Vroeg geboren koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Vroeg geboren koninginnen

Bericht door A.A. Staals » za 17 jun 2017, 08:45

Recent heb ik ervaren dat koninginnen twee a drie dagen eerder uitlopen dan verwacht. (leeftijd van de gebruikte larven was nauwkeurig bekend.)
Wat naderhand geconstateerd; werksters lopen twee a drie dagen eerder uit. De vraag is, hoelang doen er de darren over.
Zijn er meer van deze waarnemingen?

ad staals

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door H.J.Booij » zo 18 jun 2017, 16:32

ik heb weleens gehoord van iemand die hier op teelde. Als ik me niet vergist heeft dat ook effect op de mindere vermeerdering van varroa mijt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door Kroese » zo 18 jun 2017, 16:40

H.J.Booij schreef:ik heb weleens gehoord van iemand die hier op teelde. Als ik me niet vergist heeft dat ook effect op de mindere vermeerdering van varroa mijt.
Ik heb zelf ervaren dat een bepaalde lijn ongeveer 12 uur eerder uitliep dan andere.
Ik denk dat de invloed op Varoa niet zo groot is.

2-3 dagen eerder kan ik me haast niet voorstellen, dat is wel zeer veel.
Maar ik geloof Ad op zijn woord als hij de leeftijd van de larven goed kon bepalen.
Is het larven stadium ook korter? Je zou eens een raam eitjes moeten kijken wanneer ze uitlopen, en kijken of ze eerder gedekseld worden.
Of is het popstadium korter?
Heeft de broedstoof een graadje hoger gestaan? of was het extreem heet onder het dak van de kast ??
Ik zou het niet weten.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door H.J.Booij » zo 18 jun 2017, 16:54

ik zou zeggen ga voor de statestiek :) ga het nog 2 keer proberen en als je hetzelfde effect ziet is het lijnafhankelijk?

Evt in verschillende volken of broedstoven proberen

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door A.A. Staals » zo 18 jun 2017, 17:32

Het is geconstateerd bij 4 teelten bij mij zelf in drie verschillend volken. Bij in kluisjes doen op de 10e dag stonden ze op uitlopen en begonnen enkele uren later uit te lopen. De gebruikte larven waren jonger dan een dag.
Bij een collega de vijfde dag in de broedstoof gezet, liepen ook op de 10 dag uit (teelten van andere koninginnen 11e - 12e dag).
Wanneer darren ook veel vroeger uitlopen heeft dit wel degelijk invloed op de vermeerdering van varroa.

ad staals

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door Kroese » zo 18 jun 2017, 17:56

A.A. Staals schreef: Wanneer darren ook veel vroeger uitlopen heeft dit wel degelijk invloed op de vermeerdering van varroa.
ad staals
Zeker als die poptijd ook 2 dagen minder is, heeft dat een flinke invloed op de broed cyclus van de Varoa.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door Tieme » di 20 jun 2017, 11:34

Ad,

Ik hoorde uit Duitsland soortgelijke geluiden met een bepaalde lijn. Een deel van de vroege uitloop wijt ik aan het weer. Want ik had ook partijen moeren die een dag te vroeg waren. Maar een deel kan genetisch zijn. Het is zeker interessant dit te volgen.

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door A.A. Staals » di 20 jun 2017, 12:14

Tieme schreef:Ad,

Ik hoorde uit Duitsland soortgelijke geluiden met een bepaalde lijn. Een deel van de vroege uitloop wijt ik aan het weer. Want ik had ook partijen moeren die een dag te vroeg waren. Maar een deel kan genetisch zijn. Het is zeker interessant dit te volgen.

groeten,
Tieme
Het was een raam broed afkomstig uit Duitsland. Ik heb gezien dat de eerst nakomeling in een kirchainer aan de leg is. Ik ga proberen om haar darrenbroed te laten beleggen en tracht de broedtijd van zowel dar als werkbij te bepalen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door A.A. Staals » vr 23 jun 2017, 20:07

A.A. Staals schreef:
Tieme schreef:Ad,

Ik hoorde uit Duitsland soortgelijke geluiden met een bepaalde lijn. Een deel van de vroege uitloop wijt ik aan het weer. Want ik had ook partijen moeren die een dag te vroeg waren. Maar een deel kan genetisch zijn. Het is zeker interessant dit te volgen.

groeten,
Tieme
Het was een raam broed afkomstig uit Duitsland. Ik heb gezien dat de eerst nakomeling in een kirchainer aan de leg is. Ik ga proberen om haar darrenbroed te laten beleggen en tracht de broedtijd van zowel dar als werkbij te bepalen.

ad staals
Gisteren alleen nog werkster eitjes en geen darren eitjes. Vandaag eerste werkster larfjes en een stuk of 10 darren eitjes. Nu afwachten.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg geboren koninginnen

Bericht door A.A. Staals » wo 12 jul 2017, 16:13

image2 GK57.JPG
Deze opname is van eergisteren. 24 juni waren eitjes in de darrenraat. Nu nog steeds geen gesloten darrenbroed, alleen eitjes.
Vandaag de eerste uitlopende werksters en de eitjes in de darrencellen zijn nu larfjes. Weer afwachten.
GK57.JPG
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten