stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Bericht door phina » za 20 aug 2016, 09:48

Hoi,

Omdat ik de F2 van carnica's te stekelig vind overweeg ik om over te stappen op buckfast. Loopt de zachtaardigheid van Buckfast net zo hard achteruit als bij de carnica's?

vr gr Phina

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Bericht door joselito » za 20 aug 2016, 10:01

phina schreef:Omdat ik de F2 van carnica's te stekelig vind overweeg ik om over te stappen op buckfast. Loopt de zachtaardigheid van Buckfast net zo hard achteruit als bij de carnica's?
Dat ligt er meer aan waar je woont en jouw koninginnen bevrucht worden. Als er veel imkers in de buurt wonen met stekelige bijen kan dat gebeuren.
Bij F1 koninginnen blijven is dan de boodschap.

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Bericht door phina » za 20 aug 2016, 20:25

Hoi,
nadat ik de aflegger van een F1 heb gemaakt, duurt het tot begin juli voor ik een oermoer van Schier kan krijgen. Van ongeveer 1 mei tot half augustus worden er dan F2 bijtjes aangemaakt. Een groot deel van het seizoen zit ik dus toch met F2. Dan zijn er nog de stille moerswisselingen waardoor een F1 in F2 veranderd.

vr gr Phina

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Bericht door Tieme » wo 24 aug 2016, 15:29

Hi Phina,

Ik herken het probleem. F2 zijn onvoorspelbaar. Ik zelf vind dat eigenlijk ook fan F1. Vandaar dat ik alleen rasmoeren op de stand wil hebben, en gedurende het seizoen ontstaan er dan wel F1, maar die vervang ik een tijdje later weer.

Zwermtrage lijnen (1075, 07, Hoffmann)van Carnica hoef je niet op te delen in afleggers om zwermloos het seizoen door te komen. De meeste volken zullen geen zwermneigingen vertonen. Je houdt het dan dus bij raszuiver. In de F1 zie je dit ook nog.

Of bij Buckfast de F2 aardiger is weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb wel gemerkt dat F1 vaak prima is, en hoor wel verhalen dat de F2 ook onvoorspelbaar is, maar ook wel verhalen dat die ook nog goed zijn. Dit zal vooral aan de imker liggen. De een heeft nu eenmaal een grotere tolerantie voor slecht gedrag van zijn bijen en imkers in volledig kostuum zullen ook minder merken wat de volken doen....

Groeten,
Tieme

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Bericht door Primus » wo 24 aug 2016, 18:47

Tieme schreef:Hi Phina,

Ik herken het probleem. F2 zijn onvoorspelbaar. Ik zelf vind dat eigenlijk ook fan F1. Vandaar dat ik alleen rasmoeren op de stand wil hebben, en gedurende het seizoen ontstaan er dan wel F1, maar die vervang ik een tijdje later weer.

Zwermtrage lijnen (1075, 07, Hoffmann)van Carnica hoef je niet op te delen in afleggers om zwermloos het seizoen door te komen. De meeste volken zullen geen zwermneigingen vertonen. Je houdt het dan dus bij raszuiver. In de F1 zie je dit ook nog.

Of bij Buckfast de F2 aardiger is weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb wel gemerkt dat F1 vaak prima is, en hoor wel verhalen dat de F2 ook onvoorspelbaar is, maar ook wel verhalen dat die ook nog goed zijn. Dit zal vooral aan de imker liggen. De een heeft nu eenmaal een grotere tolerantie voor slecht gedrag van zijn bijen en imkers in volledig kostuum zullen ook minder merken wat de volken doen....

Groeten,
Tieme

Tieme,

k werk ook met F1 moeren maar ook wel is met F2 moeren en eigelijk voel ik geen verschil en zijn beiden even goed, natuurlijk kweek ik dan wel van mijn beste F1. Wat ik wel dikwijls ondervonden heb is dat P moeren veel minder goed zijn en dat de volgende generaties pas de eigenschappen krijgen van zachtaardig en ruim honing halen.
Volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit als ge maar geen rasvermenging met bv. in de buurt zit met een imker met een ander ras dan wordt het wel een stekelig verhaal :be5:

MVG CP

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: stekeligheid carnica F2 versus buckfast F2

Bericht door phina » do 25 aug 2016, 18:12

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Interessant om met zwermtrage Carnica's te werken zodat je geen afleggers hoeft te maken…Ik wist niet dat ze bestonden.

vr gr Phina

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten