koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 09 okt 2016, 15:00

Hoi koninginnentelers,

Even een (misschien wat late) reactie van mijn kant. Josilito schreef:
Kroese, misschien af en toe eens een artikel lezen
Helemaal mee eens Josilito. Ik heb nog even teruggezocht in jullie maandblad en kom dan uit bij nummer 8 van 2015. Daarin staat een artikel geschreven door dhr. Schotanus en dit artikel beschrijft het statistisch onderzoek dat is gedaan door ene meneer Stephen Martin. Het artikel heeft de toepasselijke titel: Voorkeur of toeval. Martin onderzocht de 'voorkeur' van de mijt statistisch en zette drie factoren op een rij
1. Tijdstip: Zoals al aangegeven door Ben stapt de mijt al vanaf 45 uur voor het sluiten van de cel in bij een darrenlarve en slechts vanaf 18 uur bij een werksterlarve. Op basis hiervan is de kans dat een mijt in een darrencel stapt 2,5 keer groter
2. Grootte van de cel: De darren cel is groter dan de werkstercel. Ook dit vergroot de kans dat de mijt in een darrencel stapt. De oppervlakte van darrencellen verhoudt zich tot de oppervlakte van werkstercellen als 1.56
3. Gewicht: Darrenlarven zijn veel zwaarder dan werksterlarven. Dit betekent dat de darrenlarven vaker gevoerd moeten worden en dus vaker bezocht worden door voedsterbijen. De voedsterbijen fungeren als transporteurs van de mijten dus de kans dat een voedsterbij vaker een darrenlarve bezoekt dan een werksterlarve is berekend op 2,47
Als je deze drie kansen nu met elkaar vermenigvuldigd, kom je erop uit dat er een ongeveer 10 keer (9,6) zo'n grote kans is dat een mijt in een darrencel stapt dan in een werkstercel. Uit waarnemingen in volken blijkt dat de mijt een voorkeursfactor heeft die ligt tussen 6 en 12. De conclusie van het onderzoek is dus: We kunnen vergeten dat de mijt 'op zoek gaat' of een voorkeur heeft voor darrenbroed.

Vandaar misschien ook dat de zoektocht naar nieuwe varroabestrijdingsmiddelen op basis van feromonen nog niets heeft opgeleverd.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » zo 09 okt 2016, 22:41

Gerard Boswinkel schreef:Hoi koninginnentelers,

Even een (misschien wat late) reactie van mijn kant. Josilito schreef:
Kroese, misschien af en toe eens een artikel lezen
Helemaal mee eens Josilito.
Dank Gerard, die kan ik in mijn zak steken. :think:
Ik ben tevreden dat jij met de feiten komt, er wordt vaak zoveel nagepraat waar ik dan wel eens bedenkingen bij heb.
Zo kun je altijd weer bij leren. :D

@Joselito, ik neem mijn opmerking weer terug, je had gelijk. :clap:

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door szx2js » ma 10 okt 2016, 09:37

Gerard,
De twee redenen, namelijk het vaker bezoeken van open darrenbroed door voedsterbijen en de langere openingstijden van het bijna gesloten darrenbroed onderschrijf ik als belangrijke voor het instappen van veel meer mijten. Echter de "veel grotere deuropening" is m.i. niet een valide verklaring omdat de mijtgrootte in relatieve zin zeer klein is vergeleken met ieder cel. Groot of iets groter is dan niet relevant.

De derde reden is toch de feromoonafgifte van darrenlarven vergeleken met die van werksterlarven. De sterkere geur is blijkbaar een trigger om in te stappen. Je kunt dit omschrijven met aantrekkingskracht.

Overigens worden de mijten in het darrenbroed met rust gelaten, ook in VSH-volken (opmerking van BartJan Fernhout op de BBV-workshop afgelopen zaterdag).

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » za 15 okt 2016, 20:18

Gerard Boswinkel schreef:Hoi koninginnentelers,

door dhr. Schotanus en dit artikel beschrijft het statistisch onderzoek dat is gedaan door ene meneer Stephen Martin. Het artikel heeft de toepasselijke titel: Voorkeur of toeval. Martin onderzocht de 'voorkeur' van de mijt statistisch en zette drie factoren op een rij
1. Tijdstip: Zoals al aangegeven door Ben stapt de mijt al vanaf 45 uur voor het sluiten van de cel in bij een darrenlarve en slechts vanaf 18 uur bij een werksterlarve. Op basis hiervan is de kans dat een mijt in een darrencel stapt 2,5 keer groter
2. Grootte van de cel: De darren cel is groter dan de werkstercel. Ook dit vergroot de kans dat de mijt in een darrencel stapt. De oppervlakte van darrencellen verhoudt zich tot de oppervlakte van werkstercellen als 1.56
3. Gewicht: Darrenlarven zijn veel zwaarder dan werksterlarven. Dit betekent dat de darrenlarven vaker gevoerd moeten worden en dus vaker bezocht worden door voedsterbijen. De voedsterbijen fungeren als transporteurs van de mijten dus de kans dat een voedsterbij vaker een darrenlarve bezoekt dan een werksterlarve is berekend op 2,47
Als je deze drie kansen nu met elkaar vermenigvuldigd, kom je erop uit dat er een ongeveer 10 keer (9,6) zo'n grote kans is dat een mijt in een darrencel stapt dan in een werkstercel. Uit waarnemingen in volken blijkt dat de mijt een voorkeursfactor heeft die ligt tussen 6 en 12. De conclusie van het onderzoek is dus: We kunnen vergeten dat de mijt 'op zoek gaat' of een voorkeur heeft voor darrenbroed.

Vandaar misschien ook dat de zoektocht naar nieuwe varroabestrijdingsmiddelen op basis van feromonen nog niets heeft opgeleverd.
Maar waarom de koninginnencellen zo weinig last hebben van varroamijten klopt niet met de conclusies.
Grote cellen en ze worden waarschijnlijk nog veel vaker bezocht door voedsterbijen dan darrencellen.
Daar moet toch een reden voor zijn??

Feromonen???
De grotere hoeveelheid voedersap???
Waarschijnlijk weinig over bekend!

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » za 15 okt 2016, 21:35

Dirk Blanken schreef: Feromonen???
De grotere hoeveelheid voedersap???
Waarschijnlijk weinig over bekend!

Dirk.
In ieder geval kunnen de mijten op de bodem geen eitjes leggen. Daar zit veel voedersap.
Dan zouden de mijten op de zijwanden moeten bivakkeren.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 16 okt 2016, 10:32

Even een reactie van mij. Hennie, jij schreef:
Dank Gerard, die kan ik in mijn zak steken. :think:

Ja, Hennie: lezen, lezen lezen. Ik heb abonnementen op 5 verschillende bijenbladen en lees ook nog mee met het blad van de ABTB/ANI. In al die bladen staan echt heel interessante artikelen. Het artikel dat ik citeerde stond in het Belgische bijenblad.

Ben schreef:
Echter de "veel grotere deuropening" is m.i. niet een valide verklaring omdat de mijtgrootte in relatieve zin zeer klein is vergeleken met ieder cel. Groot of iets groter is dan niet relevant.
Het is niet mijn onderzoek he. Het is een onderzoek van meneer Stephen Martin. Het enige dat ik kan doen is de uitleg die in het artikel staan citeren:
Grootte
De darrencellen zijn groter dan de werkstercellen; ook dat gegeven vergroot de kans dat de mijt eerder in een darrencel 'valt', dan in een werkstercel. Ruwweg gemeten, is er plaats voor 8 darrencellen op een raatstripje van 5 cm, of 64 op een raatvlakje van 5 cm bij 5 cm= 25 vierkante cm. Er kunnen 10 werkstercellen op 5 cm of 100 op 25 vierkante cm. De oppervlakte van darrencellen verhoudt zich tot de oppervlakte van werkstercellen als 100/64 = 1.56

Dirk schreef:
Maar waarom de koninginnencellen zo weinig last hebben van varroamijten klopt niet met de conclusies.
Grote cellen en ze worden waarschijnlijk nog veel vaker bezocht door voedsterbijen dan darrencellen.
Dirk, het lijkt inderdaad niet te kloppen met de conclusies echter het klopt wel want het aantal koninginnencellen in een volk is heel beperkt. Dus de kans dat zo'n mijt in een koninginnencel stapt is gewoon veel kleiner.

Ben, in de conclusie van het verhaal staat nog wel iets over feromonen genoemd. Er staat nl. het volgende: Hoe de bijen weten wanneereen cel verzegeld moet worden, en hoe de mijt daarvan op de hoogtegeraakt, heeft de wetenschap nog niet achterhaald. Waarschijnlijk worden beide acties gestuurd door dezelfde prikkels: signalen of feromonen afkomstig van het broed.

Groeten...........

Gerard

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » zo 16 okt 2016, 18:23

Ik pas de methode koninginnenteelt in volken met enkel gesloten broed nu twee jaar toe en heb nooit varroamijten gezien of gevolgen daarvan.
Eén keer had ik een koningin met korte vleugels.
Ik gebruik wel zware starters ( 3 ramers) en dan zijn de doppen na 5 dagen al gesloten.

Bovendien zorg ik dat mijn volken weinig zijn besmet, veel werk maar dat heb ik er voor over.
Alle volken worden voortaan gesaneerd d.m.v. broedschuren.

Veel van de volken die voortkomen uit schudzwermen behandeld met een beetje oxaalzuur hebben nu amper mijten, ze kunnen zich dan goed ontwikkelen.
Op de buitenstanden staan de meeste jonge super volken.

Ik denk dat ik gewoon doorga met het telen van koninginnen in volken met alleen gesloten broed maar voortaan ter weerszijde van het teelt raam een raam met Brias(vangramen) zet.
En toch maar het op de methode van Hennie boven het moerrooster en gewoon voeren weer eens proberen.
Als de series gelijkmatig worden uitgebouwd heb ik de ervaring dan is het OK.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Kroese » zo 16 okt 2016, 21:03

Dirk Blanken schreef: Ik denk dat ik gewoon doorga met het telen van koninginnen in volken met alleen gesloten broed maar voortaan ter weerszijde van het teelt raam een raam met Brias(vangramen) zet.
En toch maar het op de methode van Hennie boven het moerrooster en gewoon voeren weer eens proberen.
Als de series gelijkmatig worden uitgebouwd heb ik de ervaring dan is het OK.

Dirk.
:clap: :clap:
Bijkomend voorbeeld:
die ramen met jong open Brias aan weerzijden trekken ook nog eens extra voedster bijen boven het rooster, die je doppen ook nog eens extra verwennen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt in zwaar moerloos volk met alleen verzegeld broed.

Bericht door Dirk Blanken » zo 02 apr 2017, 18:19

Hallo Hennie,

Ik ben vandaag beginnen te verkopen van de volken die koninginnen hebben die in zware moerloze volken zijn geteeld met alleen verzegeld broed.
Wat een enorme zware koninginnen (schommelkonten) zo zwaar heb ik ze nog nooit gehad.
7 volken verkocht vandaag en zonder uitzondering hele zware koninginnen.

Dus ik denk dat de originele methode klopt ondanks dat het het enige open broed is i.v.m. de varroa.

Het viel me op dat met mijn methode de doppen zeer gelijkmatig verzorgd werden en mooie jonge koninginnen leverde.
Ik had nooit gedacht dat er zulke grote koninginnen uit zouden komen na hun geboorte jaar.

Ik heb volken die 18 ramen bijen uitwinterden en die hou ik zelf voor de standaanparing.
Dus ik verander eerst helemaal niets.

Wel probeer ik de volken zoveel mogelijk varroavrij te houden door dit jaar weer met thymolverdampertjes te beginnen op plaats drie van beide zijden in de bovenste broedkamer in alle volken die ik hou.

Groeten Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten