Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door Samuel Murray » ma 15 mei 2017, 08:25

Hoi allemaal

Twee leden van onse vereniging (Ugchelen) (waaronder ik) zihn bij een "gevorderde" imkercursus (eigentlijk maar een opfriscursus) geweest (Arnhem) met een koninginnenteeltcompontent. 10 dagen ná de koninginnenteelt-les kregen wij allemaal 6 overgelafde dopjes mee, maar ... de informatie die wij kreeg is niet overduidelijk en ik heb wat vragen over de schema.

Voor de zekerheid: overlarven = vrijdag 12 mei, en teeltramen naar pleegvolk = zaterdag 13 mei. Ik wil ten minste 4 van de moeren in broedafleggers doen (de rest in broedlose afleggers en bevruchtingskasjes).

Volgens de schema word op woensdag 17 mei de moerdoppen gesloten. Op woensdag 24 mei lopen de moeren uit, aldus de schema. Als ik broedafleggers wil gebruiken, moet ik volgens de schema de afleggers op 18 mei maken en dan op 25 mei doppen breken en de uitgelopen moer in een kluisje inhangen.

1. Begrijp ik goed dat het niet echt uitmaak wanneer ik de broedafleggers maken, als het maar voor 18 mei is? Maakt het voor de goede accepteren van de moer uit of de broefaflegger 1 dag of 3 dagen of 5 dagen hopeloos moerloos zijn geweest?

2. Volgens de schema moet ik doppen in de broefaflegger breken en de niewe moer introduceren als de moer al één dag oud is (dus niet op hetzelfde dag dat de moer uitloopt). Moet er echt 1 dag verlopen, of staat het gewoon zo in de schema omdat je niet zeker kunnen weten hoe laat de moeren uitlopen?

3. Volgens de schema en de cursus boek moet je bij een broefaflegger de uitgelopen moer in een kluisje introduceren, maar bij een broedlose aflegger moet je de moerdop inhangen voordat zij uitloopt. Moet het altijd zo? Kan ik niet gewoon een nieuwe moerdop in de broedaflegger hangen (nadat al de doppen zijn gebroken), of moet het echt een uitgelopen moer in een kluisje zijn?

Bedankt alvast
Samuel

[Terloops, een tip aan degene die zo'n cursus aanbieden: heel zeker maken dat de juiste informatie doorgegeven word, want wij dachten eers dat wij op de zaterdag om 11:00 vers overgelafde dopjes zou krijgen, maar op zaterdag morgen (ik was op het punt om de starter te vullen) kregen ik per mobiel de nuus dat, nee, wij moeten er om 16:00 zijn, en dan krijgen wij aangeblazen dopjes... dus geen starter nodig, én de schema schoof een dagje op (afspraken annuleren, e.d.m.).]

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door peter h » ma 15 mei 2017, 12:15

Bij EWK volkjes na 2 uur de onbevruchte koningin natsproeien en in laten lopen. Is natuurlijk wel een stuk kleiner zo'n volk.
gr. Peter

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door Samuel Murray » ma 15 mei 2017, 16:42

peter h schreef:Bij EWK volkjes na 2 uur de onbevruchte koningin natsproeien en in laten lopen. Is natuurlijk wel een stuk kleiner zo'n volk.
Bedankt. Een EWK is echter een broedlose "aflegger".

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door gijs.v » di 16 mei 2017, 07:01

EWK is toch een soort kast???


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door Samuel Murray » di 16 mei 2017, 08:01

gijs.v schreef:EWK is toch een soort kast???
Erm, ja... err... heb je het tegen mij of tegen Peter?

EWK:

Afbeelding

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door rostohar » do 18 mei 2017, 12:25

Hallo Samuel,
een heel verhaal en een beetje laat antwoord van mij. Om het e.e.a. een beetje synchroon te laten verlopen maak je de afleggers vóór 18 mei en wel zo dat op 22 mei de doppen worden gebroken. Die afleggers zijn dan in de mood voor het uitlopen van een koningin. Een paar uur na breken van de doppen hang je in elke aflegger een dop die één of twee dagen later uitloopt. Moet goed gaan.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Wanneer de moer introduceren bij broedafleggers

Bericht door Samuel Murray » do 18 mei 2017, 20:15

rostohar schreef:Om het e.e.a. een beetje synchroon te laten verlopen maak je de afleggers vóór 18 mei en wel zo dat op 22 mei de doppen worden gebroken. Die afleggers zijn dan in de mood voor het uitlopen van een koningin.
Bedankt voor je antwoord.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten