Effecten van bijen-teelt (twee moeren)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Effecten van bijen-teelt (twee moeren)

Bericht door insektenjack » di 07 jun 2016, 10:56

Ik volg nu sinds een tijdje dit forum en heb bemerkt dat er toch vrij vaak, misschien vaker dan vroeger?!, twee moeren in een volk gezien worden.

Nu ben ik ook een klein beetje bezig met mieren en de ontwikkeling van Eusocialiteit in insecten. Er zijn in de wereld van de mieren soorten met meerdere koninginnen in een volk. Echter zou de stap van een naar twee koninginnen in een volk, in de wereld van de mieren als het tegenovergestelde van evolutie gezien worden, omdat meer individuen bezig zijn met het "vermeerderingsproces".

Maar, zou het misschien kunnen zijn, dat wij door de teelt van zachtaardige en zwermtrage volken een betere omgeving hebben geschapen voor meerdere moeren in een volk?

En indien ja, zou het zo kunnen zijn dat wij op een soort tolerantie van de moer kunnen telen en altijd - na volksvereniging door de krant methode bvb - een volk met twee moeren kunnen houden? Dit zou wel een hardere groei betekenen wat misschien positief is voor volk en imker...

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Effecten van bijen-teelt (twee moeren)

Bericht door ErikS » di 07 jun 2016, 16:28

leuke gedachte! Maar hoe toon je dat aan......

Er zijn in het verleden vaker pogingen gedaan (volgens mij vooral in Amerika) om met 2 koninginnen te werken. Geen succes zover ik weet.

In mijn eigen ervaring is een goed leggende buckfast in staat om een indrukwekkend broednest te produceren in korte tijd, maar de voedercapaciteit van de werksters in het voorjaar is een beperkende factor. En in onze contreien is de lengte van het drachtseizoen beperkt. Ik weet niet of 2 koninginnen hier werkelijk een verbetering is.

mvg

erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Effecten van bijen-teelt (twee moeren)

Bericht door FrancA » di 07 jun 2016, 19:55

Een beetje Siciliaanse Honingbij inkruisen?

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... era_sicula

Alleen die 60-800 zwermcellen..! :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten