Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Bericht door Kroese » ma 17 okt 2016, 18:37

Bij het langs lopen 17-30 uur, viel me een volk op wat onrustig was op de vliegplank. Het bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat.
Ik heb het toen nog open gemaakt, zelfde beeld ventilerende bruisende bijen.

Toen de ramen er van de zijkant uitgehaald, kwam nog 2 ramen met gesloten uitlopend broed tegen. Met aan de zijlatten 3 "zwermdoppen".
2 netjes uitgelopen open, en 1 afgebeten. Even verder gezocht naar een moer, maar ik wist eigenlijk wel zeker dat die vanmiddag bij het mooie weer op de vlucht verloren is geraakt, gezien het sterke bruisen.

Eerst dacht ik dat de moer door een eerdere MZ behandeling overstuur was geraakt, maar dan waren er redcellen gezet, en geen Zwermcellen.
Morgen zet ik er een kieler op de kop bovenop, met een leggende moer van de laatste teelt.
Altijd verstandig voor dit soort gevallen heb ik nog 4 Kielers opgevoerd en 2X 6Ramers voor extra reserve.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Bericht door szx2js » ma 17 okt 2016, 21:46

Hennie, wat dacht je van drie wisselcellen i.p.v. zwermcellen ten gevolge van een defecte moer door de MZ behandeling? MZ kan de moer namelijk beschadigen, waarschijnlijk komt dit vaker voor dan we kunnen vaststellen. Veel imkers merken hun moeren namelijk niet.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Bericht door Kroese » ma 17 okt 2016, 22:36

szx2js schreef:Hennie, wat dacht je van drie wisselcellen i.p.v. zwermcellen ten gevolge van een defecte moer door de MZ behandeling? MZ kan de moer namelijk beschadigen, waarschijnlijk komt dit vaker voor dan we kunnen vaststellen. Veel imkers merken hun moeren namelijk niet.
Dag Ben,
Natuurlijk zijn het wisselcellen om de moer te wisselen, en geen zwermcellen. Die neiging hebben ze deze tijd niet meer.
Maar wat ontwikkeltijd betreft en uitvoering zijn ze natuurlijk hetzelfde, ook wat de aanzet plaats betreft.
En inderdaad, wisselen komt bij BF vaker voor dan menigeen denkt.

Even rekenen.
Die moer heeft gevlogen vandaag dus is dan op z'n jongst 3 dagen oud(de randen van de uitgelopen doppen waren ook nog niet aangevreten.
17e (vandaag) - 3 = 14 geboren of eerder. Het eerste
16 dagen voor een wisselcel 14-16= op z'n laatst aangezet op 29/30 September of nog eerder.
Stel dat ze vandaag geboren is, dan is zijn de wisselcellen 17-16 op 1 Oktober aangezet.
Als je het andere artikeltje bekijkt heb ik op 5 en 9 Oktober MZ behandeld.
Dus het kan nooit MZ schade zijn in dit geval, of het moet van Eind Juli zijn geweest.

Maar ik ben met je eens dat als zo'n volk een zware MZ behandeling (zoals met die Liebig Dispencer) over zich heen krijgt, dan kan vind ik het niet vreemd dat ze schade loopt. Om van het broed nog maar niet te spreken.
Maar als je verder leest in onderstaand artikel kan er bij mij nooit meer dan 10 Ml per keer verdampen.
Dus ik ben er redelijk zeker van dat in dit geval de wisselcellen niet zijn ontstaan door een MZ behandeling.

Zie het MZ artikel:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=31670

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Bericht door Kroese » di 18 okt 2016, 14:07

Vandaag gekeken of ze nog bruisten. Dat deden ze al aanzienlijk minder, maar toch gingen ze ventileren met de geurklieren open.
Toch maar geen Kieler opgezet, omdat die dun bezet was met 2 kleine broedraatjes.
De moer met 3 bijen in een Nicot opgelegd, nadat ik de raat eronder iets open gemaakt heb om de bijen aan te trekken.

2 wisselcellen waren al afgebeten.
1 dop heb ik gisteren uitgebroken. Op de foto kun je zien dat de randen nog scherp zijn, hetgeen betekent dat die nog niet lang geleden uitgelopen is.
Wisselcel met nog scherpe randen.jpg
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wJmThpRbwyQ[/youtube]

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Bericht door Kroese » wo 19 okt 2016, 21:43

Moer was vandaag uit het kooitje, en ik heb haar ook niet op de stoep gevonden.
Nu verder maar maar met rust laten.
Heb het volk zo wel kunnen redden denk ik.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volk bruiste sterk bij het luisteren aan het vlieggat

Bericht door Dirk Blanken » do 20 okt 2016, 19:37

Elke imker doet het weer anders.

Ik had in dit geval een volk op één bak erop gezet met een krant.
Het volk is hopeloos moerloos(BRUISEN) dan kan dat waarschijnlijk zonder krant maar de krant kan geen kwaad.

Omgaan met bijen blijft altijd proberen hoe moet ik dit weer oplossen.
Ik heb een kooitje gemaakt waarin je de bijen van het volk kan toelaten of niet.

Zijn ze vriendelijk naar de nieuwe koningin dan kan je dit open zetten.
Meestal lukt het wel met de normale verenigingmethoden maar als je denkt dit is twijfel kan je met zo'n kooitje het van bovenaf bekijken.

Het kooitje past in een uitlaatgat.
Ik heb het zelf nog maar drie keer toegepast en het werkt perfect.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten