Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » ma 20 jun 2016, 21:39

Hoi allemaal,

Gisteren voor de aardigheid eens zo'n dikke starter gemaakt in een broedkamer als door Hennie Kroese word gebruikt.
Echter ik zag vandaag dat er uit 10 larven maar 2 waren aangenomen, heb die 2 toch maar boven het rooster van het volk gehangen met aan weerszijden open broed kijken of die 2 doppen koninginnen willen worden.
Ik heb alleen wat die starter betreft, hier en daar wat geimproviseerd.
Ik kon zaterdag niet aan de juiste geperforeerde plaat komen alleen 5 mm perforatie vertrouwde ik niet, zou zich nog net een bij door kunnen wurmen.
Er lag nog een stuk varroabodem gaas, besloten dat iets groter dan een broedkamer te maken en dat er tussen te leggen, eerst aan de bodem vast geplakt rondom met stukjes ductape.
Bak naast de kast geplaatst waar ik de starter van wilde maken een buckfast volk met twee broedkamers en een broedkamer boven een koninginnerooster.
Koningin opgezocht en op haar raam apart gezet in een drieramer.
Raam stuifmeel uit die bak boven het koninginnerooster in de starter geplaatst (echter hier zaten nog wat dikke larven en gesloten broed in maar zeker geen eitjes, dit raam stond al een dikke week boven het rooster).
Raam met water gevuld en ook ingehangen in de starter.
Plaats #5 bleef vrij voor teeltraam.
7 ramen bijen in de bak geklopt.
3 stukjes triplex erop middelste stukje is de brievenbus.
Koningin teruggezet in kast en alle ramen weer in de onderbakken van de kast.
Moerrooster weer op de kast, honingkamer (broedkamer boven rooster) daar weer bovenop.
Starter (met die gaas onderkant) daar bovenop.
2 uur gewacht, starter bromt enorm.
Over gelarfd en larven ingehangen.
Vanavond om 20:00 u toen het enigzins droog werd, de ducktapjes los gemaakt en het gaas voorzichtig tussen de 2 bakken uitgetrokken (schuiflade idee) echter minder perfect dan echte schuifla natuurlijk.
Bijen gingen naar beneden en ik kon inspecteren.

Zit de fout in dat er dikke larven aanwezig waren?
Wat me opviel was dat ze ook een stuk of 8 speeldoppen getrokken hadden (dus wel doppen wilden trekken)?
Zouden de larfjes uitgedroogd geweest zijn (heb droog overgelarfd).

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 jun 2016, 23:57

Lees nergens dat je hebt gevoerd. Als er veel losse nectar in de raten zit gaat het wat gemakkelijker.
Het aanblazen lukt mij beter als er een nectar stroom is of wat voeren.
Hier aan de kust is het de laatste 14 dagen huilen!
!Hans.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » di 21 jun 2016, 08:31

Hans,

Er was een raam met stuifmeel en honing en wat gesloten broed en dikke larven raam bevatte niet alleen stuifmeel zoals ik schreef, dus er was wel voldoende voer maar geen overdaad. De bijen hadden hier de zaterdag een halve dag en zondag de hele dag ook goed nectar van de linde kunnen halen die uitbundig bloeit en overvloedig aanwezig is en waren dik dus geen honger. Maar echt heel ruim is het ook niet met al die regen. Mogelijk had voeren van de starter wel geholpen.

Freek

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door joselito » di 21 jun 2016, 08:53

Freek schreef:Er was een raam met stuifmeel en honing en wat gesloten broed en dikke larven raam bevatte niet alleen stuifmeel zoals ik schreef,
De larven kunnen de oorzaak zijn, een starter bevat normaal gezien geen broed.
Aan het droog omlarven ligt het niet, ik heb het nog nooit anders gedaan.
Een raam met stuifmeel, een raam met voedsel en een leeg raam waar je een beetje water in giet en voldoende jonge bijen en dan zou het moeten lukken.
In het voeren geloof ik niet echt, een nectardracht is nooit goed terwijl je koninginnen teelt. Beter is als je na een goede dracht met veel stuifmeel teelt. De jonge bijen die de larven voeden moeten in tijden van overdaad opgegroeid zijn.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Fish » di 21 jun 2016, 09:12

Ik zou volgende keer het raam stuifmeel/voer er eerder uithalen voor een starter, wellicht zelfs tijdelijk invriezen zodat het broed overlijdt. Gezien je nog open broed had, zal hier misschien alle aandacht naar toe zijn gegaan. Ook bij een broedaflegger waarbij op de 8e of 9e dag wordt doppengebroken is soms nog een koningin te produceren door het volk.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Tieme » di 21 jun 2016, 09:37

Dood broed in een starter lijkt me een slecht idee. Gesloten broed hoeft geen probleem te zijn.

Ik denk eerder dat er te weinig bijen in zaten: ik klopt in een drieraamsstarter 10 ramen bijen af. Dat zit het goed vol.
Jij hebt in een broedkamer maar 7 ramenbijen afgeklopt. Dat lijkt me rijkelijk weinig.

Om veel larven aan te blazen moeten er gewoon heel veel bijen dicht op elkaar zitten. Ik zou eerder verwachten dat je succes hebt met een starter in een broedkamer als je er de bijen van 2 broedkamers in af hebt geklopt.

Slechte aanname is meestal een teken dat er te weinig bijen in de starter zitten.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » di 21 jun 2016, 10:33

Hoi Tieme,

Het was wel de ruimte van een broedkamer maar er zaten maar 3 ramen in dus, maar heel beperkt ruimte voor de bijen om te zitten.
En waren 7 dikke ramen bijen, die starter stond echt indrukwekkend te brommen.
Is de methode starter met geleende bijen zoals Hennie Kroese hem toepast.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.php?t=16660

Freek

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Fish » di 21 jun 2016, 11:05

Tieme schreef:Dood broed in een starter lijkt me een slecht idee. Gesloten broed hoeft geen probleem te zijn.
De vergelijking is tussen open broed en dood broed, niet met gesloten broed. Gezien het een stuifmeelraam betreft ga ik ervan uit dat er maar minimaal broed aanwezig was. Afhankelijk van de beschikbare tijd had hij dan of nog een dag of twee a drie moeten wachten tot het broed inderdaad gesloten was, of indien hij aan een schema verbonden was had hij toch het broed moeten doden.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » di 21 jun 2016, 13:57

N.a.v. het resultaat ben ik zelf ook wat geneigd het te zoeken in het broed. Plenty bijen. Ook op klein oppervlak. Maar niet samengeperst (voordeel geen warmloper nadeel mogelijk slechtere aanname lijkt me wat stug omdat er meer op deze manier gewerkt wordt. Mogelijk was mijn gaas ook niet de meest perfecte oplossing, geeft een grotere uitwisseling dan geperforeerde plaat. Ze trokken echter ook wel 8 speeldopjes dus ik denk dat ze zich wel moerloos voelden maar mogelijk twijfelden tussen een oplossing via de ingehangen dopjes of het aanwezige open broed en daarom maar 2 dopjes hebben gestart. Maar eens opnieuw proberen helemaal zonder broed in de bak, word wat zoeken om een raam met stuifmeel en honing dat aan die eis voldoet, of zo'n raam maken door een raam met broed en stuifmeel en honing in de honingkamer uit te laten lopen (wil liever geen dood broed in de starter zal wel werken maar voelt op een of andere manier niet fijn).

Freek

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Tieme » di 21 jun 2016, 16:15

broed zal het probleem zijn geweest.

Toch zul je geen dood broed in een starter moeten stoppen. Ik heb daarmee niet geëxperimenteerd, maar dat kan niet goed zijn. Beter een ander stuifmeelraam zoeken. Meestal zit er geen broed in de kantramen en wel stuifmeel....

Als ik dit zo hoor heb ik toch liever de 3-raamsstarter. Daar doe ik 8-10 ramen bijen in en stuifmeel, voer en water. Zo'n starter kan makkelijk 100 dopjes aanblazen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten