Rassenkruisingen & bijenagressie

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Dylan Elen » do 21 apr 2016, 09:59

Rond het thema “Rassenkruisingen en bijenagressie” bestaat er binnen sommige imkerskringen het misverstand dat rassenkruisingen per definitie agressief zijn. Nochtans berichtte het gerenommeerde Deutsches Bienen Journal in 2015 met een interessant artikel hieromtrent. Het was getiteld "Diversität wird oft falsch verstanden" en betrof eigenlijk een interview met Prof. Dr. Kaspar Bienefeld van het Länderinstitut für Bienenkunde Hohen Neuendorf. Daarin zegt hij geen weet te hebben van wetenschappelijk onderzoek welk concludeert dat rassenkruisingen automatisch tot agressieve bijen leiden. Hij stelt dat wanneer beide rassen op zachtaardigheid geselecteerd zijn, er een grote waarschijnlijkheid is dat deze zachtaardigheid ook bij de kruising optreedt. Via onderstaande link komt u terecht bij een filmpje waarin als voorbeeld daarvan een zachtaardige F1-kruising van het type Zwarte koningin x Carnica-darren getoond wordt.

https://youtu.be/Esh4sAdb3gY

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Hans van der Post. » do 21 apr 2016, 10:52

Ik heb indertijd wat praktijk onderzoek gedaan toen er op Schiermonnikoog nog de mogelijkheid was om zelf volkjes in te sturen.
Eigen gekweekte moeren afkomstig van mijn bijenstand "Hollandse" bijen te laten bevruchten. Dit gaf uitermate mooie en rustige volken die in normale jaren de honingkamers vulde.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door ErikS » do 21 apr 2016, 10:55

Heb je een afschrift of link van het genoemde interview, kan hem niet vinden.

grtz

Erik.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Dylan Elen » do 21 apr 2016, 13:00

Het interview met Kaspar Bienefeld kan men lezen op http://www.bienenjournal.de/fachbericht ... erstanden/

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 apr 2016, 13:40

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord over agressieve nakomelingen tussen Zwarte bijen en diverse Carnica lijnen .

Wel over kruisingen van zowel Carnica als plaatselijk voorkomende soorten gepaard met Buckfast lijnen , maar ook weer niet dat dat per definitie zou zijn .

Hier is wel voorgekomen dat er verkeerde kruisingen hiertussen hadden plaatsgevonden ....je deze volken niet tot op tien meter kon benaderen zonder aangevallen te worden .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door semar » do 21 apr 2016, 14:18

ik werk nu bijna 20 jaar met buckfast, waarvan de meeste thuiskruisingen (bij mij op de stand),
vaak tot in de f3 zeer goed zonder kap/rook behandeld kan worden.
een enkele keer heb je een agresievere nakomeling, in die 20 jaar 4/5 maal gebeurd.
simpel de moer haar nek omdraaien na de winter en door andere vervangen
(schakel je meteen haar darren uit)

een moer waar ik niet zonder kap in kan gaat eruit.
(wel kijken over het eerste seizoen natuurlijk,
de dames mogen best een een 'grumpy' dag hebben
(na het afnemen van de honingbakken bv) :wink:

]vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
10338910_10203012541587484_1817785242_n (Kopie).jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 apr 2016, 14:39

semar schreef:ik werk nu bijna 20 jaar met buckfast, waarvan de meeste thuiskruisingen (bij mij op de stand),
vaak tot in de f3 zeer goed zonder kap/rook behandeld kan worden.
)
Ik heb ook nooit gehoord of ervaren dat de buckfast telers daar zelf mee te maken hebben ..... :think: Wel de carnica en de huis tuin en keukenbijen ...telers .

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door semar » do 21 apr 2016, 15:50

Jaap v.Popering schreef:
semar schreef:ik werk nu bijna 20 jaar met buckfast, waarvan de meeste thuiskruisingen (bij mij op de stand),
vaak tot in de f3 zeer goed zonder kap/rook behandeld kan worden.
)
Ik heb ook nooit gehoord of ervaren dat de buckfast telers daar zelf mee te maken hebben ..... :think: Wel de carnica en de huis tuin en keukenbijen ...telers .
dus in jouw optiek vervuild de buckfast de andere soorten? :?
ben trouwens geen teeler, ik kweek mijn eigen f1 etc van een eilandmoer.
ik zit midden in Amsterdam mijn buren hebben straat en carnica ik heb daar nooit iets van vernomen.
een enkele uitschieter wat kom bij allen voor. ïk kan daar geen schuldige voor aanwijzen,
de jonge moeren gaan hier naar een interraciaale orgie, ik schrijf wat ik zie

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 apr 2016, 16:44

semar schreef:
dus in jouw optiek vervuild de buckfast de andere soorten? :?
Imkeren doe ik al heel mijn leven en dan in hoofdzaak ( met enkele uitglijders) met het straatras . Dat ging goed tot er op een vereniging zich een buckfast ( koninginnen )teler melde met een ras welke haast van een grasveld honing kon verzamelen . Deze was regelmatig te gast op de Buckfast abby bij Broeder Adam . Deze is zelfs mee naar de ;Kilimanjaro geweest om de zwarte bij op te halen .

Om een lang verhaal kort te maken ..Een koningin gekocht op de 50 volken en .. Dat bleef een rustig volk terwijl na ( natuurlijke bevruchting ) de andere volken , mede doordat zijn volken ook in onze regio stonden de onze meer agressiviteit gingen vertonen .

Er was ook een imker in de regio welke meerdere koninginnen gekocht had . Het volgend jaar na ook natuurlijke bevruchting zette hij zijn volken honderd meter het veld op ( vlak bij mijn stand ) en vraagde mij ......daar moet je eens gaan kijken .!!!!! vijftien meter voor de volken ben ook ik teruggestuurd .

Enkele jaren later is ten laatste bedoelde koninginnenteler vertrokken........en de rust in de regio weergekeerd .

Het kan best zo zijn dat daar nu verandering in gekomen is .....maar voor mij ...en het liefst in mijn regio .
GEEN BUCKFAST MEER .

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door joselito » do 21 apr 2016, 17:41

Jaap v.Popering schreef:Het kan best zo zijn dat daar nu verandering in gekomen is .....maar voor mij ...en het liefst in mijn regio .
GEEN BUCKFAST MEER .
Bij mij mag er in de buurt komen wonen wie wil met om het even welke bijen.
Al de koninginnen die ik kweek komen van een reinteelt moer hetzij een kunstmatig- of eiland bevruchte.
Het enige nadeel zou ik vinden als al de bijen in de buurt agressieve waren, dat zou ik zelfs bij de nakomelingen van F1 merken.
Maar die tijden zijn voorbij, de meeste mensen hier werken met Carnica.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten