Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Bart de Coo » zo 09 okt 2016, 23:06

Ik heb mooie buckfast f1-moeren aan de praat in lattenkasten. Die wil ik bij de voorjaarsinspectie ruilen met bastaardmoeren die nu in spaarkasten zitten.

Kan ik die er zo in laten lopen of zouden jullie een kooitje gebruiken?

Ik heb vaker bij de voorjaarsinspectie moeren er zo in laten lopen. Dat ging telkens goed, maar ik vraag me af of het meer geluk dan wijsheid was.

Ik dacht natuurlijk dat dat kon, omdat verenigen in het vroege voorjaar heel makkelijk gaat.

Wat denken jullie? Kooitje of hupsakee?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 okt 2016, 23:59

Bart vaak gaat hubsakee goed tenminste bij gelijk soortige bijen. Zou dit dan maar met een kooitje doen.
Beetje exstra voorzichtigheid kan in dit geval geen kwaad.
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Bart de Coo » ma 10 okt 2016, 09:03

Laat ik maar een kooitje gebruiken ja, om alle ellennde voor te blijven.

Nog een vraagje naar aanleiding hiervan. Zou je ook crèmehoning kunnen gebruiken om het kooitje dicht te stoppen, in plaats van suikerdeeg? Volgens mij lukt dat wel.

Bart

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door szx2js » ma 10 okt 2016, 09:09

door de kasttemperatuur wordt de crèmehoning te zacht en zakt naar beneden. Bovendien kan het plakkerig worden. Laatst was ik suikerdeeg vergeten en heb ik een dun stukje boomblad gebruikt als afsluiting. Ik dacht dat vreten ze wel weg, maar na een week zat het nog voor en de moer liep nog vrolijk rond in het kooitje. Toch moet je oppassen voor voetzool schade, de bijen kunnen vervelend zijn.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door ErikS » ma 10 okt 2016, 09:15

Hans van der Post. schreef:Bart vaak gaat hubsakee goed tenminste bij gelijk soortige bijen. Zou dit dan maar met een kooitje doen.
Beetje exstra voorzichtigheid kan in dit geval geen kwaad.
Bij welke temperatuur kan dit? Lijkt me lastig om de koningin te vinden en geen last van afkoeling te krijgen vroeg in het jaar. Ben zelf niet zo snel :D , kan ook een kwestie van ervaring zijn.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Bart de Coo » ma 10 okt 2016, 09:25

Dus toch maar veel poedersuiker door de honing kneden en zelf deeg maken. Ik ben wat de bijen ongelooflijk lui en gemakzuchtig en op de centen moet je weten, dus ik heb geen zin om suikerdeeg te kopen of deeg te maken en crèmehoning heb ik in royale hoeveelheden op voorraad, maar oké, ik ga aan het werk. :lol:

Dan over die temperaturen. De voorjaarsinspectie voer je uit bij een graadje of vijftien, als de bijen als gekken stuifmeel halen en dan vind je die moeren juist heel gemakkelijk, ook omdat het volk dan flink gekrompen is. Zoals hopelijk bekend is dat ook het moment waarop je ze merkt.

Bart

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door szx2js » ma 10 okt 2016, 09:26

Voorjaarsinspectie doe je op de eerste dag dat de temperatuur boven de 15 graden is en je vrij bent ;-). Moer eruit en hup nieuwe moer erin. Een kooitje met suikerdeeg of tamelijk droge apifonda als vertragend middel kan natuurlijk geen kwaad. Clipje wel direct weg nemen en een halve cm suikerdeeg is naar mijn ervaring voldoende. De moer moet snel weer aan de leg.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door ErikS » ma 10 okt 2016, 09:50

Heb 2 standplaatsen die bij een temperatuur van 15 graden het grootste deel van de dag in de schaduw staan. Geen normale situatie. Maar bij mij vliegen de bijen vaak al goed terwijl de gevoelstemperatuur bij de kast nog/weer laag is.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door szx2js » ma 10 okt 2016, 09:57

Bij mij vliegen ze ook al bij 10 graden in het vroege voorjaar, maar dan blijft de kast echt dicht. Dus wachten op > 15 graden in de schaduw en weinig wind. Het is moeilijk, ik weet het ;-).

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeren ruilen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Alex Mönch » ma 10 okt 2016, 18:34

Ik ruil de moeren die ik wil vervangen gewoon om zonder kooitje en dat begin maart.
Het zijn wel allemaal F1 Buckfasten.
Als het lekker weer is,is dat mooi.
Maar soms kun je daar niet op wachten.
De volken hebben dan meestal nog geen enorme hoeveelheid broed,en de moertjes zijn dan meestal vrij snel gevonden.
Over kou moet je ook niet te dramatisch doen als het hele karwei per kast maar een minuut of 5 duurt en je handdoekjes gebruikt om de ramen die nog niet geïnspecteerd zijn en de ramen die al bekeken zijn afdekt.
Daarna is het wachten totdat de nectar binnen komt en de roosters en honingkamers geplaatst worden.....of bij een lang koud voorjaar,wanneer je door de doorzichtige dekplaat,erg veel bijen ziet en gedwongen bent om ruimte te geven.
De kasten waarbij ik geen moeren vervang,blijven dicht totdat de roosters en honingkamers erop komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten