Buckfast, varroabestrijding & heidedracht

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Buckfast, varroabestrijding & heidedracht

Bericht door Bart de Coo » ma 29 mei 2017, 12:30

Tegen het einde van de zomerdracht wil ik de 'methode Büchler' toepassen. Dat betekent, vliegers maken, raampje open broed achterlaten, dat raampje na een week of zo verwijderen zodat je de mijten wegvangt, broedafleggers behandelen met oxaalzuur zodra ze broedvrij zijn.

Maar zijn de vliegers met de oude koningin dan op tijd klaar voor de heidedracht?

Kortom, je merkt, werken met zwermtrage bijen is nogal nieuw voor mij. Sinds een paar jaar introduceer ik geregeld buckfastmoertjes van Hennie Kroese, soms teel ik daarvan na, wat soms weer prachtige f2's oplevert, en ook mijn bastaardbijen die ik telkens selecteer, lijken flink 'verbuckfast' te raken, wellicht door het toenemende aantal buckfastvolken in de omgeving; ik ben hier niet de enige die sinds een paar jaar aan de buckfast is gegaan. Het uitblijven van zwermneiging lijkt trouwens ook te maken te hebben met het koude voorjaar.

Maar nogmaals, de grote vraag voor mij is dus, als ik laat ons zeggen eind juni/begin juli vliegers maak met het oog op de varroabestrijding, kan ik er dan op rekenen dat die volken in tijd van een weekje of vijf voldoende gegroeid zijn voor de heidedracht? Ik wil wel graag heidehoning namelijk!

(Vorig jaar overkwam me dit voor het eerst. Ik zat 'opgescheept' met volken die niet wilden zwermen. Ze stonden ver weg op de bladrammenas en ik had de tijd niet om vliegers te maken. Gevolg: volken hebben het hele jaar geen enkele behandeling gehad. Toch overleefden de volken de winter glansrijk!)

Ik hoop dat er iemand wil meedenken!

Vriendelijke groet,

Bart de Coo

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Buckfast, varroabestrijding & heidedracht

Bericht door ErikS » ma 29 mei 2017, 17:06

Goed plan! en Wat ga je doen met al het broed?
Als je er broedafleggers van maakt en ook hier 3x met een vangraam werkt heb je ze varroa vrij. Als je na de 2e vangraam een teeltraam inhangt heb je meteen een briljant pleegvolk. Een dop laten houden en de dames zijn klaar voor de heide.

Je vliegers kun je ook versterken met uitgevallen bijen die door de vangraam cyclus hebben ondergaan.

Ik kijk even naar de onderbouwing hiervan, heb het niet zelf verzonnen';-)

grtz

erik.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Buckfast, varroabestrijding & heidedracht

Bericht door semar » wo 31 mei 2017, 10:57

je ku8nt na het 'opschoonen'van de broedaflegers ze toch weer gewoon samen voegen?

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten