Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Lippe

Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Lippe » do 31 mei 2018, 10:03

Allereerst bedankt Tieme voor het filmpje van het bijeninstituut Celle. Wat mij vooral intrigeert is hoe men de jonge onbevruchte q invoert in de EWK.

De dame in het filmpje dompelt het kooitje met q in het water en laat haar voorzichtig via het vlieggat naar binnen wandelen. Bij mij is deze handeling altijd erg stressvol, maar dit zag er toch kinderlijk eenvoudig en kalm uit.

De operatie van het vullen van de kastjes heb ik vorig jaar met een collega-imker gedaan en was ook goed gelukt, maar door de weersomstandigheden moest alles vrij vlot gebeuren. Had dan ook geen idee of ik haar er überhaupt had ingegooid. Het ging zo dat mijn collega de soepsleef bijen in de aanslag hield en ik eerst de q vanuit het kooitje in de EWK gooide en direct de lepel bijen erop die iets nat waren gemaakt. Daarna gauw het glas ervoor.

Ik vraag me dus ook af: lopen de bijen niet massaal naar buiten als je de q zoals in het filmpje via het vlieggat naar binnen laat lopen of valt en staat deze exercitie met het natmaken van bijen en q?

Welke manier van vullen vinden jullie het handigst?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mei 2018, 10:42

Ik schud bijen in een grote plastiek bak en nevel ze vochtig en gebruik dan een koffie beker bijen.
Het volk waar die bijen uitkomen hebben moercellen. als het kast je is gevuld laat ik de moer inlopen (apidea)
Door die grote stres, nat, instorten kastje, kun je gemakkelijk de moer in laten lopen.
!Hans.

Lippe

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Lippe » vr 01 jun 2018, 15:13

Bedankt voor je reactie Hans, maar begrijp ik goed dat je bijen neemt uit een volk dat doppen heeft opgetrokken en dus in zwermstemming is?
Zo ja, is dit omdat deze bijen ook in een staat verkeren waarin ze eerdaags een jonge moer verwachten en deze bijen dus makkelijker een jonge moer accepteren?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Tieme » vr 01 jun 2018, 17:26

Hi Lippe, er is een verschil tussen zwermstemming en het verzorgen van doppen. Als je een jonge moer probeert in te voeren op bijen die in zwermstemming zijn, wordt ze afgestoken. Zijn het bijen uit het pleegvolk, dan accepteren ze haar graag. Bijen uit een volk dat geen zwermstemming heeft accepteert ook een jonge moer (nadat ze zich eerst moerloos voelen: stress van rook en water ofwel even wachten).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Hans van der Post. » za 02 jun 2018, 00:57

Lippe schreef:Bedankt voor je reactie Hans, maar begrijp ik goed dat je bijen neemt uit een volk dat doppen heeft opgetrokken en dus in zwermstemming is?
Zo ja, is dit omdat deze bijen ook in een staat verkeren waarin ze eerdaags een jonge moer verwachten en deze bijen dus makkelijker een jonge moer accepteren?
Ja dit doe ik geeft het minste problemen
!Hans.

Lippe

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Lippe » ma 04 jun 2018, 13:59

Duidelijk, bedankt heren voor jullie reactie!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Tieme » ma 04 jun 2018, 14:26

Heb je ook goed gelezen wat ik schreef over zwermstemming?

Er is een verschil tussen een volk in zwermstemming en een pleegvolk. Een volk in zwermstemming is niet hetzelfde als een gezwermd volk met gesloten doppen. Zwermstemming kan er voor zorgen dat je jonge moeren afgestoken worden.

Goed opletten dus. Bijen uit je pleegvolk zijn perfect om kastjes mee te vullen.

groeten,
Tieme

Lippe

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Lippe » ma 04 jun 2018, 17:09

Bedankt voor het expliciet wijzen op de zwermstemming. Ik denk dat ik de reactie van Hans aan het begin verkeerd heb gelezen. Ik neem dat Hans bedoelt dat hij de bijen neemt uit het volk dat ook die doppen heeft verzorgd, het pleegvolk dus. En dus niet een willekeurig volk dat in zwermstemming is gekomen en dus doppen heeft opgetrokken. Is dat zo Hans?
Anders zijn jullie reacties ook tegenstrijdig lijkt mij, want jij (Tieme) zegt dat de moer wordt afgestoken door zulke bijen.

Zoals ik het ook geleerd heb van mijn mentor is de kans op afsteken eigenlijk nihil, wanneer het de bijen uit het pleegvolk betreffen. Ik neem dan ook zoals vorig jaar de bijen uit het pleegvolk en wat ik te veel aan uitgelopen Q's heb plaats ik rechtstreeks met een raam gesloten broed + opzittende bijen uit diezelfde BK waar de doppen in zijn verzorgd en een raam voer in een zesramer voor standbevruchte F1's. Ik snap dat alleen bijen meegeven beter is voor de overdracht van varroa, maar het snel aan de praat krijgen van de jonge volken vind ik belangrijker.
Vervolgens zet ik alles 3 dagen in een koele schuur. De EWK's besproei ik dagelijks met water. Na 3 dagen mogen de zesramers vliegen. De EWK's blijven dicht, want die gaan na 5 dagen naar Vlieland.
Eea bespreek ik ook nog wel met mijn mentor, maar vergeet ik iets of doe ik iets doms?

Heb overigens wel gehoord dat bijen uit verschillende P-volken of eerste nateelt nemen niet erg is. Doe jij dit ook Tieme? Voor mij niet nodig, want ik hoef maar 6 EWK's te vullen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jonge onbevruchte q in bevruchtingskastje krijgen

Bericht door Tieme » di 05 jun 2018, 09:20

HI,

Je kunt inderdaad bijen uit verschillende volken nemen en ook wel uit F1.

Volgens mij is je plan goed.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten