oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje

Bericht door Kroese » ma 29 aug 2016, 01:39

RutgerV schreef:Ik heb van dit filmpje vooral geleerd dat je om een kieler makkelijk te verenigen met een groot volk hem er ondersteboven op moet zetten!
Ik heb dit jaar wat lopen kloten met die kielers met die vervelende pootjes waardoor de onderkant niet plat is :)
Inderdaad, als je de kieler op z'n pootjes op de ramen zet, en dan het plastic rooster er uit trekt, heb je toch een afstand van een paar Cm met de bovenlat van de BK.
Op de kop erop is maar een paar mm. Hierdoor meer contact, en zal de moer eerder naar beneden geleid worden.
Vanavond heb ik de Kieler er af gehaald, de moer was naar beneden.
Krant verwijderd en het plastic weer terug geplaatst.
Volgende week even op jonge larven en redcellen controleren.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje

Bericht door Kroese » ma 29 aug 2016, 01:45

Alex Mönch schreef:Ik vervang de oudjes in het vroege voorjaar(maart) door de ouwe van het broedkamerraam af te halen en om te ruilen voor 1 uit een miniplus,die ik dan op de zelfde plaats neerzet als waar de ouwe liep.
Ik heb bij mijn hoofdvolken gezien dat ze veel meer broed produceren dan een oude moer op dit moment.
Bovendien is mijn ervaring dat de JK's langer door leggen. Dat geeft meer winterbijen, en dus steviger volken.
Ik weet dat het in het voorjaar ook erg makkelijk gaat. Ik doe dat zeker ook als een moer in het voorjaar tegenvalt.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje

Bericht door imker Marinus » ma 29 aug 2016, 13:10

Kroese schreef:Inderdaad, als je de kieler op z'n pootjes op de ramen zet, en dan het plastic rooster er uit trekt, heb je toch een afstand van een paar Cm met de bovenlat van de BK.
Op de kop erop is maar een paar mm. Hierdoor meer contact, en zal de moer eerder naar beneden geleid worden.
Vanavond heb ik de Kieler er af gehaald, de moer was naar beneden.
Krant verwijderd en het plastic weer terug geplaatst.
Ik heb mijn teeltmoertjes met hun volke (in Apidea) verenigd door de raampjes uit de Apidea te halen en deze op het krantje te zetten (in honingkamer). Bij het controleren was het moertje telkens al naar beneden. In het verleden zette ik de Apidea op volkje (zonder bodem). Maar mijn ervaring was dat het moertje dan wel erg lang in de Apidea bleef. Dit jaar voor het eerst zoals beschreven verenigd en dat bevalt goed. Het lijkt me dat dat voor de kielers ook zal opgaan, die kastjes zijn eigenlijk niet nodig om te verenigen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje

Bericht door Alex Mönch » di 30 aug 2016, 17:55

Wanneer een moertje na het verenigen nog steeds in de kieler of een ander kastje zit,kun je haar ook gewoon even naar de broedkamer ramen helpen en dan indien nodig meteen alle kieler raampjes afslaan in het volk,waarmee ze verenigd is.
Het is niet noodzakelijk voor de veiligheid van de moer,om te wachten totdat het majesteit belieft zelf de kieler te verlaten.
Wanneer het krantje is weggeknaagd is,zijn de beiden volkjes verenigd en is het moertje geaccepteerd.Hoe eerder ze op de gewone broedkamer ramen verder gaat met leggen ,hoe beter.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje

Bericht door A.A. Staals » do 01 sep 2016, 14:20

IMG_8220.JPG
Dit gebeurd vaak bij het op deze manier verenigen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten