mislukte teelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

mislukte teelt

Bericht door boer » di 29 mei 2018, 12:27

Voor de eerste keer koninginnenteelt geprobeerd. Via Nicot. Alles ging aardig goed tot gister bleek dat in alle dertien mooie doppen die ik in de Kielers had gehangen een dode nimf zat. Geen raatje was ook uitgebouwd. Vraag: wat heb ik verkeerd gedaan?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door Fish » di 29 mei 2018, 13:00

Dat kan van alles zijn, maar misschien heb je de doppen te ruig behandeld op een dag waar dat eigenlijk niet kon. Koninginnendoppen zijn erg kwetsbaar en kunnen eigenlijk alleen op dag 6 en dag 10 worden ingekooid bijvoorbeeld. Dat er geen raat is uitgebouwd is logisch, de bijen zijn hopeloos moerloos. Verder blijft het gissen wat er gebeurd is, jouw methode is bij mij in ieder geval niet bekend dus zou niet weten wat je goed of verkeerd hebt gedaan.

Om er zeker van te zijn dat ik geen dode nimfen inhang, laat ik persoonlijk de koninginnen eerst uitlopen vóór het maken van bevruchtingskastjes. Uiteraard persoonlijke voorkeur, maar dan merk je een soortgelijk probleem in ieder geval op voordat je de bevruchtingskastjes hebt gevuld.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door Tieme » di 29 mei 2018, 13:28

Nee, wat hier fout is gegaan is dat je een gesloten dop in een volkje zonder broed hebt gehangen.
Als de dop niet binnen een paar uur uitloopt (dag 11 na overlarven) blijft hij niet warm genoeg om de ontwikkeling van de pop verder te laten gaan. Deze sterft dan af.
Dop inhangen kan alleen als er broed in het kastje zit of als de moer in de dop al bezig is de dop open te knagen.
Bij het vullen van nieuwe kastjes is het beter de moer tegelijk met de (natte) bijen in het kastje te doen.

boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door boer » di 29 mei 2018, 13:58

Ik heb het advies van teeltstation Ameland gevolgd:
"
Er zijn imkers die bij het vullen van de kastjes direct een koningin laten inlopen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn maar voorkeur gaat uit naar het inhangen van een rijpe dop na het vullen van de kastjes. Na drie dagen wordt gekeken of de dop is uitgelopen."

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door Tieme » di 29 mei 2018, 14:38

Hi,

Dan moet de dop goed rijp zijn. En dat is dat je de koningin al ziet bewegen.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door oldtimer » di 29 mei 2018, 14:45

4 Kielers, netjes gevuld met met oxaal besproeide bijen en meteen de koningin erbij. Resultaat, 0 bevrucht


4 Kielers, netjes gevuld met met oxaal besproeide bijen, en 2 a 3 uur moerloos laten worden. Dan de koningin uit de Nicot koker, onder in de Kieler in het gat blazen. Dus je zet de smalle kant van de koker op het gat en blaast de koningin erin. Resultaat 4 bevruchte koninginnen.

In de Kielers, een volle bak voer, raatjes aan de latjes, en de bovenkant dichtgeplakt met horregaas.
De dagen na invoering van harmonisatie geeft je dan de gelegenheid het volkje 1x per dag even vochtig te sproeien.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door Tieme » di 29 mei 2018, 15:33

Hi Oldtimer,

Het ligt er zeker wel aan wat voor bijen je gebruikt als je de koningin er meteen bij wilt gooien. Ik heb dit toch met wat grotere aantallen gedaan en er veel succes mee gehad. De bijen uit een Kieler met oxaalzuur besproeien zou ik niet doen. Dat heeft nauwelijks nut en het effect op de koningin is niet goed in te schatten.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door oldtimer » di 29 mei 2018, 15:57

even een correctie.

Bij meerdere kielers sproei ik de bijen met oxaalzuur. Let wel, niet nat maar nevelen. Dus bijen in een emmer waarmee ik de Kielers vul.

De koningin gaat daar na 2, 3 a 4 uur pas bij.
Effect op de koningin van de oxaal is daarmee nihil, want dan zijn die bijen allang droog achter de oren. Wel weer nat van de spanning omdat ze hare majesteit missen :lol:

Als jij er goede ervaring mee hebt de koningin er meteen bij te gooien, vooral blijven doen. Ik zal de laatste zijn die zegt dat je het moet doen zoals ik. :lol:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door Tieme » di 29 mei 2018, 20:59

Er zijn meerdere manieren om succes te behalen, blijkt steeds weer. Maar doppen inhangen in volkjes zonder broed lukt alleen als de moer in de dop al goed rijp is.

Kijk over het direct toevoegen van de koningin ook nog eens dit Filmpje van het IWF waar de mensen van het Celler bijeninstituut het voordoen (vanaf minuut 43): https://www.youtube.com/watch?v=kyzAS5eZ2xA

groeten,
Tieme

boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: mislukte teelt

Bericht door boer » do 31 mei 2018, 12:36

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet nog steeds niet wat ik fout deed maar blijf het met variaties proberen.Dank voor het filmpje dat je hebt gepost Tieme.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten