koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door Kroese » za 02 jun 2018, 15:26

koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Voor de leden in onze vereniging ben ik begonnen met een aantal sessies.
Vorige week Bij Daan een praktijk avond gedaan.
Een schudzwerm gemaakt en er een onbevruchte moer ingevoerd.
ook een Kieler gevuld met een beker bijen en er een uurtje later na de theorie uitleg een moer ingeblazen.
Veel belangstelling geweest, zo'n 40 deelnemers/ kijkers waren er.

Volgende week Woensdag de 13e gaan de deelnemende leden hun schudzwermen / kielers vullen.
s'avonds gaan we op onze verenigingsstal in Wenum koninginnen invoeren / inblazen.

14 dagen daarna gaan we de bevruchting controleren..

Voor deze sessie heb ik een extra teelt op moeten zetten. Natuurlijk altijd ruimer dan ik nodig heb.
Vandaag de aangeblazen larven uit de starter gehaald, gesorteerd en in de pleegvolken gehangen.

Als alles uitgebouwd wordt heb ik Donderdag 14e extra koninginnen over.
Laatst gewijzigd door Kroese op za 02 jun 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door Kroese » za 02 jun 2018, 15:31

als er belangstelling is voor deze extra koninginnen, mail me dan maar (geen PB svp)
mailen naar buckfast(apenstaart)hetnet.nl
of via onderstaande websites op de INFO knop drukken.

uiteraard, wie het eest komt het eerst maalt.
Ook afhankelijk van de uitkomst natuurlijk.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door Kroese » do 14 jun 2018, 10:40

Gisteren Woensdagavond 13 Juni kwamen er erg veel Apeldoornse imkers bijeen op onze verenigingsstal.
die middag hadden ze totaal 44 schudzwermen gemaakt en in hun 3 en 6Ramers gedaan.
Dekplastic goed vast gezet met ductape en de kastjes meegenomen naar de "bij"eenkomst.
Na uitleg hebben we de Nicot kooien met iets suikerdeeg ingestoken na een spleetje in het plastic gesneden te hebben.
Daarna gingen de kastjes naar een andere plek (6Km) afstand dan waar de kastjes gevuld waren.
Donderdag avond bij schemer worden de vlieggaten open gemaakt, en is het 14 dagen afwachten of ze bevrucht worden.

Een zeer succesvolle sessie, waar ik met plezier veel moeren voor heb geteeld.
En het overschot van deze teelt heeft gelukkig ook een goede plek in het land gevonden. :clap:

jana
Berichten: 12
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 21:42
Contacteer:

Re: koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door jana » zo 24 jun 2018, 09:36

Hallo Henie,
Kom ik nog in aan merking voor 7 j.k.ik wacht het af.

H. groet.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door Kroese » ma 25 jun 2018, 01:41

jana schreef:Hallo Henie,
Kom ik nog in aan merking voor 7 j.k.ik wacht het af.

H. groet.
Bedoel je die extra koninginnen die ik op de sessie van de 13e heb ingevoerd?
Die zijn inmiddels hopelijk al aan de leg bij de nieuwe eigenaren.
Bovendien lees ik dit niet dagelijks, maar er staat hierboven ergens mijn email, waar je vragen directer kwijt kunt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door Kroese » do 28 jun 2018, 16:47

Gisteren, Woendagavond hebben we de schudzwermen gecontroleerd.
De score was zo'n 70%, dus 30% mis. (gemiddelde eiland score)
Er waren 6Ramers waar toch te weinig bijen inzaten, of misschien toch ook wel afgevlogen waren op een andere "lekkere" koningin.
Een paar dagen geleden vroeg ik me af: wat doe ik met de statistische missers?
Koninginnen in de lade om er een nieuwe in te stoppen, had ik niet.
Het alternatief was Kastjes leegslaan en opruimen.
laten staan geeft eierleggende werkster misere.
Raam broed er in hangen? geeft weer F16 moeren, en dat is nou wat ze niet wilden.
Toen heb ik Maandag (2 dagen ervoor) maar een keer extra omgelarfd.
De moerloze brommers heb ik toen voor zien van een 2 daagse aangeblazen cup.
Puur uit experiment voor de leden.

De jongste bijen zijn in deze schudzwermen 14 dagen oud.
Ik hoor al imkers zeggen, die zijn al te oud om doppen op te bouwen.
Nou, als er eierleggende werksters inkomen, starten de bijen de melk klieren ook weer op.
Dus die enkele dop wordt wel uitgebouwd.
Maar de tijd hebben we niet mee.
10 dagen voor de moer uit deze 2 daagse cup geboren wordt.
9-10 voor ze aan de leg gaat, en dan nog 3 weken voor er jonge bijen uitkomen.
Dan zijn we wel 5 weken verder, dus eind Juli. Als je dan nog genoeg volk wilt opbouwen, kan dat alleen als er genoeg bijen inzitten, zodat de JK veel kan inleggen.

Ik heb aangeraden om de kastjes met te weinig bijen en moerloos een schudemmer met bijen er bij te schudden.
Zolang die cup opgebouwd wordt, kun je dat wel doen.
Wel die schud bijen even met oxaal besproeien voor ze er bij gestort worden, dan vechten ze zeker niet.

Leuk project, maar wel veel sessies en cursus uitleg.
Volgend jaar ga ik het een over het doppen project hebben.
Das nu een beetje te veel van het goede........ :D :D

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnenteelt project voor de vereniging in Apeldoorn/Ughelen

Bericht door Kroese » zo 01 jul 2018, 13:32

Als afsluiting van het schudzwermen project, heb ik de leden nog wat info gestuurd.
Die plaatst ik voor iedereen ook maar even hier:

Beste deelnemers aan het schudzwermen project.

Ik wil nog wat tips geven wat te doen met de volkjes in de verschillende situaties.

1. Goed gevulde schudzwermen die minimaal 3 of meer ramen met bijen hebben, met een leggende JK.
Die kunnen met schemer kleine beetjes gevoerd worden, tot ze mooie voerranden op de raten hebben, en de kunstraten zijn uitgebouwd.
Die kunnen uitgroeien naar een goed bezette 6Ramer, of soms ook al wel in een 10 / 11 ramer zijn overgezet.

2. De volkjes met maar 1-2 ramen met bijen zijn te klein gevuld. Volgende keer meer bijen in de emmer.
De leggende JK kan zich niet voldoende ontplooien, om dat ze te weinig bijen heeft.
Er zijn meerdere opties om dit te verbeteren.

2a. een groot volk met een slechte, of te oude of een moer van een volk wat niet vooruit te branden is.
Eerst de avond ervoor het 6Raams kastje in schemer sluiten en meenemen en afgesloten laten tot aan het verenigen de volgende geplande dag.
Uit de kast de slechte moer verwijderen, en daarna een krantje erop en nat spuiten, en een paar sneetjes tussen de straten in de krant maken.
Dan een lege broedbak erop zetten. 4 ramen aan de zijkanten (evt met voer) Daar zet je die 6 ramen met bijen en de leggende JK er in.
Dekplastic / dekplank erop, en dan een week met rust laten. De bijen vreten zich door de krant, vinden de feromonen van de leggende moer en accepteren haar in de meeste gevallen.

2b. groot volk moerloos maken, 9 dagen daarna de redcellen breken, en dan de leggende JK uit de schudzwerm er met een Nicot kooi met suikerdeeg invoeren.
In die 9 dagen moerloos zou je een Mierenzuur behandeling kunnen toepassen.

2c. De 6 Ramer alsnog versterken met jonge bijen.
Van een honingvolk sla je alle honingkamer ramen (van boven een rooster natuurlijk zonder de OK) af in een grote emmer.
Heb je niet genoeg bijen in de HK, dan moet je uit de broedkamer eerst de OK zoeken, en opzij zetten. Sla dan een stuk of 5 broedramen af in de emmer.
Stamp de bijen bij het afschudden regelmatig naar beneden, anders walmen ze over de rand heen.
Doe een handdoek over de emmer, en trek er evt een kastriem omheen, om het goed afgesloten te houden.
Neem de emmer mee naar de te versterken 6Ramer met de JK.
Als je een HK hebt voor die 6Ramer, leg dan een krantje op de ramen, spuit het nat met water of oxaal.
Zet dat HK randje er op. Hang 1 HK raampje met iets honing aan de kant.
Stoot dan de emmer hard neer klop op de handdoek, stoot nog een keer hard.
Handdoek er af, en snel sproeien met water of oxaal. Dan de emmer weer stoten en rond draaien zodat het een kluit wordt.
Stort het dan in die opgezette HK, en sluit de kast direct.

2d. Heb je geen HK voor die 6Ramer, zoek dan de JK, en sluit haar op in een Nicot met een smal randje suikerdeeg wat tegen het dammetje is geplakt.
Haal dan de 4 niet bezette ramen er uit, en stort dan die kluit bijen (zoals in 2c beschreven) in het kastje.
Oxaal (of anders koude thee)over die kluit / schudzwerm gesproeid help om de geur van de bijen te maskeren.
Snel die 4 ramen op de kluit zetten.
Daarna het Nicot kooitje met de moer weer tussen haar eigen bijen hangen. Kastje sluiten en dan na een paar dagen bij schemer weer wat voeren.
Let erop, de Linde is uitgebloeid, en dan wordt het schraal roof weer. Dus niet morsen met het voeren.

3. Voor de volkjes die afgelopen woensdag een 2 daagse aangeblazen cup hebben gekregen.
Die cup doppen lopen zaterdag 7 Juli in de loop van de dag uit. Zondag moeten ze er wel uit zijn.
Je kunt de cup er uit halen door met een aardappelmesje aan de beide zijkanten langs de raat naar boven te snijden. Zo blijft het de dop aan de cup vastzitten, en kun je hem tussen de latten uithalen.
Je kunt dan zien of het klepje er is afgebeten. Zo niet, kan de dop in de steek gelaten zijn, en afgekoeld zijn. De pop is dan mogelijk dood.
Is het punt van de dop iets kaal gevreten, dan proberen de bijen om de K uit de dop te halen.
Is de dop uitgelopen, ga dan niet naar de K zoeken, maar wacht weer 14 dagen, en controleer dan op larven.

4. Voor de schudzwermen die totaal zijn leeggelopen / mislukt zijn, is er altijd een herkansing mogelijk.
Zaterdag 7 Juli heb ik dus van de extra opgezette larven de koninginnen in de broedstoof zitten.
Je zou dan in overleg met mij een herkansing kunnen wagen, met de kennis die je tot nu hebt opgedaan moet het alleen maar beter kunnen gaan.
Wat de tijd van het jaar betreft kan het nog zat. Ik maak mijn grotere schudzwermen altijd na de Linde normaal ronde de 20e Juli.
Dat zijn gemiddeld in het voorjaar vette volken.
Als je denkt dat het jammer is om zoveel bijen van je volken te halen, denk er dan aan dat de meeste dracht geweest is. Behoudens de heide natuurlijk.

5. In principe kun je de volken op 2 broedbakken in 2 delen splitsen en in het moerloze deel er op het geschikte moment een nieuwe moer in te voeren.
Wil je niet meer volken maken, kun je de jonge moer ook later weer met een krantje terug verenigen nadat je eerst uit de (oude) onderbak de oude / slechtere moer hebt verwijderd.

Wil je nog een moer van 7 Juli voor een herkansing?
Of vragen, stel ze in een email naar mij.

Mijn email=
buckfast(apenstaart)hetnet.nl
___________________________________________________________

Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
http://home.kpn.nl/kroese.001/ (homepage)
http://home.kpn.nl/buckfast/ (pedigrees)
https://www.youtube.com/user/buckfastimker

__________________________________________________________

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten