koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » ma 26 sep 2016, 11:11

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef:Heeft die varroa bijenteelt les gekregen dat dit weet? :be2: :think:
Waarom gaan ze liever in darrenbroed dan in werksterbroed?
Ik heb het gevoel dat dit een imker aanname is die ingeburgerd is, en zoals altijd als de papagaaien nageaapd wordt.
Ik ga er van uit (ook aanname= niet wetenschappelijk bewezen) dat ze net zo makkelijk in werkstercellen, koninginnencellen en darrencellen kruipen, omdat de larven feromonen afgeven waar ze op af komen. Tenzij de bijen ze bij de koninginnen cellen weren?

Wat wel een feit is dat de varoa zich succesvoller kan ontwikkelen in darrencellen vanwege de langere poptijd.
Er worden meer varoa's rijp in darrencellen.

Om op het onderwerp terug te komen,
Ik teel altijd in moergoede volken met jong open broed(boven het koninginnenrooster) naast de aangeblazen cupjes, en loop hierdoor dus minder risico dat varoa's in de K cellen kruipen. Als je in moerloze (gesloten broed) volken open doppen laat uitbouwen, heb een grotere kans dat er varoa's in de K cellen kruipen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » ma 26 sep 2016, 20:25

Ja Hennie,

Zover was ik ook al gekomen,

Maar als je een zwaar moerloos volk hebt met alleen gesloten broed dan worden de doppen zeer gelijkmatig perfect verzorgd.
Alle cupjes hebben dan na het uitlopen nog een ruime overtollige hoeveelheid voedsel over.

Natuurlijk je kan dan zeggen ja deze methode geldt nu niet meer in het varroatijdperk.

Ik probeer de toekomstige koninginnen een zo goed mogelijke start te geven en weet dat dat in het vroege voorjaar boven het moerrooster goed lukt maar in de zomer? dan worden het vaak slecht verzorgde series, misschien door dracht? of andere werkzaamheden in het bijenvolk?
In de cupjes zit dan vaak ook geen overtollig voedsel meer.
Dan weet ik niet of het volwaardige koninginnen zijn.

Dirk.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » ma 26 sep 2016, 20:32

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik werk met rijpe doppen en laat de koninginnen niet uitlopen in de broedstoof maar misschien een idee om varroas te controleren met een zakje van fijn kunststof gaas om de doppen te spannen zodat ze niet weg kunnen.\

Dirk.
Je kunt controleren op uitwerpselen van varroa.
Ook een goed idee.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » ma 26 sep 2016, 21:32

Dirk Blanken schreef:Ik probeer de toekomstige koninginnen een zo goed mogelijke start te geven en weet dat dat in het vroege voorjaar boven het moerrooster goed lukt maar in de zomer? dan worden het vaak slecht verzorgde series, misschien door dracht? of andere werkzaamheden in het bijenvolk?
In de cupjes zit dan vaak ook geen overtollig voedsel meer.
Dan weet ik niet of het volwaardige koninginnen zijn.
Dirk.
Ik heb daar ook in de zomer geen last van, tenzij zoals je zelf al aangeeft er totaal geen dracht is.
In dat geval moet je met verdunde honing gaan voeren tijdens de opbouw van de doppen.
Vergeet je om tijdig te voeren, anders krijg je ielige dopjes met dunne gladde wandjes.
De doppen moeten met hobbels en bobbeltjes uitgebouwd zijn. (Deze foto's heb ik even uit mijn lezing Video gekopieerd)
1 lat Linde doppen.jpg
Maar de moerloze pleegvolken zullen in een slecht weer periode de larven zeker niet beter verzorgen dan een moergoed volk, eerder slechter.
Vaak nemen ze dan maar een minimaal aantal doppen aan, als je ze niet stimuleert.
Gemiddeld geef ik per pleegvolk een lat van 15 aangeblazen larven te verzorgen. In geval van een super sterk pleegvolk soms wel een een aantal meer, als ik meer aangeblazen larven heb uit een starter dan ik per keer over de pleegvolken verdeel.
2 latten Linde doppen.jpg
Bovendien heeft een moerloos volk minder voedsterbijen die de voedersap klieren goed actief hebben, dan een moergoed volk dat open broed naast de koninginnen larven heeft hangen, dus ook voedster bijen.
Ik heb ook in de zomer echt geen terug gang in het aantal doppen, omdat ik als er slecht weer aankomt direct nat ga voeren.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door joselito » di 27 sep 2016, 08:37

Kroese schreef: Ik heb het gevoel dat dit een imker aanname is die ingeburgerd is, en zoals altijd als de papagaaien nageaapd wordt.
Kroese, misschien af en toe eens een artikel lezen of een les volgen over feromonen (oa door Pia Aumeier ) en dan weet je dat de bijen in veel grotere mate aangetrokken worden door feromonen in het darrenbroed. De volgende stap is dat ze bestrijdingsmiddelen gaan maken tegen varroa vermengd met deze feromonen. Dit is nog niet zo succesvol tot nu toe.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » di 27 sep 2016, 15:23

joselito schreef:
Kroese schreef: Ik heb het gevoel dat dit een imker aanname is die ingeburgerd is, en zoals altijd als de papagaaien nageaapd wordt.
Kroese, misschien af en toe eens een artikel lezen of een les volgen over feromonen (oa door Pia Aumeier ) en dan weet je dat de bijen in veel grotere mate aangetrokken worden door feromonen in het darrenbroed.
Hmm, intressant,
Kun je ook artikelen vinden waar het verschil in Feromonen is aangetoond, waardoor het darrenbroed aantrekkelijker is?
Ik zo graag nog een artikel (lesje) willen lezen. :D

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » di 27 sep 2016, 19:33

Misschien worden koninginnen zo weinig door varroa's belast omdat ze door veel meer bijen worden verzorgd.
In een normaal bijenvolk bijna nooit.
Voorkeur voor darrenbroed kan genetisch zijn.

Wij weten eigenlijk zo weinig.

Het is een kwestie van controleren en nog eens controleren zo moeten we er achter komen wat we moeten doen.

Dirk.
dertiende

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door szx2js » di 27 sep 2016, 20:41

Open broed geeft feromonen af, met name de larven. De darrenlarven geven bijna twee keer zo veel feromonen af dan werksterlarven. Een tweede reden waarom mijten eerder instappen in darrencellen vormt de instaptijd. Mijten hebben bij darrenlarven 45 uur de tijd om in te stappen, bij werksters is dat maar 10 tot 15 uur.

Dit maakt darrenbroed een factor 8 tot 10 aantrekkelijker dan werksterbroed. Bij plaatsing van aangenomen larven in een moergoed volk, is er dus geen reden voor de mijten om in te stappen in de moerdoppen. Bij plaatsing van K-larven in een volstrekt moerloos volk ben ik wel eens een mijt tegen gekomen in een moerdop.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » di 27 sep 2016, 20:47

Dirk Blanken schreef:Misschien worden koninginnen zo weinig door varroa's belast omdat ze door veel meer bijen worden verzorgd.
Dirk.
Dat zeker zou van invloed kunnen zijn.
De koninginnen larven worden veel frequenter dan een werksterlarve gevoerd.
Misschien ?? krijgt de varoa daarom minder kans om net voor het sluiten bij de larve in te kruipen. De K-larve drijft ook vol in de melk, een heel verschil met een werbij larve. Die ligt niet zo nat in de cel voor het sluiten. In een uitgelopen werkster cellen vind je nooit koninginnenmelk resten. Dus daar heeft de varoa een relatief droge cel heeft om haar eitjes op de bodem te leggen. In een koninginnendop of kunstdop zit na het uitlopen altijd een flinke prop opgedroogde K melk, dat zie ik iedere keer als ik de uitgelopen plastic kunstdoppen weer in kokend water uitspoel. Dan moet ik altijd die prop uit de cup halen met een wattenstaafje.
Misschien kan de varoa niet leggen in zo'n natte cel?
Wie het weet mag het zeggen?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » do 29 sep 2016, 17:36

Kroese schreef:
Dirk Blanken schreef:Misschien worden koninginnen zo weinig door varroa's belast omdat ze door veel meer bijen worden verzorgd.
Dirk.
Dat zeker zou van invloed kunnen zijn.
De koninginnen larven worden veel frequenter dan een werksterlarve gevoerd.
Misschien ?? krijgt de varoa daarom minder kans om net voor het sluiten bij de larve in te kruipen. De K-larve drijft ook vol in de melk, een heel verschil met een werbij larve. Die ligt niet zo nat in de cel voor het sluiten. In een uitgelopen werkster cellen vind je nooit koninginnenmelk resten. Dus daar heeft de varoa een relatief droge cel heeft om haar eitjes op de bodem te leggen. In een koninginnendop of kunstdop zit na het uitlopen altijd een flinke prop opgedroogde K melk, dat zie ik iedere keer als ik de uitgelopen plastic kunstdoppen weer in kokend water uitspoel. Dan moet ik altijd die prop uit de cup halen met een wattenstaafje.
Misschien kan de varoa niet leggen in zo'n natte cel?
Wie het weet mag het zeggen?
Ik heb eens een artikel gelezen dat varroa's zich onder de larve in het voedersap met een soort peroscoopje zich goed kunnen redden??

Wat betreft het schoonmaken van cupjes dat doe ik niet, vroeger wel, maar omdat ik veel met rijpe doppen werk maken de bijen de cupjes brandschoon en gebruik ik ze weer met de beige houder en al, 90% wordt zo hergebruikt (steeds goed afgesloten in een doosje).

Het telen in moerloze volken met alleen gesloten broed past helemaal in het zo veel mogelijk varroavrij houden van de volken.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten