Hoe een pedigree te schrijven?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Hoe een pedigree te schrijven?

Bericht door RutgerV » di 30 aug 2016, 21:42

Ondanks dat er wel wat over te vinden is op internet blijft het voor mij een beetje vage materie.
Ik ben dit jaar begonnen met koninginnenteelt.
Begin dit jaar een f0/p moer aangeschaft bij Dirk Blanken, de HT1241.
Met dochters daarvan ben ik naar Ameland en Flevo gereisd, kan ik deze dan gewoon een willekeurige naam geven? Bv. B100 RV en B101 RV? Hoe bepaal ik deze naam?
Ook ben ik wezen overlarven bij de mannen van bevruchtingsstation marken. Larfjes gehaald van de B59 MKN en die zijn bevrucht op Marken door de B58 MKN, kan ik deze nu gewoon B60 RV noemen? En de andere personen die gebruik hebben gemaakt van deze overlarfactie die hebben in principe dezelfde koninginnen maar die kunnen er gewoon een totaal andere naam aan geven?
Wie houdt dit allemaal bij? Want volgens mij is lang niet elke koninginnenteler terug te vinden op de site van Jean Marie van Dyck? Niet elke koningin staat geregistreerd, dus wat heb je dan aan zo'n pedigree? Dat is dan toch gewoon een lijst met nietszeggende cijfertjes of zie ik dat verkeerd?
Helemaal als er ook niet echt een systeem in benamingen zit en iedereen maar wat doet.
Is er iemand die de tijd en moeite wil nemen om mij hier wat meer duidelijkheid in te verschaffen?

Gr Rutger

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoe een pedigree te schrijven?

Bericht door Tieme » wo 31 aug 2016, 09:21

Beste Rutger,

In de koninginnenteelt is het zo dat de telers zelf bijhouden wat de pedigree is van bijen. Wat je kunt vinden op beebreed wordt ingegeven door de telers. Wat je vind op de site van Jean Marie van Dyck wordt ook opgegeven door de telers. Dus wie houdt het bij? Jijzelf. Ik vind het trouwens wel heel bijzonder hoe Jean-Marie van Dyck de site in de lucht houdt en update en ook nog meertalig doorzoekbaar maakt.

Welnu, in de Buckfast is het bijhouden van een pedigree wat anders dan bij de Carnica. Voor de Buckfast vind je uitleg op het blog van Henk Rostohar: https://buckfastimker.wordpress.com/kon ... pedigrees/
Ik vind deze schema's ook wat lastig te lezen. Maar waarschijnlijk went het als je er veel mee werkt.

Voor de Carnica is het schema wat anders doordat de lijn of de kast geen rol heeft in het nummer maar alleen: Land, de teler, het volgnummer van de koningin en het jaartal waarin de koningin is geboren. Zie bijvoorbeeld 55 (Nederland)-2-(Tieme Wanders)-4 (de koningin nummer 4) - 2014 .
Dit laatste systeem werkt met een elektronisch stamboek waarin de codes worden doorgelinkt aan de ouderdieren en er ook nog een teeltwaardeschatting wordt gedaan omdat van alle volken systematisch gegevens worden verzameld.

Met beide systemen is het mogelijk de afstamming soms tot erg lang geleden terug te halen (van mijn bijen tot ergens in 1980....). Overigens moet je afstamming niet per sé verwarren met kwaliteit. Een koningin is zo goed als ze is.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Hoe een pedigree te schrijven?

Bericht door Erik Konijn » wo 31 aug 2016, 16:49


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten