Aanblazen doppen mislukt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Aanblazen doppen mislukt

Bericht door cklander » wo 13 jul 2016, 12:09

Beste imkers,

Ik heb nu tweemaal een starter gemaakt met ruim voldoende bijen, maar telkens wordt geen enkele dop aangenomen. Dat bevreemdt mij want eerder ging het wel goed.

Mijn werkwijze is als volgt gegaan:

Rond 19u heb ik bij 2 lievelingsvolken [raszuivere moeren] de ramen uitgekozen met brias voor het overlarven. Deze ramen heb ik gewoon in de volken gelaten tot op het moment dat ik zou gaan overlarven.

Ik heb daarna een 3-ramer gepakt, daar een raam stuifmeel en een raam (opengekraste) honing met een water raam ingehangen. Ik heb vervolgens van een F1-volk de koningin apart gezet. Van dit volk heb ik alle bijen wat op het broed zat afgeslagen in de drieramer en de vliegbijen kans gegeven om weg te vliegen. Vervolgens heb ik de 3-ramer op een koele plek gezet. Rond 22.30u heb ik de raampjes uit de rasvolken gehaald en aansluitend overgelarfd. Voor alle duidelijkheid: ik heb de dopjes tijdens het overlarven direct in vochtig papier gelegd zodat ze niet zouden kunnen uitdrogen.

Kan het te maken hebben met het tijdstip van overlarven? Of dat er wellicht toch darren in de starter terecht zijn gekomen?

gr. Chris

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Tieme » wo 13 jul 2016, 12:19

Geen van beide.

Twee andere mogelijkheden: niet goed overlarven ofwel te weinig bijen in de starter. Hoe groot was je F1 volk? De vraag is hoeveel ramen broed je afgeslagen hebt.

Beter doe je dat eerst in een 10 l. emmer. Als de emmer een kwart vol zit heb je genoeg bijen.

Dit in de drieramer en dan snel de die raampjes erin.

4 uur laten staan en de larfjes erin.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door cklander » wo 13 jul 2016, 12:31

Het F1 volk heeft 1 BK en 1 HK voor het broednest. De 3-ramer zat behoorlijk vol: zeker 1/3 deel. Op dit moment staat het F1 volk met de dopjes nog in mijn garage. Kan ik straks nog eens proberen om dopjes om te wisselen of gaat dat niet werken?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door ErikS » wo 13 jul 2016, 12:51

Hello,

Heeft niet direct met de vraag te maken maar bij mijn (verzamelbroed)afleggers van dit jaar is zeker 2/3 ook niet tot een bevruchte koningin gekomen. Normaal is 75-85% die wel goed gaan.
Ook Opvallend, een Buckfastvolk dat ik heb gesplitst heeft op tenminste 5 ramen doppen aangezet, zeker 20-30 doppen in totaal, normaal is 3-5 doppen op 1 of 2 ramen.
Ook bij meerdere volken de koningin verloren, gelukkig geen zwermen (tot nu toe).

Het is geen normaal jaar qua weer en het gedrag van de bijen is ook anders als normaal.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Tieme » wo 13 jul 2016, 13:20

een volk op 1 broedkamer is niet echt geschikt om mee te telen. Ik denk dat je niet genoeg jonge bijen had.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Erik Konijn » wo 13 jul 2016, 17:34

wij hadden ongev30 volken voor de koninginnenteelt gereserveerd. Bijen op 2 of 3 bakken segeberger. koningin 24 uur van te voren naar onderbak rooster er op, in de tweede bak broed bijhangen heel veel jonge bijen. Volledige 10 2de bak en eventueel 3 bak afgeslaanin starter paar uur moerloos dan doppen inhangen. Wil je goed overlarfen gebruik dan een aquarel penceel nr0, 4 euro en werkt perfect je beschadigd de larf nooit en je neem gelijk wat koninginnen gelei mee in het cupje.Je kan ze heel klein pakken. In New zeeland wordt er niets anders gedaan. 1 maal de slag te pakken en je wil nooit meer terug naar de omlarf naald. succes

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Alex Mönch » wo 13 jul 2016, 19:06

aquarel penceel nr0 mooie tip Erik Konijn bedankt....weet zeker dat het mij dan zelfs lukt :D met een omlarf naald vond ik een drama...met die grote mannen klauwen van me :D

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door roelof1945 » wo 13 jul 2016, 20:54

Ook in zwem trage volken worden de aangenomen larfjes uit de starter niet allemaal uitgebouwd.
Zo haalde ik 11 aangeblazen uit de starter en plaatste deze in het hoofdvolk, bij controle waren er nog maar 5 over
van deze 5 koninginnencellen zijn er 2 uitgelopen.
IK heb koninginnen erbij van 2013 die nog nooit gezwermd hebben misschien dat het daardoor moeilijker gaat.
Nu heb ik een broedaflegger gemaakt en hierin 10 doppen met larfjes gedaan er werden 3 doppen aangeblazen
dat is niet veel, 4 dagen later gekeken was er nog 1 uitgebouwde cel van over de andere 2 cellen hadden ze weer opgeruimd.
Het overlarven doe ik met de chineese naald welke zeer goed functioneert.

Gr.Roel

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Erik Konijn » wo 13 jul 2016, 21:45

Alex Mönch schreef:aquarel penceel nr0 mooie tip Erik Konijn bedankt....weet zeker dat het mij dan zelfs lukt :D met een omlarf naald vond ik een drama...met die grote mannen klauwen van me :D
Zal zeker bevalen penceel volgt de cel en schuift onder de larf. In de cup draaiende beweging vanuit de pols om de larf eraf te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanblazen doppen mislukt

Bericht door Alex Mönch » wo 13 jul 2016, 22:10

Lijkt me ook reuze handig om koninginnen gelei te verzamelen en in de dopjes te kwasten voordat het larfje erin gelegd wordt.
Ga dit zeker nog snel proberen dit seizoen.
Nogmaals bedankt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten