Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Bart de Coo » ma 05 jun 2017, 19:10

Ik had onlangs zo veel succes met het invoeren van koninginnen, dat ik graag wil laten weten wat ik deed.

Ik had 's morgens in Arnhem, tijdens een beginnerscursus waar ik hand-en-spandiensten verrichtte, om een uurtje of elf doppen staan breken - het bekende verhaal dat je pas later op de dag doppen moet breken omdat je anders nazwermen krijgt, is volgens mij niet waar; breek de doppen gerust 's morgens. Ik liet drie moeren in kluisjes lopen en ik nam de kluisjes mee naar huis. In de kluisjes zat uiteraard een beetje suikerdeeg.

Ik legde de kluisjes op de haardschouw en ik wachtte tot de late avond, laat ons zeggen een uurtje of negen. Inmiddels waren de moertjes volkomen gekalmeerd. Ze zaten doodstil.

Vervolgens ging ik met de moeren naar mijn eigen stand. Er werd zo laat op de avond nog maar weinig gevlogen; er hing een serene rust. Ik moet erbij zeggen dat het prachtig weer was.

Ik opende een kast en zocht de moer op. Ik hing het raampje met de moer ergens weg. Ik sloeg een stuk of zes ramen bijen af in zo'n slappe wasmand van de Action. Die dingen zijn voor dit doel perfect geschikt. Vaak wordt aangeraden om bijen van boven het rooster uit de honingbak te nemen, omdat die jong zouden zijn. Zover ik weet is deze bewering door Wageningen overtuigend weerlegd: de bijen zijn wat hun leeftijd betreft gelijkmatig over de ramen verdeeld. Natuurlijk neem ik op deze manier darren mee, maar als je moeren op de stand laat bevruchten en niet op de eilanden, dan is dat niet erg.
IMG_4448.JPG
Wasmand van de Action. Ideaal oor het vullen van bevruchtingskastjes en voor de oxaalzuurbehandeling.
Terwijl de afgeslagen bijen in de Actionmand op instructies lagen te wachten, maakte ik mijn minipluskastjes in orde. Laat dat een minuutje of tien geduurd hebben.

Ik liet de volkomen gekalmeerde moertjes in de kastjes lopen, wat even duurde, zo rustig waren ze. Met een grote theekop met een oor eraan schepte ik bijen uit de Actionmand en goot ze bij het moertje in een gat dat ik gemaakt had door twee raampjes te verwijderen. Raampjes terug erin, kastjes dicht. Haast was niet nodig, want niet alleen de moeren, maar ook de bijen waren door het late tijdstip en de langdurige blootstelling aan daglicht volkomen rustig.

Toen ik de kastjes in de auto zette, ontdekte ik dat de schuimrubberprop uit een van de kastjes was gevallen. Door de totale kalmte van de bijen waren ze niet eens op het idee gekomen om naar buiten te kruipen.

Ik bracht de kastjes naar een andere stand en zette er daar voerpotjes op met iets verdunde suikersiroop - dunne siroop zou het bouwen en het broeden stimuleren. Ik liet de kastjes de hele volgende dag dicht. Pas 's avonds laat opende ik ze.
IMG_4456.JPG
De drie kastjes. De middelste staat een beetje naar achteren, met het oog op de oriëntatie van de koninginnen als ze op bruidvlucht gaan.
We zijn inmiddels negen dagen verder en ze halen alle drie stuifmeel. Het zal wel gelukt zijn dus. Ze verbruikten trouwens opvallend veel suikersiroop. Ik heb flink moeten bijvullen.

Resumerend: vul je kastjes 's avonds als de vlucht praktisch voorbij is. Zorg ervoor dat de moertjes de nodige uren de tijd hebben gekregen om te ontspannen. Als je bijen in een mand of emmer afslaat, laat ze dan zeker tien minuten in het volle daglicht staan: daar worden ze rustig van. Voer de gevulde kastjes af naar een andere stand en open ze pas de volgende avond laat, als de bijen niet meer vliegen.

Ik heb geen idee of ik iets nieuws heb verzonnen. Ik denk het niet. Maar schiet er eens op. Heb ik gewoon mazzel gehad? Heb ik factoren over het hoofd gezien waardoor het zo opvallend goed ging?

Groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door A.A. Staals » ma 05 jun 2017, 20:06

Bart de Coo schreef:

We zijn inmiddels negen dagen verder en ze halen alle drie stuifmeel. Het zal wel gelukt zijn dus. Ze verbruikten trouwens opvallend veel suikersiroop. Ik heb flink moeten bijvullen.



Bart
Niet vreemd dat ze "opvallend veel" suikersiroop verbruiken. Wat denk je dat er gebeurd als er een beetje zon op de flessen schijnt?

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Bart de Coo » ma 05 jun 2017, 21:10

Ik heb geen idee Ad. Er zal licht komen in de binnenkant van de kastjes. Maar zal dat de opname van het voer bespoedigen? De kastjes staan overigens diep in de schaduw.

Bart

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door beethere » ma 05 jun 2017, 21:36

Hoi Bart....

De lucht zet uit, en de suiker wordt naar buiten gedreven.
De bijen moeten het dan wel opnemen. ;)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Bart de Coo » ma 05 jun 2017, 22:03

Bijdehand! Was ik nooit op gekomen! Alhoewel ik dat wel eens op de proef zou willen stellen: hang zo'n potje met gaatjesdeksel ondersteboven in de volle zon en kijk wat er gebeurt.

Maar nogmaals, geen zorgen, de kastjes staan diep in de schaduw. Het kan onmogelijk iets uitmaken of er een bak omheen zit of niet. Nochtans opvallend dat het hard gaat.

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door semar » di 06 jun 2017, 16:28

makkelijk te voorkomen, conserveblik eroverheen (wit geschilderd)

tip van mijn ouwe bijenvader.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Tieme » wo 07 jun 2017, 17:04

Hi Bart,

Dat van die jongere bijen bovenin het volk klopt toch echt wel. De vliegbijen houden zich graag onderin de kast op. Kun je aangeven in welk document bijen@wur dat zou hebben ontzenuwd?

Verder mooi dat het zo goed is gelukt. Als de bijen in de action mand goed in de war zijn kun je zo inderdaad de moeren er bij doen zonder problemen. De bijen zijn echt van de kaart door het schudden en dergelijke.

Dit werkt met EWK ook goed. vullen even laten staan en de moer erin. Als het de bijen uit het pleegvolk kun je de moer er zo bij gooien en misschien gaat dat in nog wel meer gevallen goed. Jonge moeren hebben schijnbaar nog maar weinig (aanstootgevende) geur... Misschien dat de bijen het eerst nog niet door hebben.

Het is niet echt nieuw, maar wel leuk als het goed gaat.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 jun 2017, 19:12

Citaat Bart de Coo:
Vaak wordt aangeraden om bijen van boven het rooster uit de honingbak te nemen, omdat die jong zouden zijn. Zover ik weet is deze bewering door Wageningen overtuigend weerlegd: de bijen zijn wat hun leeftijd betreft gelijkmatig over de ramen verdeeld.
Bart zou je aan raden niet alles te geloven wat leest :!: kijk eens op de honingkamer ramen vooral als er een rooster ligt. Daar lopen geen oude versleten bijen. :violin:
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Bart de Coo » wo 07 jun 2017, 21:48

Heren,

Gelukkig, ik heb het gevonden! Ik beweerde wel dat Wageningen dat van die jonge bijen in die honingkamer ontzenuwd had, maar waar staat dat dan? Het staat bijvoorbeeld hier, onderaan op bladzijde 8, ik heb van de bewuste tabel een foto gemaakt:

http://www.wur.nl/upload_mm/9/6/9/74feb ... 202015.pdf
IMG_4458.PNG
De bijen zijn wat leeftijd betreft gelijmatig over de raten verdeeld.
Je kunt hier vast en zeker kritiek op hebben. Je zou erop kunnen wijzen bijvoorbeeld dat Sjef van de Steen niet gekeken heeft naar de honingkamer, maar alleen naar de broedkamer. Dat zou ik dan weer tegenspreken door te wijzen op de raampjes 1 en 10, waar alleen voer in zit, en waarop de leeftijdsverdeling nog steeds min of meer gelijk is. Deze resultaten bieden hoe dan ook weinig hoop voor de juistheid van de bewering dat er in de honingkamer vooral jonge bijen zouden zitten.

Het idee om het te doen zoals ik het deed, kwam uit dit overbekende en hoogbejaarde artikel van Broeder Adam:

http://www.pedigreeapis.org/biblio/artc ... o50nl.html

Nog in 2008 werd er door insectenexpert Hayo Velthuis naar verwezen in een artikel over het invoeren van koninginnen, dus zó achterhaald kan het niet zijn (Bijen, april 2008. p. 12-14)

Het gaat erom dat moer en bijen in de juiste stemming verkeren. Met geur heeft dat volgens Broeder Adam weinig te maken. Grote opwinding onder de bijen lijk je beter te kunnen vermijden. Ik hoop dat mij dat op deze manier gelukt is.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zó voer je onbevruchte moertjes in (denk ik)

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 jun 2017, 22:34

Bart even in het jongste nummer van "Bijen houden" kijken/lezen op blz. 15 stukje van Marie Josè Duchateau.
Verder staat onder het stukje een link met een pdf bestand waar Marie Josè uitgebreid uitleg geeft.
Koninginnenteeltdag 2017 klik
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten