Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Dirk Blanken » ma 10 okt 2016, 19:12

Alex Mönch schreef:Ik ruil de moeren die ik wil vervangen gewoon om zonder kooitje en dat begin maart.
Het zijn wel allemaal F1 Buckfasten.
Als het lekker weer is,is dat mooi.
Maar soms kun je daar niet op wachten.
De volken hebben dan meestal nog geen enorme hoeveelheid broed,en de moertjes zijn dan meestal vrij snel gevonden.
Over kou moet je ook niet te dramatisch doen als het hele karwei per kast maar een minuut of 5 duurt en je handdoekjes gebruikt om de ramen die nog niet geïnspecteerd zijn en de ramen die al bekeken zijn afdekt.
Daarna is het wachten totdat de nectar binnen komt en de roosters en honingkamers geplaatst worden.....of bij een lang koud voorjaar,wanneer je door de doorzichtige dekplaat,erg veel bijen ziet en gedwongen bent om ruimte te geven.
De kasten waarbij ik geen moeren vervang,blijven dicht totdat de roosters en honingkamers erop komen.
Volkomen mee eens.
Alleen open maken als het noodzakelijk is d.w.z. dat je de volken aan het vlieggat bekijkt op vroege mooie dagen en samen met de varroa lade die bij mij op afstand ligt kom je er wel achter of het volk goed is.
Dat dagelijkse rondje is belangrijk.
Zo krijg je overzicht, ook over de volken die eerder geen nieuwe koningin nodig hebben.

Mijn grootste uitval is darrenbroedige koninginnen en die moeten zo snel mogelijk vervangen worden zodat ze in de zomer nog honing kunnen halen voor de imker.
Als er iets niet klopt zo vroeg mogelijk inspecteren!

Dirk
dertiende

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Gait » di 11 okt 2016, 03:01

Toch moet je oppassen voor voetzool schade, de bijen kunnen vervelend zijn.[/quote]
Wat is voetzoolschade?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door szx2js » di 11 okt 2016, 09:41

Bijen en dus ook koninginnen hebben napjes onderaan de pootjes, waardoor ze zich beter vast kunnen houden aan de ondergrond. Bijen kunnen die napjes van de koninginnen, die in kooitjes opgesloten zitten, afbijten. Dit leidt meestal na invoering tot een stille moerwisseling. Dus controle van de koninginnen is nodig of je moet ze in de Apidea laten uitlopen.

Ik heb deze zomer een hele serie koninginnenteelt van een hoog hygiënische lijn naar de knoppen zien gaan, doordat alle uitgelopen koninginnen in de Nicot-krulspelden beschadigde poten hadden. Vreemd bloed wordt niet gewaardeerd door de bijen. Zelfs de aanname van larfjes is minder bij larven van vreemde lijnen.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door johanwichink » di 11 okt 2016, 10:36

szx2js schreef:Bijen en dus ook koninginnen hebben napjes onderaan de pootjes, waardoor ze zich beter vast kunnen houden aan de ondergrond. Bijen kunnen die napjes van de koninginnen, die in kooitjes opgesloten zitten, afbijten. Dit leidt meestal na invoering tot een stille moerwisseling. Dus controle van de koninginnen is nodig of je moet ze in de Apidea laten uitlopen.
De moer heeft een tarsusklier waar ze een feromoon ontwikkeld die met de voetzolen word afgegeven en dus bij elke stap die ze zet op de raat haar geur afgeeft aan het volk ook dit kan in gevaar komen door voetzoolschade.

Johan

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Bart de Coo » di 11 okt 2016, 15:03

Je kunt schade aan de pootjes voorkomen door de krulspeld of het kooitje in gaas te wikkelen.

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Hans van der Post. » di 11 okt 2016, 20:36

Bart de Coo schreef:Je kunt schade aan de pootjes voorkomen door de krulspeld of het kooitje in gaas te wikkelen.
Bart
Of het kooitje in hete was te dompelen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Cor Van Pelt » do 13 okt 2016, 17:25

Met,of zonder moer????

Groeten uit Alberta,
Wij hadden 3 dagen geleden 15 cm natte sneeuw.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 13 okt 2016, 20:07

Bijen en dus ook koninginnen hebben napjes onderaan de pootjes, waardoor ze zich beter vast kunnen houden aan de ondergrond. Bijen kunnen die napjes van de koninginnen, die in kooitjes opgesloten zitten, afbijten. Dit leidt meestal na invoering tot een stille moerwisseling. Dus controle van de koninginnen is nodig of je moet ze in de Apidea laten uitlopen.

Ik heb deze zomer een hele serie koninginnenteelt van een hoog hygiënische lijn naar de knoppen zien gaan, doordat alle uitgelopen koninginnen in de Nicot-krulspelden beschadigde poten hadden. Vreemd bloed wordt niet gewaardeerd door de bijen. Zelfs de aanname van larfjes is minder bij larven van vreemde lijnen.
Dit is een theorie. Of dat ook echt zo is, weet ik zo nog niet.
JP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Alex Mönch » vr 14 okt 2016, 17:15


imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door imker Marinus » za 15 okt 2016, 14:28

Wat is je punt Alex? In het stukje over kliersystemen wordt niets vermeld over klieren van de koningin die feromoon uitscheiden. Verder geldt dat wanneer iets wel op Wikipedia staat, het nog niet per se de waarheid is. Wetenschappelijke artikelen zijn betrouwbaarder. Maar goed, misschien ga je wel niet in op het idee van JP en bedoel je wat anders te zeggen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten