extra raampje broed

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

extra raampje broed

Bericht door De Woldimker » za 17 jun 2017, 18:11

Nadat ik vegers van mijn hoofdvolken heb gemaakt , en na 9 dagen alle doppen heb gebroken , ben ik aan het overlarven gegaan , nu geef ik toe dat overlarven mijn sterkste kant niet is , maar om op zeker te spelen geef ik ze ook nog een raampje open broed mee , had alle vier volken ieder 10 dopjes met larfjes gegeven plus een raampje broed van mijn P moer
Wat wekt nu naar 13 dagen mijn verbazing , van de totaal 40 dopjes maar een aangenomen dop , en op de raampjes broed allemaal prachtige redcel doppen .
Moet ik nu de conclusie trekken dat een bijenvolk , als ze de keuze hebben , liever voor eigen materiaal gaan , in plaats van nicot dopjes , of moet ik er van uitgaan dat er met het overlarven iets is mis gegaan

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: extra raampje broed

Bericht door A.A. Staals » za 17 jun 2017, 19:44

De Woldimker schreef: ........ maar om op zeker te spelen geef ik ze ook nog een raampje open broed mee ,.......
Dat had je niet moeten doen. Alleen overlarven en na een dag kijken wat de aanname is.

ad staals

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: extra raampje broed

Bericht door Fish » zo 18 jun 2017, 09:00

Ze geven inderdaad de voorkeur aan het open broed, starters en dergelijke mislukken vrijwel altijd als er open broed aanwezig is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten