afknipt gaat al even makkelijk.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door joselito » di 09 feb 2016, 12:05

3.20 EUR om precies te zijn :)
Gratis opgestuurd volgens dat ik kan zien

http://www.ebay.com/itm/10PCS-Beekeeper ... 1330813954

Als je ze zelf maakt van een rietje heb je wel het stokje niet om het larfje er vanaf te duwen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Chinese omlarfnaald

Bericht door Kroese » di 09 feb 2016, 13:22

Ik heb ook nog 2 van die chinese stokjes liggen.
Ik heb ze ook geprobeerd. Ze zijn in de cel gestoken toch wel wat dik, zodat je niet goed kan zien wat je doet.
Hoeft misschien ook niet, omdat je over de bodem van de cel schraapt en de larve incl. melk uit lepelt.
Ik werk toch wat sneller met die dure maar dunne omlarfnaald.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten