Eerste maal koninginnenteelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door Hans van der Post. » vr 16 jun 2017, 09:56

mick schreef:Hoe lang moet ik die kieler er bovenop laten staan, maw hoe snel zou ze afdalen?
En wat met het broed uit die kieler, in een leeg raampje binden?
Een week wachten voordat je het volk openmaakt.
laat de nieuwe moer eerst haar nest maken.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door A.A. Staals » vr 16 jun 2017, 12:21

mick schreef:
Gisteren een kieler bovenop de Golzkast gezet om te verenigen, ben benieuwd.
Ik ben benieuwd hoe je die er op hebt gezet.Foto?

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door mick » vr 16 jun 2017, 13:29

A.A. Staals schreef:
mick schreef:
Gisteren een kieler bovenop de Golzkast gezet om te verenigen, ben benieuwd.
Ik ben benieuwd hoe je die er op hebt gezet.Foto?
:oops: Was van plan het ondersteboven erop te zetten, maar het voederbakje en een raampje vielen er toen uit, gelukkig op de krant. Dus toen maar besloten om het zonder bodem er op te zetten.

Misschien toch niet zo'n goed idee en toch op zijn kop gaan zetten?

Foto heb ik zelfs niet aan gedacht..

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door A.A. Staals » vr 16 jun 2017, 17:28

mick schreef:
A.A. Staals schreef:
mick schreef:
Gisteren een kieler bovenop de Golzkast gezet om te verenigen, ben benieuwd.
Ik ben benieuwd hoe je die er op hebt gezet.Foto?
:oops: Was van plan het ondersteboven erop te zetten, maar het voederbakje en een raampje vielen er toen uit, gelukkig op de krant. Dus toen maar besloten om het zonder bodem er op te zetten.

Misschien toch niet zo'n goed idee en toch op zijn kop gaan zetten?

Foto heb ik zelfs niet aan gedacht..
Op zijn kop, anders is er "geen"contact

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door mick » vr 16 jun 2017, 22:24

Is omgedraaid, nu ligt het goed, nu duimen.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door mick » do 22 jun 2017, 07:44

Het verenigen is goed gelukt, gisteravond nummer 2 in orde gemaakt, hopelijk lukt deze ook.
Nu is het wel van de eerste maal goed gelukt, heb zelfs aan foto's gedacht :-)
verenigen1.jpg
verenigen2.jpg

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door mick » di 27 jun 2017, 08:15

Joepi!
Hare majesteit is beneden aan de leg, de raampjes uit de kieler met tie-wraps in een raam gehangen zodat broed niet verloren gaat.
De vorige dame is tot vissenvoer herleid...

Samenvatting: van de 10 larfjes, 5 aangenomen, 5 uitgelopen, 3 teruggekomen van bruidsvlucht en bevrucht en mooi broednest.
Invoeren/verenigen is goed gelukt.
Ik ben gelukkig dat dit goed is gegaan, rekening houdend dat het de eerste maal was :D :D

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door sikkie68 » wo 28 jun 2017, 02:48

Nou geweldig Mick voel met je mee ! Ik heb dit jaar, ook voor de eerste keer, aan dit program gedaan en mijn 3 volken voorzien van een ruime dosis F1 carnica Prinssessen larfjes nl. 5 per volk, uiteindelijk wilde ik zeker zijn van de (koninginne)zaak ivm een kaakoperatie die gepland stond dus voor die tijd wilde ik de queenies geboren hebben. uitleg over hoe het te planning, data , en wat je wel en niet moet doen tijdens het opgroeien van de koninginnen in de prachtige doppen, een goeie begeleidende bijenpaps en een goede overlarver met mooie goede volken zijn toch onontbeerlijk in dit procedee , Mijn HULPLIJNEN, DANK HIERVOOR mannen! :clap: :clap:
Goed het resultaat: 2 volken gaan als een speer, platen vol prachtig werksterbroed, en bizarr rustig wanneer ik even in het volk was gaan kijken hoe het er voor stond naturlijk uiygerekend wanneer het eerste grut zou uitlopen, druk vliegverkeer . stuif en nectar +++ :dance:
Daar in tegen heb ik nog 1 volk en daar is de q niet goed bevrucht, de 25 juni zou het eerstebroed uitlopen en begon al eerder in de maand verschil te zien in haal gedrag en de aanwezigheid op de plank het volk krimpt natuurlijk nu heb ik gister in de bovenste kast gekeken en blijkt dat er bijzonder weinig werksterbroed aanwezig was maar veel darren rond darren en ook de hard werkende meiden aan het lastigvallen.
door hun agggresieve gedrag, schrok ik een beetje en stoote achteraf gezien een dop kapot die ik nog niet gezien had!!! Wat een stommebeweging maakte ik en ben er knap sjagrijnig van en schaamme rot oops: Is dit niet een STILLEWISSEL DOP :oops: :oops: :?: kan mezelf wel voor mijn kop slaan

vandaag alles gekeken en speeldoppen en doppen gevonden welke nog niet gesloten maar wel vochtig vanbinnen. tevergeefs koningin gezocht en heb daarom 2 raampies in gehangen van de buren met brias en gesloten broed. ga over 4 -5 dagen kijken. tjongejonge heb meelij met de dames, mi geen ei leggende werksters. Sorry, een Vlek op de lens :doh: en oh jah. ook nog een experiment raam ( sjoemel)was eruit gehaald die zet ik op het juiste TOPIC
zie fotoos
IMG_1663.JPG
IMG_1667.JPG
IMG_1672.JPG
Ik vind dit best een lastig beeld maar met camera kom je redelijk ver eitjes kijken is niet een sterk punt van mij.
IMG_1666.JPG
IMG_1665.JPG
Gegroet uit DeHaag
Bijlagen
IMG_1662.JPG
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door tonie-v » wo 28 jun 2017, 20:20

Sorry sikkie,

Maar dat lijkt wel op verkeerde was?
Gr. Tonie
ajv

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Eerste maal koninginnenteelt

Bericht door sikkie68 » zo 23 jul 2017, 04:17

Hoi sorry voor de absurt late reaktie! :oops:
Je hebt gelijk Tony, ik heb meerdere ramen wederom verwijderd , raar onregelmatig uitgebouwd, en vele cellen leeg of met stuifmeel gevuld, inmiddels heb ik 18 broedramen al verwijderd met zeer verdachte patronen, ik heb maar 4 volken en ben niet zo lang bezig maar begin al aardig kijk op vervuilingspatronen te krijgen .... ik ben zo Fu.....BOOS het maakt het er niet makkelijker op !!!

Iets positiefs inmiddels! via de vereniging heb ik een goed bevrucht koninginnetje gekregen
na het beetje vreemd invoeren van deze nog goed leggende dame ( doordrenkt en druipend door handwarme honing gehaald in een mini netje en al druipend de kast in laten lopen, terwijl ik de hele kast flink in de rook heb gepuft) is het heel spannend geweest.
na eindelijk 4 weken is Hare majesteit aan de leg, ik heb na 2 weken alles Gecontroleerd niks naks nada, alle darren broed was leeg een rand honing en stuifmeel .. conclusie : is de moer er nog wel? vreemd uit ziende ramen eruit en
1 raam met brias ingehangen ook veel gesloten broed, bij controle ... geen doppen , ik begon aan mezelf te twijfelen. Na een aantal dagen kon ik nog niks zien en heb er toen nog eentje in gehangen .. en na 7 dagen weer gekeken, en jaaaaaahhh ...

De dekplank warm volk rustig, lieve pasgeboren bijen en Toen zag ik HAAR en het raam waar ze op liep vol met larfjes Pfffff :o :lol: :lol: :lol: :lol: :dance: :dance:
HET HEEFT ECHT OP HET RANDJE GESTAAN er waren nog maar weinig werksters, dat ik aan afzwavelen begon te denken, ik ben zo verbaast en op gelucht .. ZE HEEFT MIJN bijenHART GESTOLEN... :be2: :dance:
groet jes uut Den Haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten