Aanblazen doppen mislukt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door joselito » wo 20 jul 2016, 15:11

Fish schreef: of verwacht je dat de aanname beter is met deze tussenstap?
De starter is vooral bedoeld om grotere aantallen koninginnen te kweken. Het kan ook direct. Je moet daarvoor geen kast moerloos maken en dan 9 dagen wachten. De opgestarte doppen kun je dan verder laten verzorgen in een moergoede kast, zolang de koningin er maar niet bij kan komen.Boven een moerrooster kan dit bijvoorbeeld.
Een open starter kun je maken en dan de volgende dag, na het opstarten alles in de oorspronkelijke staat terug brengen. Dus met enkel een beetje moeite heb je de opgestarte doppen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Fish » wo 20 jul 2016, 15:42

joselito schreef:De starter is vooral bedoeld om grotere aantallen koninginnen te kweken. Het kan ook direct. Je moet daarvoor geen kast moerloos maken en dan 9 dagen wachten. De opgestarte doppen kun je dan verder laten verzorgen in een moergoede kast, zolang de koningin er maar niet bij kan komen.Boven een moerrooster kan dit bijvoorbeeld.
Een open starter kun je maken en dan de volgende dag, na het opstarten alles in de oorspronkelijke staat terug brengen. Dus met enkel een beetje moeite heb je de opgestarte doppen.
Mijn vraag was eigenlijk waarom Dirk een volk hopeloos moerloos maakt én een starter gebruikt, gezien moergoede kasten, zoals je zelf al beschrijft, ook wel de doppen verzorgen. En een hopeloze moerloze kast zal zelf de doppen aanzetten op het overlarf materiaal. Dus één van de stappen lijkt mij overbodig, vandaar dat ik graag wilde weten of deze methode de kansen tot aanname vergrootte of dergelijks.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jul 2016, 19:36

cklander schreef:Goedemorgen Dirk,

Wat bedoel je precies met een broedhoningkamer (bhk)? Is dat de afmeting +/- anderhalve broedkamer in simplex?


gr. Chris
Broedhoningkamer is niets anders dan een honingkamer op broedkamerformaat.

Dirk.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jul 2016, 19:45

Fish schreef:Als je het pleegvolk toch hopeloos moerloos maakt, waarom dan nog een starter gebruiken? Zou je niet min of meer hetzelfde effect hebben door ze direct na overlarven in het hopeloze pleegvolk te hangen, of verwacht je dat de aanname beter is met deze tussenstap?
De koningin gaat met en 5 á 6 ramen bijen op eigen bodem.

Ik maak de zware starter op een andere stand vanuit HK bijen.
Zodra ik merk dat het pleegvolk zich hopeloos moerloos voelt gaat het teeltraam erin + de jonge verzorgende bijen van de starter.
Mijn ervaring dat je dan een doppen raam krijgt met gelijkmatig verzorgde doppen en zeer goed verzorgde koninginnen.

Dirk.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jul 2016, 20:56

Fish schreef:
joselito schreef:De starter is vooral bedoeld om grotere aantallen koninginnen te kweken. Het kan ook direct. Je moet daarvoor geen kast moerloos maken en dan 9 dagen wachten. De opgestarte doppen kun je dan verder laten verzorgen in een moergoede kast, zolang de koningin er maar niet bij kan komen.Boven een moerrooster kan dit bijvoorbeeld.
Een open starter kun je maken en dan de volgende dag, na het opstarten alles in de oorspronkelijke staat terug brengen. Dus met enkel een beetje moeite heb je de opgestarte doppen.
Mijn vraag was eigenlijk waarom Dirk een volk hopeloos moerloos maakt én een starter gebruikt, gezien moergoede kasten, zoals je zelf al beschrijft, ook wel de doppen verzorgen. En een hopeloze moerloze kast zal zelf de doppen aanzetten op het overlarf materiaal. Dus één van de stappen lijkt mij overbodig, vandaar dat ik graag wilde weten of deze methode de kansen tot aanname vergrootte of dergelijks.
De methode in een moergoed volk doppen verder te laten verzorgen lukt vaak in het vroege voorjaar maar als de zomer nadert heb je vaak slecht verzorgde doppen.
Ik heb daar veel mee geprobeerd volgens broeder Adam maar nu heb ik met de volledig moerloze methode + een zeer zware starter die toe gevoegd wordt aan het pleegvolk goede resultaten.

Elk goed volk kan ik er voor gebruiken en het is kinderlijk eenvoudig.

Probeer het uit!
Het is een methode die zekerheid geeft.

Het pleegvolk is de belangrijkste schakel dat volk bepaald hoe de larven verder verzorgd worden.
Als ik na 5 dagen de dichte doppen in de broedstoof zet zitten de bruine omlarfdopjes vol met voer en zelfs als de doppen rijp zijn zit er nog ruim voedsel in.
Als koninginnen goed verzorgd zijn hebben ze beter ontwikkelde ovaria(eierstokken) en kunnen langer mee.
Natuurlijk als het weer meewerkt.

Het pleegvolk geef ik als de doppen naar de broedstoof gaan twee doppen mee net gesloten en ze zijn op één na allemaal aan de leg gekomen
Prachtige grote koninginnen.

Volgens mij klopt de methode nadat ik het heb uitgetest tot pleegvolk 16 aan toe.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten