Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Fish » wo 31 jan 2018, 10:44

Op de website van Schiercarnica is onderstaande brief te vinden. Hebben jullie ook zo'n overlast van de varroa bij de teelt, of zijn er oplossingen voor de gestelde oorzaken? Ben hier zelf wel van geschrokken.
Aan alle SchierCarnica-imkers,
Schiermonnikoog, 30 januari 2018.

Het bestuur van de Stichting Station voor Carnicateelt Schiermonnikoog heeft een moeilijke beslissing moeten nemen.
Bij de laatste inspectie in januari dit jaar bleek dat er 15 van de 35 volken verloren zijn gegaan en dat er mogelijk nog meer volken zullen verdwijnen. De oorzaak ligt in de grote aantallen varroamijten en daarmee samenhangende virusinfecties. Hoewel de gebruikelijke bestrijding is uitgevoerd konden de varroamijten zich afgelopen jaar explosief vermenigvuldigen door aan koninginnenteelt gerelateerde factoren, zoals veel darrenbroed, geen broedonderbreking en het aftappen van werksters voor het vullen van de bevruchtingskastjes. Allemaal factoren die gunstig zijn voor de ontwikkeling van de varroamijt.

Dit jaar zullen we de teelt dus moeten overslaan om met de overgebleven volken de populatie weer op peil te brengen.
Om u de kans te bieden dit jaar te overbruggen en toch met Schiercarnica verder te imkeren kunt u dit jaar (2018) via VCI onbevruchte Schiermoeren kopen die u op uw eigen stand kunt laten bevruchten met behoud van de karakteristieke Schiercarnica eigenschappen (F1). Binnenkort komt een lijst van koninginnentelers van de VCI beschikbaar bij wie u voor bestellingen terecht kunt. Zie voor meer informatie over de VCI http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl.

Verschillende van u hebben inmiddels Schiermoeren besteld en betaald. U kunt het reeds gestorte geld per omgaande terugontvangen of u laat het geld op de rekening van de Stichting staan en ontvangt volgend jaar 2019 uw moeren voor de prijs van 2018.
Laat per email weten van welke mogelijkheid u gebruik wilt maken. Emailadres penningmeester@schiercarnica.nl
Met vriendelijke groet,

Stichting Station voor Carnicateelt.
Marie José Duchateau, voorzitter
Klaas Sluiman, secretaris

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Tieme » do 01 feb 2018, 09:26

Bij mij lijkt het tot nog toe goed te gaan. Er zijn nog geen kasten leeg en de volken zijn ook niet echt kleiner dan bij inwintering. Maar het voorjaar is nog een eind weg.

Ik bezin me er nog op of ik zal proberen een deel van het tekort aan goede koninginnen op de markt op te vangen. Het komende jaar was ik het niet van plan, maar als er geen moeren van Schier komen is het misschien toch nodig. Anders zitten de carnicaliefhebbers straks zonder goede moer.

Groeten,
Tieme

Lippe

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Lippe » vr 02 feb 2018, 12:20

Ik heb vorig jaar 4 EWK's naar Vlieland gebracht en bevrucht teruggekregen. Drie zijn er nog in leven. Ze zitten op ongeveer 4 straatjes en zijn dus niet groot, maar dan had ik van de Carnica ook niet verwacht. Heb geen mijten geteld na de winterbehandeling overigens. Het overlarven is vorig gebeurd van een Beebreed lijn.

Ik neem aan dat dit bericht ook geldt voor de telers die hun EWK's weer richting Vlieland willen brengen dit jaar. Weet iemand dit? De geselecteerde darrrenvolken op Schiermonnikoog worden naar Vlieland gebracht toch?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Tieme » vr 02 feb 2018, 12:39

Hi Lippe,

Nee, daar gaat dit allemaal niet over. Op Schiermonnikoog worden koninginnen geteeld voor de verkoop. Dat zal dit jaar niet gebeuren.
Op Vlieland kun je volkjes aanbieding ter bevruchting. De darren zijn uit Carnicavolken uit het Beebreedstamboek. Er komen geen Schiercarnicadarrenvolken meer op Vlieland. Voor Vlieland zijn nog geen problemen gemeld. Overigens is het zeer aan te raden er dit jaar gebruik van te maken. De darrenlijn die er staat is heel goed.

zie http://www.schiercarnica.nl

Lippe

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Lippe » ma 05 feb 2018, 11:00

Bedankt voor de info Tieme. Heb vorige week direct 6 ewk's aangemeld voor Vlieland. De eerste periode was helaas al volgeboekt. Volgens mij is er flink meer animo voor Vlieland dit jaar. Vorig jaar heb ik me later aangemeld en toen was er nog voldoende plek voor de 1e ronde herinner ik mij.

Ik kijk er in ieder geval weer naar uit. Voor mij het leukste deel van het hele imkeren.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Fish » ma 05 feb 2018, 14:09

Wij hebben momenteel 5 koninginnen (allen nakomelingen van 2016 schiermoer, 2017 bevrucht op Vlieland), en deze volken zijn zonder uitzondering veels te klein, hoogstens 2 straten momenteel. Nu moet ik wel zeggen dat er in onze omgeving een ongezond hoge varroadruk is, en de mijtval na mierenzuur/oxaalzuur was dan ook gigantisch, zelfs bij deze kleine volken. Ik heb ook alvast gereserveerd voor Vlieland dit jaar, maar eerst maar duimen dat de volken de winter halen.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door crunx » ma 05 feb 2018, 19:42

Vlieland is voorzien:

Aanmelden en voorwaarden

Helaas is aanmelden voor 2018 niet meer mogelijk. Zowel de eerste als de tweede periode zijn volgeboekt.

Lippe

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door Lippe » di 06 feb 2018, 10:52

Hierbij een pic van een P-volk. De andere zat dieper in de kast, maar heeft dezelfde grootte. Na terugkomst van Vlieland vorig jaar, heb ik ze beoordeeld op moergoedheid, dwz gewacht tot het eerste broed gesloten was en de plak broed beoordeeld op gaten en darrenbroed. Nadat alles goed was heb ik de Q vanuit de EWK ingevoerd in 6 ramer middels een kunstzwerm uit een F1.

Heb ongeveer 5 BK ramen waar open broed zat en dus jonge bijen ruim boven een lege honingemmer afgeslagen, zodat de vliegbijen al direct voor een deel niet meegingen de emmer in. Daarna nog even gewacht tot er nog meer vliegbijen de emmer uitvlogen. Vervolgens de kluit besproeid met Hiveclean en de 6ramer ingestort. De jonge moer vervolgens direct middels een invoerkooitje met een dun laagje suikerdeeg tussen de ramen gehangen en de kast 3 dagen in de schuur gezet en dichtgehouden voor de kastbinding. Een week later gekeken of ze uit de kooi was bevrijd en ook niet verder gekeken. Na 2 weken gekeken of ze aan de leg was. In tussentijd iedere dag kleine beetje suikerwater gegeven 1 op 1 zodat de jonge bijen wat te doen hebben en raat gingen uitbouwen.

De ontwikkeling ging echter niet zo snel als gehoopt en heb tot het inwinteren in totaal nog zo'n 4 á 5 BK ramen met uitlopend broed bijgehangen. Nadat de 6 ramer uit de voegen begon te groeien heb ik ze in een 10ramer gedaan. Ik weet dat ik hiermee ook het volk wat schoon was weer had besmet met varroa en heb daarna dus ook nog een zomerbehandeling in de vorm van een blokbehandeling Hiveclean toegepast. Er kwamen bergen met stuifmeel binnen bij deze jonge volken.

Het volk heeft het wintervoer goed opgenomen en dit is het resultaat tot nu toe.

Aankomend jaar zal ik het anders moeten doen, want dan komen de jonge q's nog later van Vlieland, maar heb dan ook meer rasvolken op de stand. Het idee is wanneer de jonge q's voldoende feromoonafgifte en legcapaciteit hebben opgebouwd en ook rustig over de raat lopen om aan de vraag van de grote volken te voldoen, deze in het najaar te ruilen met de oude q's. De oude q's hou ik nog even aan als verzekering en zal ik als ik er te veel over heb weggeven, verkopen of laten overwinteren in een zesramer.

Ik zie nu dat ik een heel verhaal heb geschreven, wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar ben enthousiast en kan gewoon niet wachten tot het seizoen weer begint :D

groeten Lippe (Raymond)
Bijlagen
P-moer volk.jpeg

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door BBBeez » di 13 feb 2018, 09:53

Ziet er goed uit Raymond. Bij deze temperaturen is dit een normale grote van het wintervolk.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen teelt van Schiercarnica in 2018.

Bericht door A.A. Staals » vr 01 jun 2018, 20:37

crunx schreef:Vlieland is voorzien:

Aanmelden en voorwaarden

Helaas is aanmelden voor 2018 niet meer mogelijk. Zowel de eerste als de tweede periode zijn volgeboekt.
Misschien toch. Ik heb zojuist afgemeld voor tweede periode (24 EWK's). Teelt hiervoor moet komende dinsdag/woensdag worden ingezet.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten