Teelt zonder controle darren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door peter h » wo 09 mar 2016, 13:03

vdiesveld schreef:
peter h schreef:vdiesveld.

Ik mag er toch van uit gaan dat een P moer over de hele lijn ras zuiver is?
En dat in de voorouders zowel de moeders als de vaders raszuiver zijn.
Klopt, mee eens

Omdat een dar een onbevrucht ei/cel was is er geen invloed van een ander ras of wat dan ook geweest.
Als je dan terug gaat naar moeder de Pmoer blijf je in het zuiveren ras.
Niet mee eens, ook al is de Pmoer zuiver, de vader hoeft niet raszuiver te zijn
Als de vader niet zuiver is dan is de moer geen Pmoer


Bij de werksters is er wel invloed van buitenaf omdat deze bevrucht zijn door ???????
Klopt niet wat je zegt, werksters worden niet bevrucht, alleen de koningin wordt bevrucht
De werkster is een bevruchten ei/cel

Bij een raszuiveren Pmoer is een dar ras zuiver en de werksters worden F1.
De vader van de raszuivere moer is raszuiver, maar de dar waarmee zij paart hoeft dat niet te zijn
Daarom zijn dat F1 werkbijen en de darren zuiver

Er wordt veel gezegd met ALS.
Een zuiveren Pmoer is zuiver zonder ALS.
Met ALS is het een F1
gr. Peter

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door joselito » wo 09 mar 2016, 13:09

vdiesveld schreef:Darren hebben behoorlijk wat, namelijk 50%, invloed op het nageslacht.
Sorry, maar dat is onzin. In principe zouden de darren 33% bijdragen en de koninginnen 66% omdat de koninginnen 32 chromosomen hebben.
Daardoor hebben ze ook recessieve eigenschappen, dus eigenschappen die ze niet tonen maar toch kunnen doorgeven.
Omdat darren maar één set chromosomen (dus 16) hebben is dat bij hun niet het geval.
Maar in de praktijk zijn wetenschappers er van overtuigd dat de invloed van de darren nog minder is.
Pia Aumeier denkt aan 20%

vdiesveld

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » wo 09 mar 2016, 13:13

joselito schreef:
vdiesveld schreef:Darren hebben behoorlijk wat, namelijk 50%, invloed op het nageslacht.
Sorry, maar dat is onzin. In principe zouden de darren 33% bijdragen en de koninginnen 66% omdat de koninginnen 32 chromosomen hebben.
Daardoor hebben ze ook recessieve eigenschappen, dus eigenschappen die ze niet tonen maar toch kunnen doorgeven.
Omdat darren maar één set chromosomen (dus 16) hebben is dat bij hun niet het geval.
Maar in de praktijk zijn wetenschappers er van overtuigd dat de invloed van de darren nog minder is.
Pia Aumeier denkt aan 20%
Klopt weer niet wat je zegt. Darren zijn inderdaad haploid (16 enkele chromosomen) maar geven in hun geslachtscellen alle 16 gewoon door. De vorming van een zaadcel bij de dar gaat namelijk volgens een mitose. Een geslachtscel bij een dar is als het ware een kopie van een lichaamscel.
De vorming van de eicel bij een koningin gaat net als bij ons mensen volgens een meiose. De koningin heeft 16 PAAR chromosomen, die bij de meiose gesplitst worden. Dat heeft als resultaat ook 16 enkele chromosomen in een eicel. De 16 enkele van de dar en de 16 enkele van de koningin, vormen bij de bevruchting 16 PAAR (32 chromosomen) bij een werkster. Dus 50% van papa en 50% van mama.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op wo 09 mar 2016, 13:51, 4 keer totaal gewijzigd.

vdiesveld

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » wo 09 mar 2016, 13:17

peter h schreef:
vdiesveld schreef:
peter h schreef:vdiesveld.

Ik mag er toch van uit gaan dat een P moer over de hele lijn ras zuiver is?
En dat in de voorouders zowel de moeders als de vaders raszuiver zijn.
Klopt, mee eens

Omdat een dar een onbevrucht ei/cel was is er geen invloed van een ander ras of wat dan ook geweest.
Als je dan terug gaat naar moeder de Pmoer blijf je in het zuiveren ras.
Niet mee eens, ook al is de Pmoer zuiver, de vader hoeft niet raszuiver te zijn
Als de vader niet zuiver is dan is de moer geen Pmoer


Bij de werksters is er wel invloed van buitenaf omdat deze bevrucht zijn door ???????
Klopt niet wat je zegt, werksters worden niet bevrucht, alleen de koningin wordt bevrucht
De werkster is een bevruchten ei/cel

Bij een raszuiveren Pmoer is een dar ras zuiver en de werksters worden F1.
De vader van de raszuivere moer is raszuiver, maar de dar waarmee zij paart hoeft dat niet te zijn
Daarom zijn dat F1 werkbijen en de darren zuiver

Er wordt veel gezegd met ALS.
Een zuiveren Pmoer is zuiver zonder ALS.
Met ALS is het een F1
Ik zei al in mijn bericht op de vorige pagina, ik wil hierover niet teveel doorzeuren. Ik bekijk het vanuit de genetica, zoals dat in kweekprogramma's vanuit de hele wereld gedaan wordt. Jij hebt een andere zienswijze. Hier komen we niet uit, moeten we ons ook niet teveel druk meer over maken denk ik.
Wanneer iemand iets zegt wat gewoon niet klopt, zoals dat darren in principe 33% bijdragen, dan reageer ik daar uiteraard wel op.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op wo 09 mar 2016, 14:01, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Hans van der Post. » wo 09 mar 2016, 13:23

Gelukkig he he einde verhaal.
Hoewel: http://members.upc.nl/~p.jager53/doc3.htm uitleg op de site Piet Jager.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door joselito » wo 09 mar 2016, 15:44

vdiesveld schreef: Wanneer iemand iets zegt wat gewoon niet klopt, zoals dat darren in principe 33% bijdragen, dan reageer ik daar uiteraard wel op.
Bedankt, Ik zal de heren waar ik ik de afgelopen 35 jaar les van gekregen heb, waaronder Dr. Ralph Büchler vertellen dat ze me al die tijd blaasjes wijs gemaakt hebben. Fijn om nu eindelijk de waarheid te kennen :)

vdiesveld

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » wo 09 mar 2016, 15:54

Laat ze de website zien die Hans hierboven aangeeft, daar staat het met plaatjes uitgelegd.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door insektenjack » wo 09 mar 2016, 17:02

Het zou best kunnen dat darren 50% genetisch material bijdragen aan een kolonie, maar tov gedrag of andere eigenschappen minder invloed hebben.

Maar om verder te kunnen dicuseeren hebben wij studies of dergelijke nodig die het ene of andere antoonen.

vdiesveld

Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » wo 09 mar 2016, 17:29

Je hebt gelijk insectenjack. Je weet van tevoren niet zeker hoe bepaalde eigenschappen gaan uitpakken. Maar het is een vaststaand feit dat darren 50% van het erfelijk materiaal van hun nakomelingen leveren. Ik wil graag de eerste publicatie zien waarin staat dat dat niet zo is.
Ik blijf erover doorzeuren omdat het gewoon niet klopt wat Joselito zegt met zijn 33 - 66 verdeling. Ik denk ook niet dat de dr. waar hij mee schermt dat ook vindt. Ik denk dat Joselito gewoon niet zo goed heeft opgelet tijdens de lessen over de voortplanting van de bij.

Gebruikersavatar
Icemen4
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 20:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Midlum
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Icemen4 » wo 09 mar 2016, 20:00

Hans van der Post. schreef: http://members.upc.nl/~p.jager53/doc3.htm uitleg op de site Piet Jager.
Hans,
mag ik je bedanken voor deze link.....
interessant stukje om te lezen en te weten. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten