Het voordeel van Buckfast doppen invoeren tegen uitgelopen moeren.?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Het voordeel van Buckfast doppen invoeren tegen uitgelopen moeren.?

Bericht door Kroese » wo 20 jun 2018, 08:54

Tot nu toe had ik alleen uitgelopen koninginnen in de broedstoof.
Wat is het voordeel van een 10 of 11 daagse dop boven een uitgelopen moer die je met een Nicot moet invoeren in een schudzwerm?
Je kunt ook op de 10e of de 11e dag een schudzwerm of een broedaflegger maken, en daar een rijpe dop in steken.
De koningin loopt dan op een natuurlijke manier in het volkje uit, en wordt altijd geaccepteerd.
Met een Nicot kooi invoeren gaat ook prima, maar is toch iets meer risico.
Als het krengerige bijen zijn, kunnen ze wel eens aan de poten van de moer knagen en de pads er af bijten.
Dat leidt later tot een moerwisseling, omdat ze toch beschadigd is.

Zelf steek ik altijd rijpe doppen na een paar dagen in moerloos gemaakte EWK's
De uitgelopen moer steekt altijd de evt redcelletjes kapot.

Ook kun je een broed aflegger maken, en al na een paar uur er een rijpe dop inhangen.
In dat geval hoef je geen 9 dagen te wachten, en redcellen te breken.
Ik ben geen grote voorstander van een broedaflegger, omdat er ook Varoa meegegeven wordt.
andere imkers vinden dat er meer binding is als de bijen op open broed zitten.
Harmoniseren zoals bij een schudzwerm zou dan minder nodig zijn.
Is ook wat voor te zeggen.

Omdat ik nu ter vervanging nieuwe NZ doppen heb ontvangen, kan ik in plaats van een Nicot kooi ook een dop leveren.
Ik moet nog ervaren hoe het moet gaan i.v.m. de timing enz.

Wat vinden jullie er van, wie heeft er ervaring mee waar we allemaal van kunnen leren.

Groet,
Hennie....
kunststof doppen voor omlarven.jpg
Laatst gewijzigd door Kroese op wo 20 jun 2018, 14:57, 4 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen?

Bericht door ErikS » wo 20 jun 2018, 08:58

Helemaal mee eens, ik werk normaliter met boogsnedes en uitsnijden van (nog niet gesloten) doppen.

https://www.facebook.com/imkersweert/vi ... 762857142/

Prima resultaat en minste gedoe. Ook belangrijk, geen onderbreking van de voeding en continu warm en juiste luchtvochtigheid.
De doppen kun je een dag voor en na sluiten nog hanteren, altijd horizontaal houden. Zie ook de video.
Daags voor openen zijn de poppen ook weer robuust, de dagen daartussen niet aan komen, het is een blub prut.

Als volk neem ik vaker ramen uit de honingkamer boven de broedbeperking, dit zijn meteen hopeloos moerloze bijen. Een raam van onder de broedbeperking voor extra stuifmeel en het nieuwe volk is al op sterkte.
Ik houd minimaal 2000 bijen aan voor een leggende koningin om de eerste weken de leg bij te kunnen houden. Daarna bekijken en besluiten.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen?

Bericht door Kroese » wo 20 jun 2018, 09:03

ErikS schreef:Helemaal mee eens, ik werk normaliter met boogsnedes en uitsnijden van (nog niet gesloten) doppen.

https://www.facebook.com/imkersweert/vi ... 762857142/

Prima resultaat en minste gedoe. Ook belangrijk, geen onderbreking van de voeding en continu warm en juiste luchtvochtigheid.
Warm vervoeren van de rijpe doppen is dan wel belangrijk, en bij thuiskomst wel in een klaarstaand volk steken.
Maar dat is bij uitgelopen moeren in een Nicot ook het geval.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen?

Bericht door Kroese » wo 20 jun 2018, 09:06

Er is een kans dat een dop niet uitloopt, maar dat is grotendeels te voorkomen, omdat ik de doppen altijd doorlicht tegen de lamp.
Ik kan zo prima de slechte uit selecteren.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen?

Bericht door Tieme » wo 20 jun 2018, 11:17

Hi Hennie,

Ik heb hier wel redelijk wat ervaring mee. Ook met het meegeven van doppen aan mensen die over willen stappen op een ander ras. Het is een zeer eenvoudige werkwijze. Iemand maakt een broedaflegger. Neemt die mee naar jiou, jij hangt de rijpe dop in (heb je meteen gelegenheid om te kijken of het volkje goed is. De persoon gaat naar huis. Zet het volkje neer en laat ze vliegen. 3 weken later kijken of het gelukt is.

Het is gewoon niet moeilijker. Het beste gaat het met een dop waar je de moer al in ziet bewegen. Nicotdoppen zijn trouwens ook weer niet zo duur dat je dit niet bij de prijs van de dop kan doen. Een tientje moet het wel ongeveer opleveren.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen?

Bericht door Kroese » wo 20 jun 2018, 12:24

Tieme schreef:Hi Hennie,

Ik heb hier wel redelijk wat ervaring mee. Ook met het meegeven van doppen aan mensen die over willen stappen op een ander ras. Het is een zeer eenvoudige werkwijze. Iemand maakt een broedaflegger. Neemt die mee naar jiou, jij hangt de rijpe dop in (heb je meteen gelegenheid om te kijken of het volkje goed is. De persoon gaat naar huis. Zet het volkje neer en laat ze vliegen. 3 weken later kijken of het gelukt is.
Bijen meenemen naar mijn stand doe ik niet meer, te veel onnodige stress voor de bijen, en voor mij als het allemaal niet goed is opgezet.
Natuurlijk moeten de doppen warm blijven, en thuis snel ingehangen worden. Maar rijpe doppen kunnen dat makkelijk hebben, als je ze tocht vrij verpakt b.v. in keukenpapier...
Tieme schreef: Het is gewoon niet moeilijker. Het beste gaat het met een dop waar je de moer al in ziet bewegen. Nicotdoppen zijn trouwens ook weer niet zo duur dat je dit niet bij de prijs van de dop kan doen. Een tientje moet het wel ongeveer opleveren.
groeten,
Tieme
Ik licht de doppen door tegen een Halogeen lampje, zo haal je de snotdoppen er wel uit.
Alleen bewegende doppen kunnen makkelijk binnen een uur uitlopen, en dat moet je niet hebben natuurlijk.
10e dag is goed, 11e dag wordt al beweeglijker....
Mijn doppen kosten net zo veel als een uitgelopen moer + een nieuwe Nicot kooi.
Nicot houder plus eenmalig cupje kost ongeveer €0,40 dus daar zit niet veel verschil in prijs van de NZ dop, die wel herbruikbaar is.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen?

Bericht door Fish » wo 20 jun 2018, 13:03

Zijn dit speciaal doppen voor Buckfast bijen? Ik begrijp de titel niet helemaal.

boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen invoeren tegen uitgelopen moeren.?

Bericht door boer » do 28 jun 2018, 14:43

Is het trouwens een vaste regel dat in een bvk waarin een moer uit de dop gekomen is, vier dagen later de strookjes kunstraat zijn uitgebouwd?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het voordeel van Buckfast doppen invoeren tegen uitgelopen moeren.?

Bericht door Kroese » do 28 jun 2018, 16:25

boer schreef:Is het trouwens een vaste regel dat in een bvk waarin een moer uit de dop gekomen is, vier dagen later de strookjes kunstraat zijn uitgebouwd?
Het is natuurlijk geen regel.
Als je een dop in een BeVruchtingsKastje hangt, de dop eerst doorlicht, om te zien of de pop rolt, of misschien al iets beweegt.
Anders kan het ook een snot dop zijn.
Wat betreft het uitbouwen controleren na 4 dagen, kun je dat s'avond na 20 uur even doen.
Het raampje iets optrekken is vaak genoeg. Zie je mooie witte raat gebouwd, is het meestal goed.
Niet verder naar de JK gaan zoeken, want dan breng je haar in gevaar.
Is er frommelig gebouwd met speeldopjes er aan, dan is het mis. Er is dan meestal geen JK uitgelopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten